seg mal

#1 - 4 oktober 2006 14:42
hej för ett halv år seda så köpte jag mej en liten sugmal(vet ej vad den heter) då var den jätte pig och simma runt hej vilt men nu så ligger han bara under min växt hela dagar oc nätter.
är det normalt och finns det man kan göra åt det? han är bara 5-7cm och jag byter vatten regelbundet.:confused:
#2 - 4 oktober 2006 16:22
Ger du den algtabletter?
#3 - 4 oktober 2006 16:30
vad är algtabletter? är det ett måste?
#4 - 4 oktober 2006 16:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Malen måste ju få mat oxå.[/COLOR][/FONT]
#5 - 4 oktober 2006 16:39
jaha, jag trode att den kunde leva på att käka mina ''naturliga alger''
jag ska kolla upp det där med algtabletter.
#6 - 4 oktober 2006 22:37
jaha, jag trode att den kunde leva på att käka mina ''naturliga alger''

jag ska kolla upp det där med algtabletter.

Förklarade inte butiken hur en mal ska tas om hand :confused: :confused:

Är det en Ancistrus sp, så behöver dem mer än bara algtabletter.

Rekomenderar att du läser i artregistret på www.goc.se, där finns mycket info:D

//Calle
#7 - 5 oktober 2006 05:25
nä, affären bara sa att det
var en bra nybörjar mal dom nämde inget om att man skulle mata dom med algtabletter men jag ska gå och köpa det i morgon eller idag.
#8 - 5 oktober 2006 06:10
När jag köpte min första mal så sa de också att den inte behövde annat än algerna i akvariet och ev överblivit flingfoder som blir kvar på botten. Min pleco svalt ihjäl:( , ancistrusen klarade sig, de blev glada när de fick algtabletter! Man lär sig av misstagen...
Malars ska ha lite kulmage när de är på rutan. :)
#9 - 5 oktober 2006 07:38
solbacka skrev:
När jag köpte min första mal så sa de också att den inte behövde annat än algerna i akvariet och ev överblivit flingfoder som blir kvar på botten. Min pleco svalt ihjäl:( , ancistrusen klarade sig, de blev glada när de fick algtabletter! Man lär sig av misstagen...

Malars ska ha lite kulmage när de är på rutan. :)

Många har förutfattade meningar om att malar ska inte matas och de ska minsann lever på skit, matrester och alger:(

Är inte ovanligt att man ser magra malar framför allt i butiker, men vågar ju inte köpa för de klarar kanske inte ens resan hem :(

//Calle
#10 - 5 oktober 2006 18:06
min är nog lite överviktig :p

Men den ser finast ut då, iaf enligt mig. och leta mat är ju typ det roligaste den vat, så man kan ju inte motstå att ta en bit grönskak och stopp ner ;)
#11 - 5 oktober 2006 18:26
Det finns en annan tråd här på zoopet om bästa grönsaker till fiskarna - där kan du också få lite tips. Min mal gillar gurka och gröna ärtor som godis - utöver algmaten. Roliga fiskar!
#12 - 5 oktober 2006 18:32
jag köpte såna där algtabletter men mina guppysar äter upp nästan allt när jag lägger i det.
hur ska jag gör för att inte mina guppysar ska äta upp det?
#13 - 5 oktober 2006 18:48
mina ancistrusar och min gibbiceps är tokiga i algtabletter men jag har aldrig funderat på att ge mina grönsaker, får kanske börja med det
#14 - 5 oktober 2006 18:56
Prova att ge algtabletterna på sent på kvällen. Ancistus är ju mer på g under sen kväll/natt, och då sover de flesta andra...

Majs, squach och blomkål kan också gå. Olika malar verkar föredra lite olika matsedel... men som sagt - kolla gärna in den andra tråden om grönsaker. Där finns allt!

Förresten kan hundar också gilla algtabletter.
#15 - 5 oktober 2006 21:49
Katter också har jag märkt. :/
#16 - 6 oktober 2006 08:48
I våras skulle vi montera bakgrund på ett akvarium, så jag tog fram rullen ifrån källaren, men det skramlade i den....:confused:
När jag tog bort pluggen i gavlen så ramlade det ut en död mus och ca 200 (alg)tabletter, så betyder detta att dessa är så farliga så att till och med en mus dör av dem? :D :D

Den stackars musen mådde väl inte bra av att käka detta, var väl mest van vid att knapra på gamla handskar och penslar :p

Våra katter äter allt, men varken dem eller ens våra malar gillar vanlig AlgWafers nått vidare.
Men det finns annat att ge dem [:o]

//Calle
#17 - 6 oktober 2006 14:11
min katt är tokig i dom!! :P

gammelsmurf: släck lyset, vänta en stund och lägg sedan i algtabletten ;)
#18 - 6 oktober 2006 15:55
gammelsmurf: släck lyset, vänta en stund och lägg sedan i algtabletten ;)[/QUOTE]

ja ska prova det, tack för tipset.
#19 - 7 oktober 2006 22:15
Jag fodrar under lyset är tänt för det mesta... gillar att se dom äta:D
Jag ger först flingor som då ger de övriga fiskarna sysselsättning, sedan tabletterna... visst tar tetrorna små nafs från tabletterna också, men det gör bara att de sjunker snabbare och då förlorar de intresstet och återgår till flingorna.

Annons