Sebraciklid, sällskap?

#1 - 15 maj 2007 17:11
Hej

Har ett 300L akvarie som är igång för fullt med allt utan fisk i, det är inrett med massa lavasten och en del växter. Skulle vilja ha tips på fiskar som går att blanda med sebracikliden?
Har läst en del runt det men inte kommit fram till nåt konkret. Har bl.a läst om att en del har sebracikliden tillsammans med rödcikliden för att dom skulle ha lika krav på inredning och dylikt samt likasinnade temperament. Men går det bra när dom är från olika världsdelar?

Tips o råd mottages varmt!

Mvh/ Putte
#2 - 15 maj 2007 17:28
Att ha fiskar från olika världsdelar funkar, om de har liknande krav på vattnet, och funkar ihop rent beteendemässigt. Man kan generellt säga att vad det gäller vattenvärden (om man ska blanda från olika världsdelar), så funkar fiskar från Sydamerika bäst tillsammans med västafrikaner, medan centralamerikanska ciklider vill ha vatten som mer liknar det som Malawi och Tanganyika vill ha. Dock är det inte lämpligt att blanda centralamerikaner med Malawi och Tanganyika ändå, av andra anledningar.

Zebran är centralamerikan, och rödcikliden är från Afrika, så egentligen har de nog lite olika krav på vattnet, men båda arterna har odlats så länge att de nog knappast bryr sig, och de är nog i grunden dessutom ganska anpassningsbara arter. Så zebra och röd ciklid funkar nog ihop. Paletter, som ju också är afrikaner, funkar nog bättre med rödcikliden vad det gäller vattenvärden, och paletter kan faktiskt vara tuffa när de leker. Jag satte ihop några Hemichromis lifalili med ett palettciklidpar med yngel på ca 1 cm, och paletterna håller än så länge rödcikliderna borta.

Men angående din fråga, ja, zebror och rödciklider ska nog funka ihop, och vattenvärdena har de nog inga större synpunkter på, om de inte blir extrema åt nå´t håll. Både zebror och rödciklider brukar leka glatt i akvarium, de tillhör de mest lättlekta cikliderna.
#3 - 15 maj 2007 18:58
Kanske eldbuk, dom är superfina när dom har nått lite storlek.
#4 - 15 maj 2007 19:00
Har hört att det är risk att eldbukar och zebror kan korsa sig. Zebror kan i och för sig korsa sig med en del olika ciklider verkar det som, men tror inte det är så stor risk att de gör det med rödciklider, då de kommer från olika världsdelar.
#5 - 15 maj 2007 20:13
rsoderberg skrev:
Kanske eldbuk, dom är superfina när dom har nått lite storlek.

Hej!!!
Jag vill bara varna dig för det du skrev om Eldbuk!!!! Jag har ett par Ellioticiklider (T. Maculipinnis) tillsammans med ett lekpar Rödciklider. Jag har startar upp ett mindre akvarium med tanke på Elliotisarna nu pga att Rödcikliderna gör mos av dessa när de leker, de har inga fenor kvar och Elliotihanen har ett stort köttsår där stjärtfenan ska sitta[:-28] .
Har rödciklider och Zebraciklider samma temprament så blanda inte Eldbuk och Zebra. Rödcikliderna är dock mycket snälla nu under 2-3veckors pausen då de inte leker. Skenet kan bedra[:-30] !!!

BLANDA INTE DESSA!!!!!

Lycka till!
Mathias

Ps. Ellioti och Eldbuk är mycket nära släktingar Ds.
#6 - 21 maj 2007 09:44
Blå ciklider, oscars, synspila.

Annons