Semesterfoder?

#1 - 9 december 2008 10:26
Jag ska resa bort tre veckor denna jul.

Självklart är varenda granne också bortrest och frågan om semesterfoder är alltså aktuell.

De gamla "kalkstenarna" som man körde med en gång i tiden gjorde väl mer skada än nytta. Men har någon koll på om det finns något bättre semesterfoder nuförtiden? Eller är någon svindyr foderautomat det enda alternativet?

Det handlar alltså om tre veckor och det är vanliga sällskapsfiskar (tetror, fjärilsciklider m.m).

Klarar sig kanske firrarna i tre veckor?
#2 - 9 december 2008 11:10
Jag skulle nog investera i en foderautomat, det kan bli billigare i längden än om fiskarna skulle ligga med buken upp när du kommer hem;).
Tre veckor är lite för länge för fisken att vara utan foder, och har du ingen som kan mata fisken samtidigt som de vattnar blommorna så är det nog inte så mycket att välja på...
#3 - 9 december 2008 12:22
Kom i håg att göra rent filter plus en serie vattenbyten veckan innan du drar samt ser till att automaten utfodrar likt en skattmas i småland.
#4 - 9 december 2008 12:38
Jag hade kört utan foder i 3 veckor, men det är lite på gränsen.
2 veckor går hur fint som helst men 3-4v blir lite i överkant.
Om du kan få någon att mata en gång på 3v så har du ju löst problemet.
#5 - 9 december 2008 12:50
Gaffel skrev:
Kom i håg att göra rent filter plus en serie vattenbyten veckan innan du drar samt ser till att automaten utfodrar likt en skattmas i småland.

alternativt som mitt företag betalar löner........sällan och väldigt lite....

.
#6 - 9 december 2008 13:46
Håller med om foderautomat!!! Det finns visserligenen slags tabletter/pellets (Tetramin weekend) som funkar ok men tror att malarna är snabbt där och partajar!!! Och som namnet lyder så är det nog inte så effektivt i tre veckor!!??

Annars kan väl en foderautomat och en snäll vän, som vattnar blommorna, fylla på fungera!!!
#7 - 9 december 2008 16:07
Eller så köper jag 10 guppies innan jag åker iväg. Får sedan se till att få istånd lite alger som guppysarna kan leva på. Sedan får guppysarna producera mat i form av yngel till övriga fiskar.. :D
#8 - 9 december 2008 17:09
Äter guppys alger? :P
#9 - 9 december 2008 18:52
JojjeN skrev:
Äter guppys alger? :P

det är väl de ända de gör bortsett ifrån att para och äta annan mat
#10 - 9 december 2008 19:00
Det finns ett semesterfoder som räcker i två veckor, minst. Jag kommer inte ihåg vilket märke det är men det ligger i en folieform som är ca 5 cm i diameter. Det skitar inte ner och räcker till dina fiskar.
#11 - 9 december 2008 19:52
det är väl de ända de gör bortsett ifrån att para och äta annan mat

Jag vet inte vad du har fått detta ifrån, guppys äter inte en enda alg över huvud taget.
#12 - 9 december 2008 20:01
JojjeN skrev:
Jag vet inte vad du har fått detta ifrån, guppys äter inte en enda alg över huvud taget.

Hur säker är du på det?

Oerhört konstigt att det finns en punkt på tabellen över hur man får bort olika sorters alger som heter "Ungfödande tandkarpar (Poecilia)" (http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf)

de kanske inte är så effektiva som mycket annat och på begränsat antal sorters alger men ja. Zoopet kanske har fel :)

Vet även en person som har ett 1000liters växtkar fullt med endlers som han inte matat på 4 år eller vad det var...han satte i 4 st och nu är det 400-500 har han uppskattat det till. Och ja, de mår bra.
#13 - 9 december 2008 20:34
*mina guppys rör inte en enda alg över huvudtaget, jag borde nog säga till dom. ;)
#14 - 9 december 2008 20:50
"Ungfödande tandkarpar/Poecilider, Poecilidae
Hit hör de vanliga guppys, platys, mollys och svärdbärare, och många andra arter. Nästan alla, (alla vanliga) Poecilider äter alger, och kan vara ganska effektiva om de är många, och eftersom de är dekorativa sig själva och relativt härdiga är de bra val som alg-minskare. De trivs bäst i lite större antal, många av arterna blir lätt lite stresade om bara en till tre stycken, bättre är det med minst ett tiotal, eller från 6-7 st per art av två eller fler olika arter, tänk bara på att de större arterna kan avara lite aggresiva. En Guppy/platy-mix eller Molly/svärdbärar-mix är bättre än till exempel svärbärare/platy eller Guppy/molly. Men dom som är så snälla kanske nån tänker, visst man kan blanda dom hur som helst och det kan gå bra, särskilt i större akvarier, men framförallt svärdbärare och mollys kan vara ganska tuffa mot fiskar som liknar dem själva, kanske inte bita ihjäl rakt av, men hålla dem stressade, och stress är något man alltid bör undvika."

