Segelfenspleco med trasiga fenor

#1 - 16 mars 2007 19:09
Hej! Har en ny pleco som simmat runt här hemma i en vecka nu. Dessvärre är fenorna helt söndertrasade! :eek:

Började med ytterkanterna på ryggfenan men när vi kom hem igår var det stora delar av ryggfenan och även bitvis på stjärtfenan och nu ikväll såg jag att även fenorna på sidan är lite lätt trasade. :(

Kan det vara mina glupska och något aggressiva skalarer som är bovarna i dramat eller är det någon sjukdom?! :confused:
Såg de första dagarna hur skalarerna var framme och nafsade efter honom men nu verkar det som om han får vara ifred...eller också är de sådana ögontjänare. [:o]

Tacksam för råd
#2 - 16 mars 2007 19:15
Förtydligande efter att surfat lite på gamla trådar...

Det ser nästan ut som om någon har skurit upp/snittat upp fenorna med rakblad. Väldigt raka fina snitt. Det borde väl tyda mer på bråk än på sjukdom?

Ser heller inga skador på skalarernas fenor, mer än det vanliga (grabbarna slåss lite om tjejernas uppmärksamhet ;) )

Har dessutom en gammal sur och grinig Ancistrus i karet. Det kan väl inte vara han som är boven i dramat!?
#3 - 17 mars 2007 09:20
Läst lite mer i gamla trådar... kan det verkligen vara Ancistrusen som trasar sönder fenorna på Plecon?! :confused:

Hur bär han sig åt då? Han har ju inte direkt några stora skräckinjagande tänder? :rolleyes:
#4 - 17 mars 2007 09:32
Söndertrasade fenor låter väldigt konstigt. Vad är det för pleco? Finns hur många arter som helst som säljs under det namnet...

Scalarerna tror jag inte kan skada fenorna på en pleco. Ancistrus kan skada fenorna på andra ancistrus i slagsmål, men jag har aldrig sett mer än lite naggade fenkanter.
Du har inga större ciklider, tigerbarber, xenotoca, eldstjärtar eller andra halvstöddiga fiskar i akvariet?

Finns det något vitt, bomullsliknande, på fenorna?
#5 - 17 mars 2007 11:06
Azur skrev:
Söndertrasade fenor låter väldigt konstigt. Vad är det för pleco? Finns hur många arter som helst som säljs under det namnet...

Scalarerna tror jag inte kan skada fenorna på en pleco. Ancistrus kan skada fenorna på andra ancistrus i slagsmål, men jag har aldrig sett mer än lite naggade fenkanter.

Du har inga större ciklider, tigerbarber, xenotoca, eldstjärtar eller andra halvstöddiga fiskar i akvariet?

Finns det något vitt, bomullsliknande, på fenorna?

Exakt vilken sorts pleco det är vet jag faktiskt inte, är väldigt lik den som benämns Segelfenspleco här på zoopet.

Är själv väldigt förvånad, har aldrig sett något liknande?!

I karet för övrigt (se min profil) finns bara skalarerna, ancistrusen och små tetror. Nyligen tillkomna en golden nugget och några cory men skadorna uppkom redan innan.

Inget vitt på fenorna och inget i övrigt som tyder på sjukdom på några av fiskarna. Alla verkar aktiva o matglada.
#6 - 17 mars 2007 11:16
Hur stort akvarium har du den i?
Vad har du för inredning ...

Mina skada sig lite när dom envisades om att tränga sig in i tegelrören som dom vuxit ur.
Kan mycket väl va inredning dom skadar sig på. dom kan böka runt rätt mycke om dom inte har bra gömställen märkte jag ... se till att dom har grotter dom får plats i för dom kan försöka komma in i för små utrymmen.
#7 - 17 mars 2007 12:56
Ett 400-kar med mängder av rötter och växter. Inga stenar, inga grottor, inga trånga utrymmen.

Dessutom är han/hon väldigt sällskaplig av sig och simmar mest fram och tillbaka längs framrutan eller ligger på sandbottnen bland sina nya kompisar, 8st C.davidsandsi :D
#8 - 17 mars 2007 13:08
vet inte om man kan klassa dom som sällskapliga dom är nämligen konstant hungriga och har en otrolig ämnesomsättning dom simmar konstant i jakt på föda
#9 - 17 mars 2007 13:59
Jag har varit med om samma grej och i mitt fall var det två Ancistrusar som var bovarna. Dom fick flytta till ett annat kar.
#10 - 17 mars 2007 18:21
ernie skrev:
Jag har varit med om samma grej och i mitt fall var det två Ancistrusar som var bovarna. Dom fick flytta till ett annat kar.

Hmm, jo jag börjar också tro att det är ancistrusen. I så fall kommer han att få flytta. Tror faktiskt jag skall säga upp hyreskontraktet omedelbart! Imorgon åker han ut,om jag får tag på honom bland alla rötter o växter. [:o]

Frågan är bara var jag skall lägga ligisten nu?! :confused:
Tja, då vet man vad man skall fundera på i natt då... :p
#11 - 27 mars 2007 23:08
Hehe, ja, det e inte lätt att fånga upp Ancistrusar.... Dom e ju snabba dom rackarna.....
#12 - 27 mars 2007 23:11
använder man 2 håvar är det lättare
#13 - 28 mars 2007 01:21
Hur gick det med din mal?
Ancistrus kan vara ganska så revirhävdande om den har hittat en hålighet som den gillar, och kollar man på sidan av huvudet så ser du taggar som den kan fälla ut och fightas med.
Likadant om man inte använder en finmaskig håv när man fångar dem, då fäller de ut dessa taggar och fastnar i håven.
#14 - 28 mars 2007 01:23
de har de gjort för mig ansjo. Har en ancistrus som bor i ett hål i en rot. Minns när vi hämtade karet, malen var så envis så han fick sitta i roten hela vägen hem
:@
#15 - 28 mars 2007 01:41
Håller du bara ner håven i vattnet så brukar malen släppa av sig själv då den fäller in taggarna när den inte känner sig lika stressad längre.
#16 - 28 mars 2007 01:48
Mmm, vet ngn vad felet vad med min mal då? Han hade en stor böld på stjärten, sen efter ngn vecka så sprack den. Nu är den död R.I.P alf :*(
#17 - 28 mars 2007 01:51
Vad tror du, det är klart att det var en finne:D! Eller var bodde du;) ?
#18 - 28 mars 2007 01:54
nja tror inte malen hade en finne, de är ju inte dödliga, ja jag bor i finland men jag e inte en finne, utan finlandssvensk :D

Annons