Segelfensmolly - död med nosen ner i backen.

#1 - 2 september 2007 00:05
Hallå hallå!
Kom precis hem från nattens bravader och tittade till fiskarna. Konstigt nog så såg det ut som att min ena segelfens/dalmatinmolly sov med nosen rätt ner i gruset mitt i en planta. Dumt, tyckte jag, så brukar den inte göra, så jag tände akvariet och upptäckte att stackarn har ju gått och dött!!!

Jag drog genast fram en liten teststicka för att se om nitritet kommit tillbaka men det var på NOLL, och de andra värdena var som vanligt.

Min lilla eldstjärt såg ut att ha tappat lite färg på bakfenan, har hört att dom gör så när dom blir stressade?
Kan det vara så att eldstjärten och mollyn tog sig en fight och att eldstjärten segrade? För övrigt så kan jag ju tala om att mollyn som dog tidigare var högst i rang i akvariet och eldstjärten verkade osäker och finna sig i detta.

Jag plockade naturligtvis bort den döda fisken med en gång, och jag kunde inte se att han såg sjuk ut på något vis.

Jag är lite orolig - min mal dog för precis en vecka sedan (samma dag som vi skaffade eldstjärten, samband månne?), men då var det antagligen den sjukt höga halten av nitrit som var boven (detta löste sig dock, visade sig att djuraffären SIMBI I SICKLA KÖPKVARTER hade givit mig lite fel instruktioner om hur man skulle förebygga nitrit).

Kan man obducera fisken och kolla om något är fel? Vad har ni för tips? Jag är bara barnet inom akvarievärlden - ge mig visdom!!!
#2 - 2 september 2007 07:20
Alla frågor kan jag inte svara på men att eldsjärten hade tappat lite färg kan bero på att det var släckt i akvariet. De flesta fiskarna får då bleka färger även en stund efter man tänder. För du sa att du tände precis. Självklart kan den ha varit stressad och gått på segelfensmollyn men det är möjligt att eldsjärten inte är boven. Jag har ingen erfarenhet av fisken. Men om eldsjärten skadade mollyn så mycket att den dog, borde du inte ha sett något sår eller liknande då?

Den kan ju ha blivit ihjälstressad men det är ovanligt och händer nog oftast i samband med lek när fiskar försvarar sitt revir. Och i så fall är det nog honan eller hanen av den arten som råkar värst ut.
Som sagt, jag har dålig erfarenhet av eldsjärten.
#3 - 2 september 2007 09:47
Hmm, jo att den förlorar färg av att det var släckt är nog mycket möjligt.
Jag funderade lite mer över detta under natten, och jag undrar om det kan ha varit så att den numera döda mollyn satte i sig en sten eller något?
Enda gången mina mollys står lodrätt med nosen i baken är nämnligen när de plockar mat.

Idag är eldstjärten mer färggrann än någonsin, han kanske äntligen fått det revir han ville ha?

Annons