Nja, som kolkälla uppfyller Excel det som Seachem själva säger dvs "inte lika bra som CO2" men jag har i och för sig inte använt CO2 så jag har inget att jämföra med :). Växterna ser ut att må mycket bra och växer fint, syrebubblor uppstår dock bara efter vattenbyte och det tillskott av CO2 som jag antar att det innebär. Men då håller jag mig på rekommenderade doser av både Excel och PMDD, tillför även MgSO4 för att höja Kh.
Jag har alltså inte försökt att boosta tillväxten genom att t.ex. dubbla Exceldosen..
Väcker denna tråd igen...
Jag har nu kört burken utan Flourish Excel i drygt tre veckor, idag gjorde jag ett lite större vattenbyte på ca. 40% och växterna bubblar. Med det menar jag inte att bubblor fastnat på bladen utan att "strålar" av bubblor kommer fram här och där!
I samband med vattenbytet tillförde jag PMDD, ca. 30% mer än rekomenderad dos. Det är lite mer än jag gav när jag körde med Excel. Har även tillsatt en msk K2SO4, vilket jag inte gjort tidigare.
Det faktum att växterna bubblar utan extra CO2 från Seachems Excel gör mig tveksam på hur effektivt det verkligen var?
Finns det fler som har erfarenhet av Flourish Excel?