Sebraciklider vs regnbågshaj

#1 - 13 maj 2009 17:46
Jag hade två röda juvelciklider i mitt 150l kar tillsammans med en regnbågshaj och tre pakistanbotior. Det var aldrig några som helst problem till ciklidhonan dog. Hanen blev då aggressivare så jag bytte idag in honom mot två sebraciklider. Problemet är att regnbågshajen terroriserar dess två konstant. De får aldrig chansen att simma tillsammans utan måste hela tiden gömma sig.

Jag har förstått det som att sebracikliden är aggresiv och tålig men de ger aldrig igen på hajen. Kan det vara för att de inte kommit till rätta än? Finns det chans att det lugnar ner sig eller måste jag ta bort någon av regnbågshajen eller cikliderna (kanske gå tillbaka till röd juvelciklid igen)?

Klarar sebracikliden av att bli jagad eller blir den för stressad?

Jag har ett ganska aggressivt kar, jag vet, men jag vill att det ska funka och att fiskarna ska må bra.

Tacksam för tips.
#2 - 13 maj 2009 18:51
Zebraciklider är aggressivast vid leken. Möblera om kan vara en idé, så att både cikliderna och regnbågshajen får börja på "ny kula" i akvariet.
#3 - 13 maj 2009 19:57
Micke_A skrev:
Zebraciklider är aggressivast vid leken. Möblera om kan vara en idé, så att både cikliderna och regnbågshajen får börja på "ny kula" i akvariet.

Jag skulle kanske ha skrivit det direkt men jag möblerade om och satte i nya växter i akvariet precis innan jag satte i cikliderna...kan ju iofs prova igen.
#4 - 13 maj 2009 20:36
Kan knappast vara vuxna fiskar... Zebraciklid är mycket aggressiv.
#5 - 14 maj 2009 00:30
Azur skrev:
Kan knappast vara vuxna fiskar... Zebraciklid är mycket aggressiv.

De hade precist fått in dem i butiken. Jag köpte dem igår (onsdag) och de hade fått in dem dagen innan.
#6 - 14 maj 2009 13:11
Ahhhh...jag blir less. Regnbågshajen jagar cikliderna som en galning. Han låter de bara vara när de gömmer sig i roten vid utkanten av akvariet. Så fort cikliderna visar sig och hajen får syn på dem så jagar han dem tillbaka till roten.

Det värsta är dock att zebraciklidhanen har börjat jaga bort honan från hans gömställe och honan har i sin tur tappat färg och ser stressad ut. Är det någon som tror att det här kommer att kunna lösa sig? Kommer cikliderna att tuffa till sig så småningom och stå upp mot regnbågshajen? Är det vanligt att hanen naffsar mot honan och jagar bort henne? Jag funderar på att temporärt flytta hajen till ett litet plastakvarium och ställa honom i mörker i några timmar.

Alla tips och råd är välkommna.
Bilagor:
#7 - 14 maj 2009 13:59
MickeK skrev:
De hade precist fått in dem i butiken. Jag köpte dem igår (onsdag) och de hade fått in dem dagen innan.

Det intressanta är inte när butiken fick in dem, utan hur stora de är :) Affärer kan ju få in från små ungfiskar, till mer eller mindre vuxna exemplar. Jag gissar att de är halvvuxna, hanen runt 7-8 cm? Vuxna zebrahanar är ca 15 cm, och kan ha en puckel i pannan.

Fråga affären om du kan byta in regnbågshajen.
Bilagor:
#8 - 14 maj 2009 22:58
7-8 cm?! prova ca 4 cm. Honan är centimetern mindre...väldigt unga fiskar alltså.
Bilagor:

Annons