Semester 3 veckor - mat?

#1 - 9 juni 2004 09:36
Till vintern drar jag till Thailand i 3 vecor och funderar på att köpa en foderautomat.
Tycker ni det är en bra ide?
Jag har hört att det finns någon form av tabletter att köpa som man kan trycka fast på glaset eller vad man nu gör så klarar dom sig några dagar.
Vad har ni för erfarenheter av såna tabletter?
Min kompis kommer och gör vattenbyte till dom, det är jag inte orolig för.
Bara maten.
Hoppas någon kan svara.

Kram.
Helen.
#2 - 9 juni 2004 09:49
Finns veckofoder, men det måste bytas efter ett tag så du kan inte ladda upp med foder för tre väckor framåt. Om din kompis kommer och byter vatten kan väl han/hon i för sig ploppa i en ny. Men beror ju lite på hur stort kar och hur många, stora fiskar du har i burken också om det funkar med såna.

MVH Andreas
#3 - 9 juni 2004 09:54
är det bara tre veckor så kan väl din kompis kasta i lite mat när hon kommer? är det inte så jättekänsliga fiskar så klarar de sig med mat 1-2 ggr per vecka utan problem.
när åker du & vart? jag åker till tailand i oktober, blir kvar typ 3 månader =)
#4 - 9 juni 2004 12:22
Foderautomat är suveränt tycker jag. Fast det beror ju på vilka fiskar man har osv. Många firrar klarar sig bra utan mat under 1-2 veckor, större fiskar klarar fasta längre. Till stora fiskar: foderautomat för pellets (de platta, runda modellerna). till små fiskar: foderautomat för flingfoder (de med en behållare för foder).

Även bra att ha annars, särskilt till yngel och fiskar som vill ha lite mat ofta. kan ju ställa in på matning när är på jobb osv.
#5 - 9 juni 2004 12:51
Hej på er!

Jo men Andreas, jag tänkte om min kompis stoppar i det där veckofodret en gång i veckan när han gör vattenbyte så borde dom väl klara sig tycker man...
Jag har bara två små akvarium som jag har som mina små ögonstenar.
Ett på 40 liter i badrummet och ett på 45 liter i vardagsrummet.

JR: Jag sticker ner till Phuket området den 17:e februari.
Har aldrig varit på den sidan Thailand utan bara på östra sidan, Koh Samui osv. (ifjol) och jag är totalt torsk på Thailand!
Måste bara dit igen!!!
Tänkte först åka ner till Ao Nang och sedan vidare till Koh Lanta och därefter en snorklingstur till Similan Islands på tre dagar och slutligen avsluta med Phuket för att shoppa lite.
Kolla in den här turen:
www.similantour.nu
Den måste jag bara åka med!

Vart ska du?
Och har du varit i Ao Nang och ställena där neröver?
Maila gärna över lite tips till mej! =)

Kramar Helen.
#6 - 9 juni 2004 13:13
Visst, du klarar dig säkert utan foderautomat. De är bra och smidiga, men inte nödvändiga, kostar ju minst 300 kronor. Funkar med veckofoder och mat 2 ggr per vecka.
#7 - 10 juni 2004 11:49
Min lokala zoohandlare rekomenderade inte "semesterfoder" och då litar jag på en försäljare som inte vill sälja.

Fiskarna klarar sig rätt länge utan mat i ett väl fungerande akvarium (det finns alltid något ätbart för dem).

Jag skulle nog låta din komois mata en eller två gånger i veckan istället för att byta vatten, om du gjort det innan du åker.

Man blir avundsjuk på Er som åker till Thailand, passa på att besöka någon akvariemarknad eller kika efter fisk och växter i naturen.
#8 - 11 juni 2004 06:56
Hej Pär!
Jag har suttit och kollat lite på foderautomater nu och jag tror det blir nog en sån till varje Akvarium. (2st)

Jag låter min kompis koncentrera sig på vattenbytena istället, eftersom jag har så små akvarium. Det måste bytas vatten en gång i veckan...

Pär, du måste bara åka till Thailand, du åxå.
Det är helt underbart!
Så billigt att man nästan har svårt att göra av med pengarna.
Och så otroligt vackert!
Köp en flygbiljett till Phuket, åk buss upp till Khao Lak ca 1 1/2 timme och åk ut till Similan Islands!
Där ska paradiset ligga har jag hört.
Om du köper en sista minuten flygstol med tex. ving så kan du komma undan med 4000 för en biljett. För ca 200 kr per natt (inte per person) bor du på fint mellanklass hotel med Ac och pool.

Jag var på en stor akvariepark förra gången jag var där och där fick jag träffa hajar, kattfisk, och några stora malar som såg ut som ancistrus men dom var över en meter långa! Plus många andra fiskar.
Fick även träffa havssköldpaddor, som jag matade med sallad och dom var så himla fina!
Men favoritsysselsättningen är såklart att snorkla och titta på fiskarna i deras naturliga miljö. Vattnet är helt klart och sikten kan vara nästan 30-40 meter utanför Similan.

Jag längtar!

Kram Helen
#9 - 11 juni 2004 07:04
Om du skall använda foderautomat under så lång tid, se då till att använda den under några veckor innan du åker.
Jag har själv en Eheim foderautomat i vilken jag kör flingfoder. Och mängden mat den pytsar ut kan variera väldigt beroende på storleken på flingorna.
Jag har börjat lära mig nu hur mycket jag skall smula sönder maten för att få ut den i lagom portioner.

Det hade ju varit tråkigt om den öser ut jätteportioner dagen efter din kompis har gjort vattenbyte. 40 och 45 liters akvarium blir ju fort "skitiga".

Jag hade nog valt att lära kompisen att mata i lagom portioner.
#10 - 11 juni 2004 07:11
Hmmmm... nu får jag beslutsångest! ;)
Klart billigast är ju naturligtvis att låta min kompis mata...
Foderautomaterna är ju ganska dyra...

Jag får fråga min kompis om han kan ställa upp att komma typ 2 ggr i veckan istället....

//Helen
#11 - 29 juni 2014 09:32
Fungerar med ketchup-burkar

Jag har tagit några ketchup-burkar (de små vita på McDonalds/Max). Skriver sedan nummer på dem (eller datum) och så fyller jag de med lämpligt foder (ex. även kortare semesterfoder) så får den som ska dit och vattna blommorna hälla ner aktuell burk i akvariet. Enkelt och billigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 29 juni 2014 09:56
Mycket bra råd, och även om det kom lite väl sent för den som frågade i just detta fall så kan ju andra ha nytta av det nu i semestertider.
#13 - 29 juni 2014 11:22
Hahaha! Vilken grym nekrofili! Och vältimad.. Kul att någon använder sökfunktionen :)
#14 - 29 juni 2014 11:34
Vilket kanontips:D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juni 2014 11:45
Kul att någon använder sökfunktionen :)

Instämmer - den borde användas oftare. Sedan just i detta fall är de ju lätt att missa ettan i årtalet för annars stämde ju det mesta.
#16 - 29 juni 2014 12:15
Osså får vi önska mickemartinsson välkommen som skribent på forumet :)

Annons