ser ut som att ja blir de första här!

#1 - 21 december 2002 16:51
ja, hur stor bur måste 1 eller 2 par av sebrafinkar ha?

???
#2 - 21 december 2002 17:11
Vad jag vet så stimmar dessa fåglar ganska bra så ju större bur desto bättre. Några specefika mått vet jag inte.

MSP
#3 - 22 december 2002 22:59
jaha. men d r ju inte direkt en fisk. vi snackar fåglar.

???
#4 - 22 december 2002 23:03
Nej men om man nu gillar att flyga eller simma så är det väl bätre att ge dem utrymme till detta.

MSP
#5 - 23 december 2002 07:06
Hej,

Jag har mina å mammas i en bur som är hm..... 60 cm lång 40 hög å ca35 djup.

Fåglarna mår hur bra som hälst, dom har fått en massa Ungar skiiit söta=) jag brukar mata dom med ägg under parningstiden, bra för honan vad jag vet.
Köp bara en finkbur så kommer det att gå bra! Obs! Glöm ej holken=)

Mv jul hälsningar Ola

Ola
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 december 2002 14:29
Hej,
Idag finns det en lagstiftning som reglerar burstrorlekar för bl.a. fåglar. Denna lag är dock idag bara en rekommedation för privatpersoner som har fåglar även om det även är på förslag att lagen skall gälla även för privatpersoner.
Det blir alltså då straffbart att ha fåglar i mindre burar.
Denna lag säger idag att bottenytan skall vara minst 70cmx45cm och att höjden minimum skall vara 60cm.
I en sådan bur får man ha upp till 10 zebrafinkar, men även om man bara har ett par så får buren inte vara mindre.
Oavsett vad man tycker om denna lag så rekommenderar jag definitivt att man skaffar en så pass stor bur för att uppfylla framtida lagstiftning, så slipper man köpa en ny sedan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 24 december 2002 21:08
öhh. ok! så alltså, har man en sån bur då kan man ha ett vsst antal. men hur mycke kostar en sån bur? eftersom ja har fiskar (i akvarium) så tror ja att en bur är minst lika dyr.

???
#8 - 28 december 2002 09:17
Hej zingo_ boy
Kjell har rätt angående burmåtten,men det finns inte många sådana stora burar i Sverige.De flesta burarna som säljes här är typ 50x30x60,hittade en bur hos www.Gibbon.se som är 71x38x61 till en kostnad av 1255:-.De flesta stora burar har bredare mellan trådarna på galleret,så dina finkar kan flyga ut.

Rolle
#9 - 1 januari 2003 17:07
ok. d låter d nog billigare å bygga en egen bur i sånna fall.

???
#10 - 1 januari 2003 17:07
ok. d låter d nog billigare å bygga en egen bur i sånna fall.

???

Annons