Sen kväll med Luuk

#1 - 25 september 2004 00:23
Jaha, då har man skickat ett mejl till "tittarombudsmannen" på Tv4.
Hoppas att de tar bort slöjstjärtsskålen från Kristians skrivbord. Det ger ju inte riktigt rätt signaler till det svenska folket.

Jag föreslår en aktion mot "guldfiskskålar" Om någon eller kanske jag själv tar fram riktlinjer från djurskyddsmyndigheten så kanske vi kan sprida ut det till alla zoohandlare i landet och samtidigt hota med att bojkotta dem om de inte slutar sälja Gulfiskskålar med guldfiskar/slöjstjärtar... Vi klagar ganska ofta här på zoopet men hur många av oss ryter igentligen till när vi ser dessa oegentligheter i vår vardag. Nä! nu är det dags att göra nåt åt saken!

Men vi kan väl skippa "internationalen" ;)

JAG SKA KONTAKTA DJURSKYDDSMYNDIGHETEN PÅ MÅNDAG!!!
#2 - 25 september 2004 06:29
<font face="Comic Sans MS"><font color="red">[font=Courier New]Sikket trams o gnälla om denna skål då ?
Ni som piper för mycket över det ni e kanske såna som säjer till alla djuraffärsägare om att om dom inte tar bort kampfiskburkarna i affären så ska ni göra som veganerna o pälshatarna =)
Löjligt.

I don´t care iaf....Luuk e kung // drd</font id="red"></font id="Comic Sans MS">
#3 - 25 september 2004 06:30
Kommer inte hjälpa! Var väl en massa mejl förra LUUKsäsongen oxo, utan verkan!
#4 - 25 september 2004 07:16
Jag tror att guldfisken överlever den korta vistelsen, och jag tror inte att fler eller färre kommer att köpa guldfiskskålar än förut....

Mvh Malawi´n
#5 - 25 september 2004 10:02
Ursprungligen skickat av malawi´n

Jag tror att guldfisken överlever den korta vistelsen, och jag tror inte att fler eller färre kommer att köpa guldfiskskålar än förut....

Mvh Malawi´n

Förmodligen så är det inte samma fisk hela säsongen utan dom köper väl bara en ny och kastar den "gamla" när den inte ser bra ut i TV längre, det är knappast så att dom inte har råd med 30 spänn eller vad dom kostar.
Finns skålarna inte att köpa, vilket vore det bästa tror jag, så försvinner problemet så småning om, eller...?
Framför allt tycker jag att personalen i butikerna måste bli bättre på det dom håller på med och ta reda på vad dom säljer och informera kunderna om vad fiskarna kräver.
Jag är fullt medveten om att butikerna måste sälja för att kunna finnas men i längden tror jag dom skulle tjäna på att folk visste bättre och akvariehobbyn skulle kunna växa då folk kanske skulle ha akvarier som fungerar och inte lessna för att fiskarna dör, algerna tar över eller nåt annat.
#6 - 25 september 2004 13:01
DRD (det var ju ett mindre tydligt inlägg) och alla andra... Problemet är inte att EN Slöjstjärt far illa (det skiter jag ganska fullständigt i), utan problemet är att programmet uppmanar till och förmedlar budskapet: att något som enligt djurskyddsstyrelsen är djurplågeri, är Helt OK att ägna sig åt.

Vad gäller programmet i sig så är det ganska bra om man bortser från att ca 70 % är direkt stöld från Late show och Tonight show.
#7 - 25 september 2004 13:04
tror att dom inte kan bry sig mindre men visst e det synd om firren.. men ärligt talat tror jag inte dom mördar fisken.. om den nu överlever vem vet när dom stängt av kamrorna så kanske dom flyttar den till en annan större tank ?
#8 - 25 september 2004 13:11
Förra säsongen så påpekade ju Luuk just det som systemfel säger. Att efter sändningen så flyttas fisken till ett större kar där han/hon spenderar resten av veckan.
#9 - 25 september 2004 13:12
Bedrövligt program som är till 95%!!! kopia av Lettermans och Lenos shower i USA. Jag är fortfarande irriterad över att den talanglöse (som programledare) Kristian Luuk fått pris för något han och produktionsbolaget enbart kopierat.

Att de sedan har en liten fisk i en skål stör mig inte så himla mycket, för de verkar trots allt ganska måna om att den mår bra.

Jag tittar INTE på programmet annat än om jag råkar zappa förbi någon gång...det är låg underhållning...rent skräp faktiskt!
#10 - 25 september 2004 13:12
Systemfel...

