Sebraciklider?

#1 - 31 juli 2003 10:25
Hur ska jag göra så att mina Sebraciklider leker?
Finns det nått bra sätt att ställa en sten eller kruka?
#2 - 31 juli 2003 11:06
gör några grottor bara så leker dom direkt brukar kunna leka i ett akvarium med endast bottengrus utan inredning.

Kolla vad du har för vattenkvalitet kan påverka lekvilligheten.

Ha gärna fin grus i boitten så dom kan gräva ordentligt.
#3 - 2 augusti 2003 12:34
precise.
Gråttor behövs. det är det enda som behövs och växter så klart.
jag har fått 9 stycken zebraciklidyngel nu, men om det är någon som är här och fått zebraciklid yngel och sett att endel av dom är gulaktigt färgade,
vet någon av er hur dom kommer att bli som stora?
#4 - 2 augusti 2003 20:22
I akvariet har jag många krukdelar.
och så har jag en skifferplatta över 2 kruk delar.
Nu har hannen börjat gömma sig därinne.
När jag kollade idag vad det var han gjorde så hade han grävt bort all sand så bara bottenglaset syntes.
Vad kan detta bero på?
#5 - 3 augusti 2003 09:36
Mina zebraciklider gör också så. den gör en grop där romen ska ligge sedan. först kommer det är vara rom där och sedan så blir det som hoppande larver och sedan yngel... Nu börjar det väll hända någonting...snart leker dom antagligen... =)
#6 - 3 augusti 2003 09:51
dom kommer förmodligen lägga rommen i taken där..sen kommer dom gömma ynglen därinne tills de blir lite större..
våra zebraciklider la alltid ägg lite efter att de grävt så bottenglaset syntes.. när sen deras yngel blev så stora att de käka upp äggen för föräldrarna hela tiden la de ny rom nästan en gång i veckan ett tag..puh
så om du har nånstans det går att gömma sig så kommer det yngel!
#7 - 3 augusti 2003 11:44
Jag har ett par zebraciklider som blir av med sina yngle hela tiden det är några andra fiskar som käkar upp dom men ett par zebror har fått sina yngel att överleva. Mina zebror lägger sina rom på underlaget och lfyttar runt dom lite hur som helst.
#8 - 5 augusti 2003 13:33
Nu har jag ställt in en stor kruka i akvariet så nu är det väl bara
att hoppas.
Men finns det nåt sätt att framkalla albinoform ur en kull eller händer det bara?
#9 - 5 augusti 2003 15:20
golfbollen: det går nog inte att påverka. jag har hört att ibland kan elfenbensciklid par få "färgade" yngel. lika så får zebrorna vita yngel. avla på dom så får du albimos.
#10 - 5 augusti 2003 15:26
Bara undrar vad som skulle hända om man skulle korsa c.sajica med zebraciklid?
Inte för att jag har några andra planer på att göra det men det låter ju inte så farligt.
Påminner nästan om hundar, det finns olika raser och dem kan para sig.
#11 - 5 augusti 2003 15:29
det som kan hända är väl att ett korsat yngel kan komma till nån som sparar en massa yngel och kanske säljer det vidare. sen har man en "oren" zebra stam. det kanske inte är så kul.
#12 - 5 augusti 2003 15:31
MEn hur skulle den se ut?
Skulle den ta efter zebracikliden?
#13 - 5 augusti 2003 18:52
Ingen som vet?[?]
#14 - 5 augusti 2003 20:33
Zebror är ytterst anspråkslösa, ett par jag hade fick det körigt bland blå ciklider och texasciklider och smällde opp romen på främre rutan.

Otrolig lekvillighet!

Mvh Jari
#15 - 6 augusti 2003 09:13
Ok......
Ingen som vet?

Annons