Segelfensmolly - var-när-hur?

#1 - 17 augusti 2007 12:20
Så har då vårt eleganta segelsfensmollypar nedkommit med sin första kull yngel i vårt akvarium. Honan var redan rejält på "tjocken" när vi fick hem henne så det var väntat att det skulle ynglas inom kort. Däremot är jag inte riktigt på det klara med hur honan väljer att föda fram sina yngel

Första indikationen på att något hänt var ett yngel som vi upptäckte försiktigt simmande bland rötter och stenar på botten. Efter ytterliggare någon timma lade vi märke till fler yngel. På det viset fortsatte det. Vi kunde till sist räkna in 7-8 yngel som frisimmade bland stenar på botten. Det märkliga var att vi aldrig såg honan "föda"! Hon simmade som vanligt fram och tillbaka med hanen hängandes efter sig.

Nåväl.

Det blev natt och det blev ny dag.

När belysningen tändes möttes vi att ett helt stim frisimmande yngel. Vi räknade in 27 yngel. Segelfenshonan var nu slank och fin.Genast lade jag ner mer flytväxter i karet för att skapa lite mer skydd (flytormbunke). Under dagen åkte jag iväg och inhandlade ett lämpligt foder att börja mata ynglen med. De mumsade glatt på de små korn som kom seglande.

Det har nu gått ytterliggare ett dygn och alla yngel finns kvar. De håller sig under flytväxterna. Min undran kommer nu:

- hur väljer en segelfensmollyhona att föda fram sina yngel. Ett och ett eller alla på en gång?

- släpper hon ynglen under simmandet eller lägger hon sig på botten?

- föder de på natten eller när som helst?

- att ynglen börjar sina första timmar med att simma längs botten för att lite senare samla ihop sig och börja "stimma"..är det det normala?

- hur många yngel brukar (procentuellt) överleva i en kull?

PS. Skall fixa lite mer flytväxter och försöka få tag på lite javamossa för att öka ynglens möjligheter till skydd och överlevnad.
#2 - 17 augusti 2007 12:33
Segelfens mollyn tror jag som de flesta andra levandefödare föder ett yngel i taget. Har aldrig haft segelfensmolly men mina svärdbärare jag hade för ett bra tag sen brukade föda på natten. Det där med att ynglena stimmar känns som att det kan vara normalt då det är större chans att de överlever just när de stimmar eftersom att honan inte brukar ta hand om yngelna efter att de föds. Hur många yngel som överlever är väl lite beroende på hur mycket gömställen de har vilka fiskar de går med osv. Så det upptäcker du snart hur många som överlver just för dig. Det låter smart att du ska fixa lite mer växter som gömställen. Alltid lika kul med yngel. Lycka till !!;)
#3 - 17 augusti 2007 12:33
Så har då vårt eleganta segelsfensmollypar nedkommit med sin första kull yngel i vårt akvarium. Honan var redan rejält på "tjocken" när vi fick hem henne så det var väntat att det skulle ynglas inom kort. Däremot är jag inte riktigt på det klara med hur honan väljer att föda fram sina yngel

Första indikationen på att något hänt var ett yngel som vi upptäckte försiktigt simmande bland rötter och stenar på botten. Efter ytterliggare någon timma lade vi märke till fler yngel. På det viset fortsatte det. Vi kunde till sist räkna in 7-8 yngel som frisimmade bland stenar på botten. Det märkliga var att vi aldrig såg honan "föda"! Hon simmade som vanligt fram och tillbaka med hanen hängandes efter sig.

Nåväl.

Det blev natt och det blev ny dag.

När belysningen tändes möttes vi att ett helt stim frisimmande yngel. Vi räknade in 27 yngel. Segelfenshonan var nu slank och fin.Genast lade jag ner mer flytväxter i karet för att skapa lite mer skydd (flytormbunke). Under dagen åkte jag iväg och inhandlade ett lämpligt foder att börja mata ynglen med. De mumsade glatt på de små korn som kom seglande.

