ser inte UNGARNA !

#1 - 30 mars 2005 18:47
hej!

jag har 3 st svärdbärare 1 hane och 2 honor. Jag tror att svärdbärare får levande ungar. jag tror att det stog att hon fick yngel ca var 5 - 6 vecka.
Men hur vet jag när honan ska få ungar ?? vad finns det för tecken för att hon ska få barn ??? jag har en sån där bur där dom ska va när dom är små men jag hittar ju aldrig ungarna !!! och jag vet att dom har fått barn förut!! men jag han inte rädda ungarna! nu vill jag va snabb och rädda dom.//// MVH jesper
#2 - 30 mars 2005 18:50
innan hon föder är hon stor tjock och rund, efter smal. Ungarna brukar man låta födas i yngelburken. i ett vanligt akvarium så äts dom säkerligen upp.
#3 - 30 mars 2005 18:55
tack

tror ni det är bra att skaffa èet litet akvarium på ca 10 - 20 liter och låta ungarna växa up där ??
#4 - 30 mars 2005 19:30
Även mamman vill gärna smaka...
För att jag till slut skulle få kunna njuta av platyyngel fick jag isolera honan i ett mindre akvarium och satt henne i en egenhändigt tillfixad födkasse (där ynglen kan simma ut men inte mamman). Yngelkassen fixade jag till genom att köpa en billig håv på Storcks (10 kr) med drygt 2 mm stora maskor och med en diameter på 20-25 cm. Jag kortade av skaftet och gjorde håven långsmal med honan inuti och förhoppningsvis ynglen utanför. Jag räddade ett 50-tal yngel på detta sättet förra sommaren. :)
#5 - 6 april 2005 13:01
det finns ju flytande yngelkassar, där man lägger i ett ilägg, i mitten ungefär, så när ungarna "ramlar ut" så kan de simma igenom till den nedre regionen av yngelkassen.

Det är bra när man kanske inte är hemma till händelsen och de måste vara tillsammans under en tid.

Sen är det bara till att lyfta ut honan och ta bort ilägget, så att ynglen har en större yta att leva på.

Jag har dock upplevt att det kan vara svårare att få yngel att överleva i yngelkasse än vad det är i karet.
#6 - 6 april 2005 17:50
yngelkasse med ilägg funkar inte åt alla fiskar.. vet inte hur det är med svärdbärare men det funkar för molly och romspridare, dock inte alls åt tex guppy. skulle snarare satsa erikhurs variant...

Annons