Jo det i mitt mejl till "TO" på TV4 skrev jag att det inte hjälper att de flyttar den till större tank när det inte är inspelning... Problemet är vilka signaler som sänds ut till tittarna.
#11 - 25 september 2004 13:16
Neptun...

Jo jag minns att de sa något sådant förra säsongen. men det är inte tillräckligt. Juridiskt sett kan de ses som upvigling till brott mot djurskyddslagen.

#12 - 25 september 2004 14:12
tycker som många andra talare att det är fel signaler som skickas ut.

f.ö tycker jag att luuk showen borde ersatts av nåt annat, känns som det bara är samma sak hela tiden...
#13 - 25 september 2004 14:25
Usch jag hatar Luuk, så jäkla tragiskt när svenskar ska rippa av amerikanska program. Tygligen en trend numera, fruktansvärt patetiskt. Men Luuk suger ju inte bara för det är en kopia utan för det är så fruktansvärt jäkla tråkigt oxå. Alla sketcher är lama att man skäms nästan och felix herngren borde skaffa sig ett riktigt jobb. Sasha kommer jag inte ens kommentera.. SUCK!
#14 - 25 september 2004 14:35
Vilken tur att vi har så små och lätthanterliga problem ;)
Folk som är så lättpåverkbara att dom låter Luuks kollegas (guldfiskens) arbetsrum styra sitt val av akvarium kan nog antas ha valt en kupa ändå.
#15 - 25 september 2004 15:10
Karon...

Jo det kan ju vara sant, men det försvarar inte handlingen.

Det är som att säga att det är OK att skattefuska, eftersom många andra gör det.
#16 - 25 september 2004 15:16
Grossisternas svar angående att sluta sälja "Guldfiskskålar" finns på forumet.
#17 - 25 september 2004 17:54
Kramfors...

Det va intressant läsning... Men problemet kvarstår, grossisterna förklarar försäljningen med att Kunderna vill ha skålar. MEN om kunderna, alltså VI, istället börjar säga ifrån så kanske de lyssnar på oss (gamla kunder). Logiskt sett är det väl vi som står för det mesta av omsättningen.

En kund som köper en glasskål, lite sand, lite flingor och en slöjstjärt (som sen dör ganska fort). Är inte någon större inkomstkälla.

Vad en butik vill ha är ju nöjda och lojala kunder, och det får man ju inte genom att sälja något som inte fungerar.
#18 - 25 september 2004 19:14
från det ena till det andra. .det värsta jag set i en zooaffär är en ensam stackars kampfisk i en glaskub på ca 1,5 liter. hur fan kan dom sälja dom med så små akvarium.
#19 - 25 september 2004 19:41
Vi konsumenter har en enorm makt. Det är vi som kollektivt bestämmer vilka företag som skall gå bra, och vilka som skall gå dåligt. Om man inte gillar en butiks affärsidé så går det faktiskt bra att handla någon annanstans. Om man inte gillar en grossists beteende, så går det bra att välja produkter som kommer från andra grossister.

Om man inte gillar Kristian Luuks TV-show så går det bra att låta bli att titta.

Detta är ett tyst, men förhållandevis effektivt, sätt att visa vad man tycker. Om man inte nöjer sig med detta, och vill skapa opinion så finns det rätt så sofistikerade metoder också för det.

I fallet med oseriösa akvarieaffärer, så berätta först för butiksinnehavaren att du tycker det de håller på med är oacceptabelt och att du tänker kontakta myndigheterna om det inte blir en bättring. Kontakta sedan kommunens miljöenhet som är s.k. tillsynsmyndighet. Skicka gärna en skriftlig anmälan som måste diarieföras i arkiven där. Nu är kommunen åtminstone moraliskt skyldiga att kolla upp så att allt står rätt till. Rätt så ofta så måste dock denna moraliska skyldigheten hjälpas på traven av ortens lokaltidning. Ett mail till dem som berättar att det finns en anmälan hos kommunen, men att ingenting har hänt brukar kunna rendera en halvsida på nyhetsplats. En halvsida där zooaffärsägaren får försöka förklara de faktiska förhållandena. Inte för myndigheterna, men väl en journalist. Kommunen brukar också få stå till svars för varför de inte agerat trots att de har skyldighet att göra det, och förmodligen också tar ut en avgift för kontrollen.

