sebra ciklid yngel

#1 - 18 juni 2005 15:41
fick här i veckan yngel och jag tror mamman äter upp dom. kan jag ta bort dom från mamman och pappan och föda upp dom ensamma? vad ger jag dom för mat? äter dom vanlig fisk mat i pulver form? hoppas på ett snabbt svar
#2 - 18 juni 2005 16:02
Jag har väldigt svårt att tro att mamman skulle äta upp sina yngel. Sebraciklider är jätteduktiga på att hålla efter sina yngel. Har du några andra fiskar i akvariet? Ta i sådana fall bort dom temporärt till ynglen växt sig stora.
Jag ger mina yngel cyclops. Finns lite olika sorters yngelmat, men den fungerar bra för mig. Är inne på andra kullen yngel nu...
Lycka till!
#3 - 18 juni 2005 16:30
när började du utfodra dina yngel??våra är kvar i grottan än.så fort dom kommer ut så plockar honan in dom igen.dom är ca en vecka gammla nu
#4 - 19 juni 2005 07:30
Ett bra tips för att utfodra yngel är att kläcka artemia och mata med det.. föräldrarna kommer vakta ynglen på liv och död i flera veckor till så det är inga konstigheter, de kommer att ta med ynglen ut lite länger ut från grottan efter ett tag :)

/Micke
#5 - 19 juni 2005 10:28
Jag börjar mata dom med cyclops så fort jag ser att äggen kläcks. Dom blir ju frisimmande efter ett par dagar också och då kommer föräldrarna få fullt sjå med att ta hand om alla yngel.
#6 - 3 juli 2005 13:01
Håller med de andra. Båda föräldrarna försvarar sina yngel till döden. De är grymt bra föräldrar. Det du kan göra är att flytta ynglen till ett mindre kar som fått växa till sig lite alger. Då kan du ge dem vanlig fiskmat och så äter de även av algerna. Jag har nog haft ca 10 kullar nu och alla har klarat sig bra. =)

Annons