Stooort citat från en kille som vet vad han syslar med.. dvs att han uttalar sig inte om han inte är 100% säker..
#15 - 9 december 2008 22:09
Jodå, ungfödare äter alger och de bästa som även är lätta att få tag i är nog Black mollyn. Guppy äter kanske inte så jättemycket alger, men de går och betar från blad och annat och gör inte saken sämre iaf;).
#16 - 10 december 2008 16:23
ansjo skrev:
Jodå, ungfödare äter alger och de bästa som även är lätta att få tag i är nog Black mollyn. Guppy äter kanske inte så jättemycket alger, men de går och betar från blad och annat och gör inte saken sämre iaf;).

Där ser man ;)

Men vad är det för dåligt med semester foder mer än att det skitar ner? Det borde väl vara bättre att vattnet är nerskitat under tiden än att dom svälter ihjäl?
#17 - 10 december 2008 19:57
.... Äh ta och införskaffa en foderautomat, alla borde äga en, ja menar då slipper man hålla på och böka varje gång man åker på semester eller är borta över jul,nyår, midsommar osv.;)
#18 - 10 december 2008 20:11
ska man åka på semester och enbart har små-fisk som guppy, så är nog det allra bästa att man lägger en sten i ett spann med vatten .. och låter den bli algig och sen lägger dne i akvariet.. då blir de glada
#19 - 11 december 2008 10:41
Det där med hur länge utan foder är en komplicerad fråga. Min foderautomat stod still lite längre än lovat och sedan dess har mina praktbotior fått smak på mina neontetror (de små, så jag kan aldrig mer komplettera med nya)... Så de kommer att överleva men är kanske kanibaler när du kommer hem igen [}:)]

Vad jag menar är att normalt går 4-5 veckor säkert bra utan foder om du inte har potentiella predatörer i tanken.
#20 - 12 december 2008 10:00
JojjeN skrev:

Men vad är det för dåligt med semester foder mer än att det skitar ner? Det borde väl vara bättre att vattnet är nerskitat under tiden än att dom svälter ihjäl?

Då vi ska åka bort under två veckor och vi köpte Seras semseterfoder, undrar jag vad är fel på de? Eller är det annan sort som är dåligt?
#21 - 12 december 2008 11:58
Säkert OK, vissa här har nog upplevt att de kan börja mögla. hade de varit så dåligt hade de nog inte sålts om det alltid blev problem..

Kör på skulle jag säga...
#22 - 13 december 2008 14:30
släng i finbladiga växter i massor så äter fiskarna det när det krisar.... men handlar det om 3 veckor skule jag nog ändå lagt en trehunka på en foderautomat...
#23 - 13 december 2008 14:36
Det är inte att semesterfodret börjar mögla, utan det blir mycket "mat" som karet får ta emot på en gång. Skulle detta nu inte bli uppätet finns risken för att du planterat en nitritbomb i karet;).
#24 - 13 december 2008 17:45
LoGeek skrev:
Jag ska resa bort tre veckor denna jul.

Självklart är varenda granne också bortrest och frågan om semesterfoder är alltså aktuell.

De gamla "kalkstenarna" som man körde med en gång i tiden gjorde väl mer skada än nytta. Men har någon koll på om det finns något bättre semesterfoder nuförtiden? Eller är någon svindyr foderautomat det enda alternativet?

Det handlar alltså om tre veckor och det är vanliga sällskapsfiskar (tetror, fjärilsciklider m.m).

Klarar sig kanske firrarna i tre veckor?

Jag är i nästan samma situation, borta 3v men med en matning inbokad i "halvtid"..
Lutar åt att det får bli "semesterfoder" ilagt när jag åker..
#25 - 15 december 2008 00:29
ansjo skrev:
Det är inte att semesterfodret börjar mögla, utan det blir mycket "mat" som karet får ta emot på en gång. Skulle detta nu inte bli uppätet finns risken för att du planterat en nitritbomb i karet;).

Det vill man ju inte ha [B)]
Blomvattnaren ska ge fiskarna lite mat var tredje dag. Blommorna älskar hon och kan hantera men fiskarna...vi var tvungna ha snabbkurs i faror vid övermatning :p

Annons