Om man sedan följer upp detta lokalt med några insändare som tar upp detta med djurskydd så brukar man kunna få till stånd en allmän debatt där föräldrar diskuterar med sina barn om lämpligheten i den där skålen. En debatt där man kanske i skolan på en lektion tar upp hur vi behandlar våra djur och ger människor en så pass stor tankeställare att de inte begår de svåra brott mot djurskyddslagen genom ren okunskap.

I fallet Kristian Luuk så skall man ge sig på det enda de förstår: Pengar och prestige. Maila till de gästerna som varit där, och som kommer, och förklara vad ni tycker. (De flesta har fan-klubbar o.dyl). Om inga gäster vill vara med på samma bild som guldfisken så lär den åka ut.

Maila också till annonsörerna i programmet (de som visar reklamfilmer) och förklara att ni avskyr dem för att de stödjer sådant djurplågeri. Ingenting lär hända av 5-10 mail, men kommer det 100st så lär annonsörerna i alla fall fråga redaktionen varför den måste vara med, och kommer det 1000 mail så kan ni räkna med att de slutar annonsera där.

En liten genomgång i hur man skapar opinion blev detta, men det kanske kan vara nyttigt det också.
#20 - 25 september 2004 20:41
Guldfiskar dör i skålar, men ännu fler kommer att dö i trädgårdsdammar i vinter, nu på hösten är det inte lika "inne" med damm.
Nu sitter man i stugan och tittar på sen kväll med Luuk på TV och förfasas över en fisk i en skål. [;)]
#21 - 25 september 2004 22:05
du SAMMY jag tror nog inte att fisken dör fall den 'r i skålen ca 2 timmar eller tror du det ???? och så värkar den jui inte må dåligt :D
#22 - 25 september 2004 22:26
Qwerty...

Jag har aldrig påstått det heller...

Och påpekar än en gång att det inte är där problemet ligger!
#23 - 25 september 2004 22:37
Meen om folk vill ha en fisk i skål, låt dom ha det! Ser inte problemet folk som har det är från grund ointreserade av djuret utan vill ha en ball accesoar tro inte att dom kommar lyssna på folk som säger "ja jag vill fiskarnas bästa" vakna för satan!
Det kommer gå åt en djävla massa mer guldisar innan nån reagarar titta mera på fisk som blir odlad under sjuka förhållanden nu snackar vi inte en individ utan ett helt släkte vilket väger mest?
#24 - 25 september 2004 22:40
Förlåt,, glömde att det betyder ju att man blir tvungen att engagera sig själv och inte bara sparka nedåt, (vilket FETT många verkar ha utveklat en förmåga till här)skärpning är ni akvarister eller vad ?
#25 - 25 september 2004 22:59
Sluta gnälla om att är kopierat av Letterman och Leno! Branschen funkar ju för sjutton på det viset!
Sen så är det inte ens så att det var Letterman eller Leno som började med Talkshow program med olika gäster!

För övrigt så är Luuk skitbra om man gillar den typen av humor, gör man inte det så behöver man inte titta!

Och en sak till! Sasha är den roligaste personen i programmet!!!!
#26 - 25 september 2004 23:40
Jolon...

Det korekta beteendet från en försäljare bör vara ungefär som följer:

F: -OK, så du vill köpa en slöjstjärt?
K: -JA det vill jag!
F: -OK, Hur stort är akvariet där den kommer att bo?
K: -Jag har en ca 10 liters skål, så det ska väl gå bra!?
F: -OK, men jag vill bara göra dig uppmärksam på att djurskyddsstyrelsen betraktar det som Djurplågeri, och att Djurplågeri är straffbart bed upp till 2 års fängelse!
K: -OJ DÅ! Det hade jag ingen aning om! Vad ska jag göra med min skål i sånt fall. Och jag som verkligen ville ha en fisk.
F: -I sånt fall kan jag visa dig några fiskar som det är OK att ha i en 10 litersskål... Här har vi lite fina Guppy!

Det här var ett exempel, men det är väl skäligt att försäljaren frågar kunden om vad han har för akvarium... På samma sätt som man blir frågad om ID när man köper Sprit eller Cigaretter.

Och kom nu inte och säg att en köpare ändå kommer att få tag på en slöjstjärt om han vill... Det kommer han säkerligen, men han tänker nog efter både en och två gånger om han bemöts på ungefär samma sätt i flera akvarieaffärer.

När det gäller oseriösa odlare så finns de ofta i utlandet, och vi kan inte påverka dem speciellt mycket. Men vi kan ju försöka hålla oss till att köpa "svenskodlat"!

P.S. Jag håller med om att "Sasha" har en skön attityd!

Annons