Det vanligaste i akvarium är att man byter vatten för att få bort det nitrat som fiskarnas avföring bildar i samband med ett biologiskt filter. Vad Åke utgår ifrån är att ett akvarium där man har så mycket växter att inga nitrater ansamlas i karet, vilket inte torde var standard i de flesta hobbykar. Men även i ett sådant kar kan man få bekymmer med om man låter någon utan den fingertoppskänslan som behövs sköter karet under semestern. Tillochmed det omvända, dvs ingen mat på flera dagar, kan ge bekymmer då makroämnena helt enkelt tar slut och framförallt cryptocoryne men även andra växter helt enkelt ruttnar bort.
Har man ett fiskkar låt bli att mata, det är det bästa.
Har man ett växtkar av lowtechtyp så se till att någon matar ungefär så mycket som du gjort innan så att balansen inte förstörs.
I mitt hightechkar är semesterna inga problem. Jag byter normalt bara vatten en gång i månaden och har både ph controller och automatgödning. Jag lämnar det som det står och ber någon kompis att rensa ut växter en gång i veckan så att det inte blir överväxt. Om han vill kan han mata sammtidigt, oavsett hur myckt han matar så är det inga problem då denna kvävekällan är en väldigt liten spelare i detta högljuskar.
I normala hightechkar utan gödningsautomatik bör man minska ljuset avsevärt innan man åker och lära sig hur mycket gödning som går åt med det nya ljuset. Innan du åker byter du mycket vatten och tillsätter 2-3 dubbel gödningsdos. Be sedan en vän att mata måttligt så att både fiskarna och växterna får "mat".
Som ni ser beror det lite på vad man har för setup. Jag skulle aldrig drömma om att be någon kompis mata i mitt tanganyikakar när jag är borta, riskerna med matning är mycket större än riskerna med svält.
MVH
Magnus