upp mot 14 dagar går nog bra om fiskarna är vid god hälsa. Man kan låta bli att mata någon dag innan man reser iväg samt göra ett vattenbyte. Då hinner fiskarna bajsa ur sig det mesta och sedan får dom fräscht vatten.
Menar du att du ska ha akvariet helt utan tillsyn eller att dom bara ska få mat (inga vattenbyten)?
Jag var iväg nästan fyra veckor och instruerade då min fiskvakt att mata max varannan dag och ganska lite åt gången också. Med den "snålmatningen" så klarade sig fiskarna utan vattenbyten.
Helt utan tillsyn (ingen matning) så anser väl dom flesta att välmående tåliga fiskar klarar sig i minst 2 veckor.
jag matar mina fiskar 2 gånger om dagen. Om jag reser bort, och ingen kommer byta vattnet på 3 veckor.. ska jag ändra matinstruktionerna då? (trodde bajset var bra för bakteriekulturen)
Jag åker till Thailand 4:juni och blir borta i 5 veckor, vad ska jag göra för att mina fiskar inte ska kola vippen? Jag kan nog ordna så att dom blir matade vid några tillfällen, men några vattenbyten är det inte frågan om. Är foder maskinerna som säljs något att ha?
Kawe... har du ingen kompis som kan fixa ett vattenbyte åtminstone??? Annars kanske du kan kolla med en akvarieleasingfirma eller genom djuraffär/akvarieförening om du kan få någon påligtlig som kan göra ett byte eller två...
Det är just såna här saker jag tänkte fixa i mitt företag, men det är ju i Östersund det... hehe...
Starman.... jag tror säkert att foderautomaterna fungerar ganska bra... Har två Eheim men har inte testat dem ännu... Det viktiga är väl att man börjar använda och testa dem ett bra tag innan de behövs... så att man får koll på dem riktigt.
Problemet är väl att om fiskarna får mat regelbundet i fyra veckor utan vattenbyte... hur blir då ditt vatten??? Möjligtvis att det skulle gå om man bara "överlevnadsmatade" dem... typ en till två gånger i veckan... men lite vanskligt är det allt.
Sedan beror det på vad man har för fiskar också.... t ex så börjar mina Scalarer att käka Guppys så snart dom blir utan mat mera än ett dygn.... och yngel klarar sig inte om de inte får regelbundet med käk... så det är mycket att väga in...
Tyvär funkar ju inte fodermaskinerna på fryst mat, så det är ju inget alternativ för oss med t ex. Malawi. Istället får vi förlita oss på vänner goda omsorg...
Det finns en aspekt till på det hela... Jag brukar oroa mig för att någon eller några fiskar ska dö, och "förpesta" akvarierna...
Hoppas att du har någon som kan se till dem istället för att lämna allt "vind för våg"...
En Ottocinclus dog när jag var borta knappt 10 dagar. Jag hann se en Palettciklid mumsa i sig det sista precis när jag kommit hem igen.
Så "kretsloppet" fungerade......