Någon som kan identifiera denna fisk:
Bild1
Bild2
Japp jag bor i Umeå! Gräskarp? Får kolla upp det.Aircut64 skrev:GRattulerar :D Ser ju ut som gräskarp! Ser ju ut som min lilla gräskarp, EXAKT som den ! ^^
Bor du i Umeå eller?
Nors finns väl bara i sthlms ström? Dessa är fångade här i Umeå. Någon gurklukt har jag inte kännt, de luktar bara fisk helt enkelt.Svempus skrev:Nors? luktar dom gurka?
Större delen av fångsten har jag kvar i jäshinken och dessa har aldrig varit i kontakt med akvariet.eriahl skrev:Dom går med vanliga akvariefiskar så släpp inte ut dom för smittrisker. Släpp inte ut dom om arten inte finns där heller. Men första anledningen räcker. Mata med vanligt flingfoder, funkar bra
Men hur lyckades en oljetanker som påfågelciklid jaga rätt på en snabb och smidig fisk som löja?addo skrev:Jag brukade mata min påfågelciklid med löjja ibland, och dom var hel roliga som akvariefiskar (så länge som dom levde) Åt på direkten, stimmade bra och var inte skygga. Hur dom klarar sig över längre tid vet jag dock inte.
Gissningsvis genom ihärdighet och tack vare ett (relativt) litet kar där löjan inte kunde dra nytta av sin snabbhet. Till slut hamnar den ju i ett hörn, liksom.Wunder skrev:Men hur lyckades en oljetanker som påfågelciklid jaga rätt på en snabb och smidig fisk som löja?

Jag har alltid trott det är Stäm. Beskrivningen stämmer (!) mycket väl överens med den på fiskbasen.se.Thaifighter skrev:Hej!
Såg en annan art på den första bilden med mörtar och löjor, en silverblank lite slankare firre än mörtarna med svagt röda buk och analfenor och stora silverblanka ögon!
Vad är det för art egentligen?
Kan det vara en ung Id eller en Stäm? :confused:
Vad säger experterna? :D
Thaifighter
Wunder skrev:
Jag skulle säga en ung mört.Thaifighter skrev:
Kan det vara en ung Id eller en Stäm? :confused:
Vad säger experterna? :D
Azur skrev:Jag skulle säga en ung mört.