Hej!
jag startade upp ett 63-liters akvarium för 4 veckor sedan. Jag har gjort allt enligt alla konstens regler med medel i kranvattnet och jag skaffade 3 guppas efter en vecka, men ännu inte fler fiskar.
Sedan några dagar är det något på växterna, bara nära botten som ser ut som finns sand. Man skulle kunna tro att det är små små luftbubblor, men jag tror det är nån sorts alger som kommit redan. Jag har ju ingen som äter alger i akvariet än så de får väl frodas nu.
Vad kan det vara och vad ska jag skaffa som är effektivt. Posthornssnäckor? Hur många är isf lagom för min lilla balja?
När bör jag göra första vattenbytet? Nu snart eller hur?
mvh
pirnilla
det är inte alger skulle jag gissa på med tanke på att akvariet är nystartat.. tar tid innan algerna blir synliga sålänge du inte har akvariet nära fönstret ~~ , skulle gissa på luftbubblor som brukar komma i nya akvarier , eller så är det sand , om du matar för mycket kan maten hamna på botten fiskar tar upp det med munnen och får med sig sand som dem sedan spottar ut ,
skulle undvika ottosar för algätare samt ska du ha räkor är Amanoräkor dem enda jag rekommenderar , ta inga körsbärsräkor eller dem mindre formerna dem är känsligare, vill du ha mal som algätare får du ta ancistrus dem tål en del men dem behöver eget foder om du nu skulle ta in en. lycka till! va försiktig med att ej mata för mycket nu i början bara. skulle det visa sig o vara sand/luft på bladen kan du ju testa ta bort de genom röra på bladen.