Det där med att bestämma sjukdommar är inte helt enkelt, men man kan komma med vissa tips som kan vara mer eller mindre värda.
Jag har personligen haft lite oflyt med min discus, och just det du beskriver har hänt med ett antal av mina.
Exakt vad du beskriver har inträffat, och det jag kom fram till med hjälp av annan kännare var flagelater, en magbakterie som dom för övrigt alltid bär omkring på, men som kan hållas i schack av fisken själv vid NORMALA förhållanden.
Ungefär som vi kan smitta folk med förkylning men inte vara sjuka själva!
Det som har funkat för mig var följande.
1:a gången tog jag alla discus i ett mindre kar för att medicinering blev billigare än att medicinera i ett 600L, 10 dagar senare var allt frid och fröjd
2:a gången plockade jag ur de som såg dåliga ut och visade tecken på att inte allt var normalt, samma sak igen förrutom att en föll ifrån
Nu senast hade jag någon form av gälparasit och fick rådet att medicinera i stora baljan, medicinering sattes in först när 2 dött, men resten har klarat sig galant och nu ser det bra ut igen...
Medicinen som jag använde var just som Matte g skrev, bacteria killer.
Temp höjning och salt har inte hjälp mig kan jag säga, snarare förvärrat.
Vattnet kan hålla så lite syre vid 35C att med redan nedsatt förmåga att andas så är det ett vågspel.
Sen det här med salt... utan jod, ja det är ju inte svårt, men sen läser man "och utan klumförebyggande medel" nu vet jag min själ inte var man ska hitta det.
98% av alla salter jag sett är med klumpmedel, annars är ju ectozon ett salt som har ett kilopris på 3-400:- inget alternativ för mig i alla fall.
Superkuren nu sist var i alla fall bacteria killer direkt i stora baljan, en burk delat på 2 behandlingar, karet är som sagt 600L.
Ca: 65% av burken direkt, efter 5 dagar 25-30% vattenbyte och i med resten av burken.
Man ska inte medicinera i onödan, men enligt en handlare jag snackat med så kör många grossister liknande behandling emmellanåt i sina kar.
Som parentes kan jag säga att mina problem har ALLTID kommit med ny fisk (läs discus), hur friska alla än har sett ut i var sina baljor, så har det blivit problem vid samplacering.
Detta är mina högst personliga erfarenheter, och får tas för vad det är.