Sebraciklidernas ägg är borta

#1 - 11 maj 2009 11:02
Mina Sebraciklider fick lite ägg i mitt ciklidakvarium. Jag flyttade bort alla fiskar utom malarna från akvariet.
Malarna vet jag inte vad dom heter, men det är 3 stycken.
En (antar att det är en gibicep) är på drygt 20 cm och dom andra 2 är drygt 3-4 cm.
Imorse skulle jag kolla om äggen kläckts (3:e dagen idag) men alla ägg var borta, förutom ett.
Sebrorna vaktar fortfarande det sista ägget och jag kan inte se några yngel någonstans.
Kan det vara så jävligt att malarna sugit i sig äggen?
#2 - 11 maj 2009 12:10
Kanske, men de kan också ha flyttat ynglen till en grop i sanden, de gör så när de har kläckts.
#3 - 11 maj 2009 12:43
Tack för svar. Får hoppas på att dom gömmer sig i någon grop då.
Såg precis att även sista ägget var borta nu. Hur lång tid tar det innan dom kommer simma runt?
#4 - 12 maj 2009 09:05
Om föräldrarna fortfarande vaktar så kan du vara rätt så säker på att de inte är borta. Min erfarenhet är att föräldrarna återgår ditt sitt "normala" beteende i samma sekund som de har förlorat sina små.
#5 - 12 maj 2009 09:14
Ska lägga en uppdatering.
Någon timma efter att jag skrev sista inlägget så slutade fiskarna att vakta.
Dom lekte runt i akvariet och hade nog allmänt roligt istället.
Får hoppas att nästa kull går bättre!
#6 - 12 maj 2009 17:14
Jag har sett min ancistrus käka båda ägg och yngel så malar mumsar i sig både det ena och det andra..
#7 - 12 maj 2009 18:19
zebraciklider är riktigt duktiga på att vakta ägg, vänta bara tills de har fått upp takten så kommer du att få se yngel i massor och aggreseiva föräldrar :P

Annons