Jag undra om någon har provat Sera aquaria clear för att få bort svävalger?
Har det gått bra och finns det någon som har några extra tips för att lyckas?
Vad menar du med de?En mörkläggning gör väl inget åt orsaken till algerna, så det är inte konstigt att de kommer tillbaka om man enbart mörklägger.
Du menar att man gör detta efter en mörkläggning för att vara säker på att så gott som alla sporer är bort?Ett trick jag inte testat, men som borde fungera hyffsat, är om man först gör en dammsugning med häverten och på så sätt tömmer hälften av vattnet och tar bort det mesta och sedan fyller på igen så kan man försöka duscha alla växter och inredning så att eventuella sporer virvlar upp ordentligt - varpå man gör ett stort vattenbyte till och sveper bort det sista.
De här med ammoniumspikar som du jämnt nämner, jag har testat mitt akvarievatten massor med gånger men några ammoniumspikar har jag aldrig upptäckt. Det låter på dig som om de är en avgörande faktor för att få svävalger/grönvatten eller är de en teori?För att sedan inte få tillbaks grönvattnet så måste man vara helt säker på att ha ett bra fungerande biologiskt filter och inte för mycket fiskar. På så sätt kan man undvika alla ammoniumspikar som sätter igång grönvattnet igen.
Du menar att man gör detta efter en mörkläggning för att vara säker på att så gott som alla sporer är bort?
De här med ammoniumspikar som du jämnt nämner, jag har testat mitt akvarievatten massor med gånger men några ammoniumspikar har jag aldrig upptäckt. Det låter på dig som om de är en avgörande faktor för att få svävalger/grönvatten eller är de en teori?