Segelfenspleco

#1 - 27 april 2004 17:20
Har ett par frågor skulle vara tacksam för alla svar!!!
1. Måste man ha nån rot till malen för att han ska få sitt vegitabiliska tillskott eller räcker det med vanliga mal tabletter???
2. Finns det nån annan typ av mat som dom äter men som inte mina extremt hungriga påfåglar käkar upp direkt????
#2 - 27 april 2004 17:40
Din Gibbiceps behöver cellulosa för matsmältningen. Det räcker med en liten fjutt om du inte vill fylla karet med rötter. Jag matar mina med brysselkål, frysta skalade ärtor, äpple, potatis eller vad som finns tillgängligt i kylen. De får även tabletter som variation. Brysselkålen brukar ge ganska bra motion iom att de flyter. Ganska kul att se en helkväll brottningsmatch.
#3 - 27 april 2004 17:51
Men jag matar ju påfåglarna med räkmix och dom äter ju överallt och det åker ju ner på botten men räcker det cellulosa behovet eller behöver man stödmata med det andra du nämde
#4 - 27 april 2004 17:53
Glömde ju !!
För räkmixen innehåller ju ärtor fast dom är mixade
#5 - 27 april 2004 17:55
Hur mycket får de i sig då? Brysselkål verkar ju fint annars, billigt. varje kålbit räcker ju ett tag
#6 - 27 april 2004 18:40
Dom tuggar ju i sig en hel del men det är ju inte i brysselkålstorlek men det lägger sig ganska mycket på botten efter matning
#7 - 27 april 2004 20:45
För att klara upp lite: rötter ger inte vegetabiliskt tillskott, och räkmix ger inte cellulosa. Tvärtom däremot. :o)

Sen ett tips: squash, dela den på mitten och stick igenom rostfri sked. Låt ligga åtminstone över natten.
#8 - 27 april 2004 21:02
Gurka brukar dom gilla.
#9 - 30 april 2004 12:43
Mina tyckte inte om gurka får nog prova med brysselkål men kör ni med skeden genom den också eller sjunker den...
Hur länge kan man ha kålen i vattnet innan det blir äckligt???
#10 - 30 april 2004 12:58
kålen sjunker efter en stund.
När jag hade min gibbis åt den upp ett brysselkål på 2 dagar (sista biten fick jag slänga).

Annons