segelfensmolly...

#1 - 17 mars 2006 19:05
kan man ha segelfensmolly med andra fiskar?
får dom lätt vita prick sjukan?
är orolig att jag måste flytta dom[:(]
#2 - 17 mars 2006 20:38
Jeg har seilfinnemolly sammen med dverggurami, prakt botia og sae. Det fungerer bra hos meg. :) Jeg hadde en marmorgurami oppi samme tanken, men den angrep seilfinnehannen, så det gikk ikke så bra..

Én ting å tenke på ang. seilfinnemolly er at de er veldig vár for forandringer, og lett kan stresses til døde..
#3 - 18 mars 2006 16:44
[quote=tissi]kan man ha segelfensmolly med andra fiskar?
får dom lätt vita prick sjukan?
är orolig att jag måste flytta dom[:(][/quote]

Hanarna kan som sagt var bli lite tuffa, enligt min erfarenhet är dom mera revirhävdande än kampfiskhanen. Själv är jag ägare till en silvermollyhane som har en tendens till fenbitning på slöjstjärtarna, men om det är vanligt förekommande eller om han är unik vet jag inte. Men visst ska man kunna fixa så den går att hållan med någon annan fisk. Min erfarenhet av silvermollyn är att den inte är speciellt stresstålig, den blir sjuk eller dör vid för snabbt ändrade förhållanden. Dom Mollys jag ägt, andra kanske har annan erfarenhet:confused:
#4 - 18 mars 2006 16:52
ja har 4 st. två orange o två vita.. hanarna är väldigt dominanta och tuffa.
ja har dom igop men svärdbärare och platy och corydoras
#5 - 29 mars 2006 20:38
[quote=andreassofus]ja har 4 st. två orange o två vita.. hanarna är väldigt dominanta och tuffa.
ja har dom igop men svärdbärare och platy och corydoras[/quote]

Själv har jag en ensam hane, lite udda placerad hos slöjstjärtarna. Fick honom i present. Honan vi köpte till honom dog dessvärre av sammetssjukan.
#6 - 1 april 2006 16:18
Segelfensmolly´n är bräckvattenslevande och får dom för lite salt i vattnet så får dom alla möjliga sjukdommar, framförallt vita prick eller sammetssjukan..
Hanarna kan vara lite kaxiga, men det är en trevlig fisk..
#7 - 1 april 2006 17:04
[quote=jagtep]Segelfensmolly´n är bräckvattenslevande och får dom för lite salt i vattnet så får dom alla möjliga sjukdommar, framförallt vita prick eller sammetssjukan..
Hanarna kan vara lite kaxiga, men det är en trevlig fisk..[/quote]

Hvor mye salt mener du man skal ha oppi?

Jeg har bare ca. en halv teskje (noraq spesialsalt for akvarie) oppi ved hvert vannbytte (ca. 30% hver tredje uke). Tanken er på 120 liter, og ingen av mine tre har blitt syke... men kanksje jeg bare er heldig :)
#8 - 6 april 2006 19:06
Det beror ju såklart på induviden, men jag ahr e nsegelfensmolly tsm. med guppy, platy, jättemal (nästan 20 cm.) & en khuliål, det fungerar suveränt, inget bråk ahr intrfättat mellan någon av fiskarna & segelfensmolly respekterar dem andra å vise versa.
#9 - 6 april 2006 19:10
de där med salt tror ja inte på.. har aldrig haft salt i dom

och väldigt många som odlar dom har inte salt i vattnet.
har dom inte gått i salt hos odlaren eller i affären finns det absolut ingen anledning o ha salt i

Annons