Sebrayngel?

#1 - 1 april 2003 21:34
Jag har precis fått min första kull mad sebrayngel...
hur ska jag gå tillväga nu? Hur länge ska jag vänta innan jag för över dom i mitt yngelkar? Ska honan med dit??
//Jocke
#2 - 1 april 2003 22:13
Jag minns när jag fick zebrafiskyngel. Plötsligt simmade det omkring små små zebrafiskar i akvaterrariet(!) Det måste ha suttit ägg på en växt som jag satte över dit. Dom hade ju klarat sig själva, så jag vet inte hur man ska bära sig åt med dom. Men jag har för mig att föräldrarna äter rom och yngel.

-Helena S.
#3 - 1 april 2003 22:15
Gluck! såg ju inte att det var kategorin för amerikanska ciklider! det är ju zebraciklider du talar om, inte zebrafiskar. Nej, isåfall vet jag ännu mindre. men för min del var det kul att minnas mina zebrafiskar. *tömmer ut vattnet ur hjärnan*

-Helena S.
#4 - 2 april 2003 02:12
Min zebrahona har nyligen fått yngel, exakt två veckor sedan. Det var första gången jag fick ciklidyngel överhuvudtaget. Åkte till zooaffären samma dag och frågade hur man skulle gå till väga. Det svar jag fick där var att jag kunde låta ynglen gå kvar med föräldrarna så länge dom hade andra fiskar att avreagera sig på, risken var annars att dom åt upp sina yngel, och dessutom, hade man för många andra fiskar i akvariet så kunde zebrorna äta uppsina yngel på grund av det oxå. Frågade då om det gick bra att flytta över bara ynglen till en egen burk o det skulle enligt henne gå bra. Flyttade därför över ca 60 yngel till en egen burk, resten (ca 30), fick gå kvar då honan hade hunnit gömma dessa när jag sög ut resten. Skillnaden jag kan se redan nu efter två veckor är att ynglen som går kvar hos föräldrarna är betydligt större. Vet ej själv vad det beror på. Yngelkaret ligger på 60 liter o det andra på 90 liter så tycker själv inte att storleken på karen är något som borde spela in då ynglen är så pass små. Nämnas bör oxå att en del yngel som förflyttades har dött under tiden. Är nu endast ca 30 yngel kvar där medans de som fick vara kvar ligger på ungefär samma antal.
Vet inte om du fick något direkt svar utav det här, men hoppas att du fick lite mer insikt kanse =)

MVH ELIIN
#5 - 2 april 2003 06:46
Hej

Det bästa är att låta ynglen gå kvar så länge som möjligt hos föräldrarna, för både ynglen, och parets skull. Ynglen klarar sig oftast bättre med föräldrarna, för de är bättre på att ta hand om sin avkomma än vad vi är bra på att ta hand dem. Och Djurungar som växer upp utan föräldrarna kan få betéendestörningar, och så även fiskar skulle jag tro. Bland annat så kan de få svårt att själva veta hur de ska ta hand om sina egna yngel, om de aldrig blev präglade på föräldrarna, och fick lära sig hur man själv gör. Det är antagligen inte bara instinkt, utan antagligen en hel del inlärning också.

Se´n så blir det stressande för paret, som med en gång när ynglen försvinner kommer att försöka leka igen. Och är då honan inte redo, kan hon bli stressad av hanen.

MVH Micke

Annons