sebrayngel...

#1 - 22 augusti 2004 10:36
Har fått sebrayngel, tänkte mata med kokt äggula...nån som har nåt annat bra tips?? hur ofta ska man göra vattenbyte i yngelakvariet sen då?
#2 - 22 augusti 2004 10:42
Jag brukade mata mina med havremust. Billigt, bekvämt och bra. Vattenbyten gör du så att nitrathalten håller sig mellan 5-10 ppm, det beror mycket på vad och hur mycket du matar med.
MVH
Magnus
#3 - 24 augusti 2004 16:25
när ska jag börja mata nu då?? de har inte börjat simma än, sitter längs frontrutan...
#4 - 24 augusti 2004 17:00
torpfrog: havremust? när jag hade yngel så matade jag med typ vätskefoder från affären.. hm..
eftersom du odlat sebrafiskar, en liten fråga: Jag har fått sebrayngel 2 ggr och båda gångerna blev säkert 98% missbildade, typ stjärtfenan eller något. första gången köpte jag fiskarna från samma affär samtidigt, nästa gång köpte jag från 2 olika affärer men trots detta blev ynglen missbildade.. vad kan detta bero på? (ursäkta att jag utökade tråden lite..)
#5 - 24 augusti 2004 22:04
Ursprungligen skickat av mackmut

när ska jag börja mata nu då?? de har inte börjat simma än, sitter längs frontrutan...

Inte än i så fall. När de börjar simma. De simmar precis under ytan i början, mycket svåra att se.
#6 - 24 augusti 2004 22:10
Ursprungligen skickat av lenis3

...Jag har fått sebrayngel 2 ggr och båda gångerna blev säkert 98% missbildade...

Fler sebrayngel än andra yngel har för mig också blivit missbildade, men absolut inte så stor andel. Leta orsaker i fodrets sammansättning (D-vitaminbrist, rakitis), vattnets kvalitet (nitrit) och tungmetaller (koppar). Prova mycket vattenbyten, fungerande biologisk filtrering och levandefoder av bra kvalitet när de är små.
#7 - 25 augusti 2004 07:31
Jag har aldrig fått en enda missbildning när jag odlat sebra. Min gissning är någon brist i fodret.
MVH
Magnus
#8 - 25 augusti 2004 16:49
hmm.. när jag tänker efter gjorde jag nog inga vattenbyten till de var kanske 1 cm.. kan det vara orsaken? de var i ett 50l akvarium, fluval2 innerfilter (det var nog avstängt vid närmare eftertanke) men en "sockerbit" som bubblade.. matade med torrfoder (krossat). och en tub med yngelföda (flytande) från affären..

Annons