Ser konstigt ut

#1 - 8 februari 2008 15:12
Jag har några guppyhonor som jag misstänker är dräktiga och nu är det en hona som ser lite konstig ut baktill. Vet inte hur dom ska bete sig när dom ska föda. Alla hannarna är på henne och hon bajsar en del också.

Hon är uppe vid ytan hela tiden. Kan det vara dags för henne att föda eller kan det vara något annat.

Det här är första gången för mig.

Kanske ska nämna att hon äter på mina växter också.
#2 - 8 februari 2008 15:17
e hon tjock? när honan ska föra stickerett litet rör på 1mm ut ur "baken" på henne (va fanken heter de) då kan man sätta henne i en yngelkasse eller liknande.
#3 - 8 februari 2008 15:26
varför sätta i en yngelkasse, det bästa är att låta den få simma i stora karet. om det finns mkt med gömställen.

Du kan se ett litet ett mycket litet rör där bak, men det går väldigt snabbt det är inte säkert att du hinner med att se händelseförloppet. men det kan vara nära om hon är tjock och svarta eller silvriga prickar i det svarta. hon börjar simma väldigt aktivt. för mig börjar dom simma från botten till ytan och sen ner igen, så kan de hålla på i 24 timmar sen kan de komma.
#4 - 8 februari 2008 15:31
Så jättetjock är hon inte. Hon eller den andra var jättestor i förra veckan. Men vad jag vet så är det första gången och att då blir dom inte så stora.
#5 - 8 februari 2008 15:33
nä det blir dom inte, men har de prickar i det svarta?
#6 - 8 februari 2008 16:03
Nej det har dom inte. Men den svarta pricken har blivit mer avlång, vertikalt från sidan sett.
#7 - 8 februari 2008 20:48
har de inte prickar i magen är det inte dags att ``föda´´än. eftersom den var uppe i ytan kan det vara ett fel på vatten värdet.

har du testat ph, nitrat?
#8 - 8 februari 2008 21:32
elinj skrev:
har de inte prickar i magen är det inte dags att ``föda´´än. eftersom den var uppe i ytan kan det vara ett fel på vatten värdet.

har du testat ph, nitrat?

Eller så är syresättningen dålig......men troligen är hon bara på väg att föda framöver. När det blir vet nog ingen....:p;):D det är bara att hålla utkik.

Angående yngelkasse/yngelbur/eller dylikt så är det akvarieinvånarna som avgör om det är en bra idé; har du andra fiskar som kan äta ynglen så kan man med fördel använda yngelkasse, men ännu hellre göra i ordning ett yngelakvarium som man flyttar över honan till så hon kan föda i fred och där ynglen sedan kan gå kvar och växa till sig innan de får flytta tllbaka. Har man bara "snälla" fiskar så är det bättre att låta honan föda fritt i akvariet utan att stressa henne. Det finns många trådar om detta i forumet, sök och läs mera!:)
#9 - 9 februari 2008 11:24
eftersom hon inte har några prickar i magen antar jag att hon inte ska födda på ett tag, så det borde betyda något annat.
#10 - 9 februari 2008 17:45
tummen skrev:
Eller så är syresättningen dålig......men troligen är hon bara på väg att föda framöver. När det blir vet nog ingen....:p;):D det är bara att hålla utkik.

Angående yngelkasse/yngelbur/eller dylikt så är det akvarieinvånarna som avgör om det är en bra idé; har du andra fiskar som kan äta ynglen så kan man med fördel använda yngelkasse, men ännu hellre göra i ordning ett yngelakvarium som man flyttar över honan till så hon kan föda i fred och där ynglen sedan kan gå kvar och växa till sig innan de får flytta tllbaka. Har man bara "snälla" fiskar så är det bättre att låta honan föda fritt i akvariet utan att stressa henne. Det finns många trådar om detta i forumet, sök och läs mera!:)

Tänkte bara ha yngelkaret i stora akvariet så att honorna får föda där i och sen är det lättare att flytta henne tillbaka i sitt eget akvarium. Ynglerna blir också lättare att flytta till mitt yngelakvarium.
Oj vad jag svamlar. Någon som hajade? :p

Nä jag har inte skaffat mig några tester ännu så jag vet inte ph-värdet.

Annons