SegelfensMolly svullen som en boll!?

#1 - 17 oktober 2005 19:07
Min SegelfensMolly (hane) är svullen om magen och ser ut som ett skepp... Han har växt lite mer dag för dag och nu blir jag riktigt orolig. Har bytt ca: 15% vatten i 3 dagar och vattenvärdena är bra. De var inte väldigt fel innan, nitrit på 0.3 och ph på 6.5-7. JAg vet helt enkelt inte vad som kan vara fel! Alla andra fiskar är friska och sunda.
Någon som vet om han kan ha typ svalt en sten å fått förstoppning? Jag har aldrig sett något sånt här innan....
Han har ingen vit beläggning på slemhuden eller nåt sår eller så. Han har bara några resta fjäll längst fram på magen, som jag tror beror på att han är just så svullen... Han har varit väldigt frisk och var akvariets Casanova innan.
Jag vet i 17 va ja ska göra! *suckar*
Hade lagt in en bild om jag vetat hur...
//Liza
#2 - 17 oktober 2005 20:15
Har du läst om "bukvattensot"?
#3 - 17 oktober 2005 20:55
Ja det har jag gjort men tror inte att det är det. Han är lixom jättebred över bara magen, säkert 4 cm! Svansen är normal, helt platt.
Å bör inte nitriten ha varit högre vid bukvattensot?
#4 - 17 oktober 2005 21:50
Nja, indirekt kan nitrit orsaka att en fisk får dåligt immunförsvar och kan då drabbas av en inre bakteriellinfektion.
Sätt fisken i karantän.
#5 - 17 oktober 2005 23:12
Instämmer med kramfors. Sätt fisken i karantän.
Det låter som bukvattensot och det kan man få även om nitrithalten är låg.
#6 - 18 oktober 2005 07:00
Står fjällen ut från kroppen, så han ser ut som en "kotte"?

I så fall är det garanterat bukvattensot, och det bästa du kan göra är att avliva fisken.
#7 - 18 oktober 2005 08:38
Håller med Azur. Jag råkade ut för samma sak med en Black molly för några år sedan. Den såg verkligen ut som en kotte uppifrån. Plågsamt för fisken, så avliva snarast. Det enda positiva med detta är att det inte är så smittsamt tydligen. Ingen av mina andra fiskar blev sjuka iaf.
#8 - 18 oktober 2005 08:48
Nja, han ser inte ut som en kotte. Bara några fjäll står ut under hakan på honom, Dom utmed sidorna ligger mot kroppen... Men jag får väl göra som ni säger och avliva honom... Fyyy va tragiskt!?! Han som är en av mina absoluta favoritfiskar!! :(
#9 - 18 oktober 2005 20:16
"Casanovan har kommit till himlen"

Nu har jag avlivat honom med hjälp av min sambo... Han såg ut som en kotte uppifrån ikväll... Och verkade bara bli större och större...
När jag öppnade buken var han fylld med vatten. De inre organen såg intakta ut, alltså inte en varig massa som vid bukvattensot.
Någon som har en aning om va de kan ha varit?

*saknar charmtrollet* :(
//Liza
#10 - 18 oktober 2005 21:29
Njurarna pajade av en infektion så fisken inte kunnat göra sig av med vätskan.
Sånt händer utan att det är ditt fel.
#11 - 19 oktober 2005 15:49
Tack för svaret... Funderade på det ordenkligt igår kväll med va de kunde varit... Fast det är knasigt ändå... Han har aldrig visat några sjukdomstecken. Inte fått vita prick när "hans fru" och en black molly hade det. Kan det vara något i mitt akvarievatten som gjort honom dålig, typ som lösta metaller eller så... Jag använder vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte. Jag tänker bara på resten av fiskarna i karet.

Annons