Det har nu gått ytterliggare ett dygn och alla yngel finns kvar. De håller sig under flytväxterna. Min undran kommer nu:

- hur väljer en segelfensmollyhona att föda fram sina yngel. Ett och ett eller alla på en gång?

- släpper hon ynglen under simmandet eller lägger hon sig på botten?

- föder de på natten eller när som helst?

- att ynglen börjar sina första timmar med att simma längs botten för att lite senare samla ihop sig och börja "stimma"..är det det normala?

- hur många yngel brukar (procentuellt) överleva i en kull?

PS. Skall fixa lite mer flytväxter och försöka få tag på lite javamossa för att öka ynglens möjligheter till skydd och överlevnad.

Jamen grattis till dig! :D

Ynglen föds hoprullade till en liten boll, och "viker ut sig" när de lämnar mamman. Honan föder dem under tiden hon simmar omkring, eller så simmar hon in i ett hörn tuillfälligt eller så gömmer hon sig nere vid botten och släpper ynglen där, jag tror att det varierar mellan olika honor. De föder säkerligen både nattetid och på dagen, precis som du själv observerat. Varje gång ett yngel föds så går själva födseln fort, någon sekund, men strax innan så simmar honan omkring och "krystar" ibland. Hur många som överlever i en kull beror på akvarieinvånarna, en del fiskar äter allt som rör sig som går in i munnen, en del låter alla yngel vara. Säg att om de går själva kan mellan 50-80% överleva???? Ibland kan nog 100% klara sig, men oftast faller NÅGON ifrån under uppväxten. Lycka till med uppfödningen, se till att du har tillräckligt smått foder i början, och jag tror att ynglen har större chans at överleva med et foder som innehåller mycket alger, gärna spirulina...
#4 - 17 augusti 2007 14:23
Tack för svaren Felix_ragnar och Tummen. Kommer nog till insikt själv om jag försöker studera nästa födsel:)
#5 - 17 augusti 2007 16:40
Hoppas att det är okej att jag frågar lite om segelfensmolly nu när det ändå är en tråd om arten. Måste de ha salt i vattnet för att trivas? Jag har inte salt i mitt akvarium och i det har jag endlers, gula och svarta mollys. Men det kanske är mer viktigt med segelfensmollyna? Är de svårskötta?
#6 - 17 augusti 2007 17:11
cikliden2 skrev:
Hoppas att det är okej att jag frågar lite om segelfensmolly nu när det ändå är en tråd om arten. Måste de ha salt i vattnet för att trivas? Jag har inte salt i mitt akvarium och i det har jag endlers, gula och svarta mollys. Men det kanske är mer viktigt med segelfensmollyna? Är de svårskötta?

Jag var själv lite undrande till detta med salt i akvariet. För säkerhets skull rinde jag upp affären där jag köpt mina segelfensmolly och frågade. Enligt honom var det inte alls nödvändigt. De gick i kar med vanligt vatten hos honom. Tydligen har det att göra med var fisken odlas/härstammar ifrån om du behöver tillsätta salt eller inte. Mina går utan salt. Bevisligen fungerar det bra. Däremot har jag haft dem för kort tid för att bedöma eventuell svårighetsgrad att hålla dessa fiskar....
#7 - 17 augusti 2007 18:44
Ok då vet jag;-)
#8 - 19 augusti 2007 20:53
cikliden2 skrev:

Om du skulle haft VILDFÅNGADE segelfensmolly så skulle jag sagt så här: Ja då skall du ha dem ensamma i lätt bräckt vatten. Men med odlade varianter så är det inte nödvändigt, de har (för det mesta) vant sig under många generationer att lava endast i sötvatten. Dessutom kan dina andra fiskar må dåligt av saltet så det är troligen bara att be om problem att salta akvariet. Fortsätt du som du börjat.;):D

Annons