segelfensmolly mobbare

#1 - 15 november 2005 22:14
hej jag undrar hur jag ska göra? har just köpt tre segelfensmolly. på zooaffären sa de att de var fredliga fiskar, men de jagar och nafsar efter min slöjstjärt hela tiden han får ingen ro, jag måste väll sära på dem eller kommer de att samsas med tiden, de har bara varit tillsammans ett dygn, vad anser ni med lite mera erfarenhet av fisklivet? min slöjstjärt är ganska stor mycket större än mollysarna men det verkar inte spela någon roll. jag har ett ca 100 l akvarium med en slöjstjärt tre mollys två guppis plus fyra små algätare [:-44] mvh eivor
#2 - 15 november 2005 22:16
Du ska kanske flytta dom, så dom inte tuggar bort slöjstjärtens fenar, den klarar sig inte utan dom. Eller så blir den ihjälstressad.
#3 - 17 november 2005 07:14
Slöjstjärtar ska man inte hålla med guppys och mollys slöjstjärtar behöver kallare vatten. Men segelfens mollys är agresiva i början för att veta rangordningen (vem som är ledaren i akvariet) så dom kan bråka ett par dagar sen lugnar dom sig
#4 - 17 november 2005 10:06
Eller så kan de fortsätta bråka, mina honor var överjävliga i två månader, problemet löste sig när jag fick tag på en ny hane som var dubbelt så stor. Han fastslog rangordningen ganska omgående.... :D

Jag vet precis hur det är när zooaffären säger en sak och det inte stämmer. Men fungerare det inte som de har sagt så gå tillbaka med mollysarna.
#5 - 19 november 2005 23:25
hej jag löste problemet tillsvidare med att starta upp det gamla akvariet och flytta slöjstjärten dit vågade inte ha dem tillsammans längre, mina funderingar är om jag ska gå tillbaka med mollysarna eller om slöjstjärten får vara kvar i det mindre och jag skaffar några kompisar till honom. men jag vill inte ha någon fler slöjstjärt, dessutom är akvariet för litet för två (54 l) enligt zooaffären funkar andra fiskar som sällskap vad anser ni? [:-128]hälsningar eivor

Annons