Semester två veckor?

#1 - 28 januari 2004 18:22
Hej

Har äntligen skrapat ihop två veckors semester men har ännu ingen som kan mata mina fiskar. Är det möjligt att vara borta två veckor innan de får mat igen? Räcker sk semesterfoder, dvs hårt foder som långsamt löser upp sig? Vad kostar en foderautomat?

Annars får jag väl nöja mig med en vecka istället...

Tacksam för hjälp.
#2 - 28 januari 2004 18:38
Hej. 2 veckors semester skall inte vara något problem för ett välskött akvarium. Gör bara ett delvattenbyte precis innan Du åker. Du kan läsa under rubriken "Skötsel" på den här sidan.
Trevlig semester!
#3 - 28 januari 2004 19:46
Tack!

Nu kan jag slappna av, hasta la vista!
#4 - 28 januari 2004 20:06
Byt lite (10-15 %) varje dag ett par dagar innan du åker och byt sedan typ 25-30 % när du ska åka. Semesterfoder brukar vara värdelöst.

Tänk i deras naturliga miljö, där får dom fan inte serverat varje dag.
#5 - 29 januari 2004 12:06
MikaelE: Tycker du inte att det är liiiite skillnad på ett akvarium och ett hav/sjö beträffande mängden föda?? Ett akvarium är ju trots allt rätt begränsat.

p: Har du ingen granne som kan hjälpa till med fiskarna när du är borta? Någon som ändå ska vattna blommorna eller så och som du litar på? Någon kompis kanske...
#6 - 29 januari 2004 12:58
två veckor är ok för hyffsat stora fiskar..kolla malawi, de går utan mat i 3-5 veckor när de munruvar t.ex.... men det finns säkert andra fiskar som inte klarar av det..
annars kostar en billig foderautomat runt 300 tror jag.
#7 - 11 april 2004 17:04
Jag kom nyligen tillbaks från två veckors semester. Jag hade provat att slänga i en sån där stor fodertablett i våra två akvarier, men de verkade inte så populära eller särskilt bra. Neontetrorna såg ganska magra ut, kampfiskhonorna var hängiga, men palettcikliden såg ut att må bra. Alla verkade ha överlevt.
#8 - 11 april 2004 17:14
Jag tror att det dör mer fiskar på grund av för mycket mat än för lite, är fiskarna i bra form så ska dom klara 2 veckor, det kan säkert variera men dom flesta ska nog klara det.

//Marcus
#9 - 11 april 2004 17:18
Säkert åker du på semester igen i framtiden så att köpa en foderautomat för några hundralappar tjänar man nog på tror jag.
Själv köpte jag en foderautomat och en timer till lampan förra sommaren då jag var borta i 6 veckor. Bytte vatten och gjorde fint innan jag åkte och alla fiskar levde och mådde bra när jag kom tillbaka. Däremot var det rätt mycket alger som jag fick städa bort dagen efter.
Jag tycker det känns bättre att veta att fiskarna får lite mat när man är borta länge, även om de kanske överlever utan.

//Karin

Annons