Segelfenspleco, slutat växa!!!

#1 - 10 augusti 2004 12:36
Jag undrar om någon kan veta vad det är.. när jag införskaffade Segelfensplecon så åt den och växte jättemycket. så pass mycket att den blev för stor för mitt 65 l akvarium. Jag la i den i mitt 110 l akvarium men där så ligger den bara och trycker under en rot. den kommer sällan ut och äter som den gjorde i det lilla akvariumet. I 65 l akvariumet så åt den allt som las i. nu har den blivit mycket skygg.
#2 - 10 augusti 2004 15:38
Jag är ganska säker på att anledningen till att din segelfenspleco har slutat växa är att den går i ett alldeles för litet akvarium. Hur stor är den? Om du tittar på artbeskrivningarna här på zoopet så ser du att den ska ha minst 550 liter, iofs är detta som fullvuxen men både 65 och 110 liter verkar lite i minsta laget även för en liten segelfen.

Vad har för fiskar i 110 och vad fanns det för fiskar i ditt 65? Segelfenspleco är inte speciellt skraja av sig (såvitt jag vet) men de är väldigt fredliga (återigen, min egen uppfattning) och om du har aggressiva fiskar i 110 men inte i 65 så kan det vara anledningen till att din segelfen ligger och trycker under en rot i det nya akvariet.

Hur är inredningen i 110 jämfört med 65? De flesta fiskar föredrar gömställen och inte ALLTFÖR starkt ljus framför ett kalt, väldigt ljust akvarium. Om segelfensplecon känner sig trygg genom att ha nära till gömställen vid behov så bör den ge sig ut på turer i akvariet.
#3 - 10 augusti 2004 16:17
gör dig av med din gibbi..
du har alldeles för små kar
#4 - 11 augusti 2004 08:13
Den är inte speciellt stor än. Kanske 10 cm, var 4 när jag fick den. I 110 l akvariumet så är det mest barber, Tiger, purpur och koppar, lite neontetror oxå.. inga aggressiva fiskar direkt.
i 65 är det sorgmantel och pandabarber.

Angående inredningen. I 110 l akvariumet så är det mycket gömställen, en stor rot, som är full av hål. stenar som bildar grottor och en stor amazonplanta.. (tror att växten heter så) det lilla är det lite växter inga speciella gömställen förutom i växterna.

(Cactuzz88) har ett 720 L på g. vill inte göra mig av med den. Har tänkt att den ska få hoppa i det, så småningom

Annons