Semester längre än 2 veckor

#1 - 8 december 2011 18:51
Har sett att det diskuterats lite i forumet men vill inte "förstöra" andra trådar.

Det är så att jag ska åka iväg under 4 veckor i sträck och undrar helt enkelt hur det kommer gå med akvarierna? Jag har ingen direkt som kan komma och göra vattenbyten eller mata (däremot har jag foderautomater till båda akvarierna). Kommer vattnet kunna hålla sig i dessa 4 veckor som jag är borta eller måste jag be någon väldigt snällt om att göra ett vattenbyte?

Det är just nu 1x150L akvarie och 1x180L akvarie.

Lite mer funderingar, större akvarier har väl oftast större chans att ta hand om vissa snedsteg. Hade ett 54L som inte går som lowtech överhuvudtaget klarat sig 4 veckor?

Och den, för nu, sista funderingen. Maltabletter kommer jag ju inte kunna ge under dessa 4 veckor, måste jag hitta en lösning på detta?
#2 - 8 december 2011 19:02
4 veckor utan vattenbyte ska inte vara nåt problem, om du nu inte har väldigt mycket och stora fiskar eller dåliga filter! Du får ställa foderautomaten snålt och om du fyller den med granulat så borde en del hinna sjunka så att malarna hinner få lite också!
#3 - 10 december 2011 00:15
Gäller det även med ett 54L? Klarar sig vattenkvaliten i ett så litet så länge?
#4 - 11 december 2011 10:42
Vanish skrev:
Gäller det även med ett 54L? Klarar sig vattenkvaliten i ett så litet så länge?

Beror på hur små och hur många fiskar du har, men även om du har mycket växter.
Några räkor eller guppy skulle väl nog kunna klara sej!

Har själv åkt ifrån ett 535 L med mycket växter och 10-tal tetror och amano räkor i 5 månader utan större problem!
Använde Eheims foderautomat en gång om dan, matat med Hikari Micropellets och minsta öppningen.
Bara att skrapa lite alger på framrutan och byta 2/ 3 delar av vattnet när jag kom hem så var det helt OK igen!
Men så är det fullt av växter också.

Ett år så hände dock att en av mina systerdöttrar hade "pillat" på foderautomaten så att den blev nollställd och inte matade firrarna, då var dom ganska så magra när jag kom hem, men dom överlevde trots allt!

Ett annat år så tömde jag ett 200L växtakvarium på fisk innan resan, och till min stora förvåning så gick där några yngel som kläckts efter att jag åkt och överlevde hela 5 månader utan matning, ett yngel av prick danio och 3 yngel av Badis burmanicus.
Dom hade förmodligen levt av småsnäckor och hoppstjärtar och annat smått som hamnat i karet!
:d
Thaifighter
#5 - 11 december 2011 18:56
Haha va gött :) Jätteskönt att veta, har varit ett litet orosmoment att försöka få någon att göra vattenbyte iaf 1 gång i akvarierna. Då gäller det bara att se över foderautomaterna innan man åker, mata sparsamt och sova lugnt ;) Och självklart åka jäkligt mycket skidor!!!
#6 - 12 december 2011 09:29
jag gjorde inget VB under den nästan 1,5 månaden som mitt kar var inbyggt i plywood pga renovering o sovrum. fiskarna var väl lite slöa när jag väl tog bort plywooden,men ingen hade dött. gjorde ett 50% VB o alla var nöjda igen. kollade inte ens nitritnivåerna
#7 - 12 december 2011 16:06
hannesc skrev:
jag gjorde inget VB under den nästan 1,5 månaden som mitt kar var inbyggt i plywood pga renovering o sovrum. fiskarna var väl lite slöa när jag väl tog bort plywooden,men ingen hade dött. gjorde ett 50% VB o alla var nöjda igen. kollade inte ens nitritnivåerna

Akvariehobbyn verkar ju vara perfekt ;)
#8 - 28 december 2011 08:59
Det är den!!!!!;)
#9 - 28 december 2011 09:16
Brukar vara borta 4 veckor på sommaren.

Bortsett från ett år när "fiskvakten" inte gjorde sitt jobb, så har det gått bra.

Firrarna har fått mat kanske var 3.e dag, hyfsat sjunkande pellets, vilket har gjort som någon sa att malarna
har fått lite ner i sina magar.

Aldrig VB under dessa 4 veckor. Vattenytan sjunkit en bra bit, kanske 10%. Vilket har ställt till det en gång
när innerfiltret gick torrt i ett kar, men det gick ändå.

Sedan är jag inte helt övertygad om att det är bra att brassa på med 50% VB efter 3-4-5 veckor.
Under dessa veckor KAN PH't ha sjunkit drastiskt, firrar klarar av det om det sjunker sakta. men
de är lite känsliga för att det rusar upp igen, så jag brukar börja dag 1 med kanske 10% VB.
Låt stå en dag eller två, byt 15-20%, låt gå en 4-5 dagar, byt 20-30%, och sedan är du inne i
normala rullor igen.

Likadant med mat, om de har fått sparsamt med mat under 3-4-5 veckor, så mata inte fullt dag 1.
Bygg upp det sakta under 1-2 veckor.

Tycker jag iaf.....

.
#10 - 30 december 2011 11:04
Jag tycker ju helt klart det låter vettigt som du skriver kensa, dom lär ju iaf inte ta skada av att göra på det sättet!

Jag kommer inte ha möjlighet till någon som stödmatar, däremot har jag två foderautomater som kommer få gå på. Men dom kommer inte att ge så himla mycket mat. Vill inte riskera att övermata när jag är borta. Men är lite orolig för malarna bara... Men förhoppningsvis kommer dom klara sig :)
#11 - 30 december 2011 11:07
du har förmodligen helt rätt kensa

Annons