Seachem Excel, bluff eller magi ??

#1 - 18 mars 2005 19:02
Tänkte starta en tråd där intresserade kan få information om denna gödning.

Det skall alltså vara någon form av "socker" som innehåller tillräckligt med lättillgängligt kol för att i viss mån konkurrera med co2 i växtkar...

Så första frågan lyyyyder....

Nån som provat ??

Erfarenheter ???
#2 - 18 mars 2005 19:56
Jag startade med Excel samtidigt med PMDD, så jag vet ju inte hur det sett ut utan.
Jag kommer nog att konvertera till riktig CO2 då jag tycker att det är lite dyrt i längden. (Köpte en 250 ml flaska à 150:- inkl. porto från Akvarielgaret)
#3 - 19 mars 2005 12:47
Köper man en lite större flaska så blir det inte så dyrt ens på lång sikt.
#4 - 19 mars 2005 16:01
Beställde en liter nyss, tänkte prova att köra det som komplement till allt annat, (Co2 och pmdd)
#5 - 19 mars 2005 16:53
Har man det inte istället för co2 ??

Skall bli spännande att se hur det går för dig !

Jag beställde tyvärr andra saker som de inte hade på lager samtidigt så du lär nog få testa innan...
#6 - 19 mars 2005 18:17
[QUOTE=oveb]Har man det inte istället för co2 ??

[/QUOTE]

Har svårt att trycka ned tillräckligt med co2 som det är idag (högt kh + 600l), så detta kanske är en lösning på att få ned tillräckligt med kol
#7 - 19 mars 2005 18:21
Ah !
#8 - 20 mars 2005 06:44
Kh påverkar inte hur svårt det är att lösa upp gasen, 20ppm är alltid 20ppm, men vid olika KH så påverkar co2'n pH mer eller mindre.
#9 - 20 mars 2005 08:18
Har svårt att trycka ned tillräckligt med co2 som det är idag
#10 - 20 mars 2005 08:49
[QUOTE=Pleaze]Har svårt att trycka ned tillräckligt med co2 som det är idag[/QUOTE]
Ja, det kan man ju ha vilket kh man än har, ville bara inte att det skulle vara förvrrande informaton.
#11 - 21 mars 2005 10:36
Jag hittade följande om Flourish Excel på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/flourish.html#4:

"I concluded that Excel was really good for improving conditions in
low-light tanks. I couldn't associate any algae problem with the Excel.

However, some plants responded better than others, and even those that did
respond well (the crypts) didn't reach the size that the same plants could
reach with adequate light and CO2.
I doubt that any "liquid CO2"
product is an across-the-board substitute for added CO2 and good light,
but in a low light tank without CO2 my results were very pleasant.

Roger Miller"
#12 - 21 mars 2005 15:35
Det som främst är intressant med Excel är att inte alger kan utnyttja kolet vilket skulle ge växter rejält övertag. Många rapporterar extrem algtillbakagång.
#13 - 5 april 2005 17:29
Idag fick jag 2 liter Seachem Excel ifrån Tyskland, skall bli spännande att se hur det går !

Kan åxå meddela att gojset faktiskt luktar som pumpa. Sötsliskigt !
#14 - 5 april 2005 17:34
kanske är någonting fram till dess att man skaffar co2-anläggning:)
#15 - 5 april 2005 17:36
Kanske kan jag komma med lite info om någon vecka med lite tur !
#16 - 5 april 2005 17:40
[QUOTE=oveb]Kanske kan jag komma med lite info om någon vecka med lite tur ![/QUOTE]

Vore riktigt intressant och höra hur det gått. Håller tummarna för att det funkar riktigt bra. Själv är jag inte sugen på att hålla på med mäsk. Och inte heller ha en co2-anläggning. :)
#17 - 7 april 2005 17:08
hm...
vad kostar det, hur mycket går det åt per liter för att vara effektivt osv...???

oveb: sett några framsteg?
#18 - 7 april 2005 18:30
[QUOTE=malawi´n]hm...
vad kostar det, hur mycket går det åt per liter för att vara effektivt osv...???

oveb: sett några framsteg?[/QUOTE]

Nej, men det är nog liiiiiite tidigt ännu :)
#19 - 7 april 2005 19:01
Ska bli riktigt intressant att se hur det går :) . Håller du bloggen uppdaterad?
#20 - 7 april 2005 19:32
Alltid :)

Måste erkänna att jag tippat i ganska så rejält av det i växtkaret åxå...

Det stod nått om det kunde reducera järn och eftersom det klump med förstenat trä jag petade ner häromdagen verkar innehålla en del av denna trådalgsgödning så verkade det kul att prova
#21 - 10 april 2005 18:26
Idag så kan jag bara konstatera att algerna i diskusbaljan är på kraftig tillbakagång efter att ha kört med Seachem Excel i snart en vecka.

Jag hade BBA (tror jag det är) på både svärdplantan och på vallisnerian och nu återstår bara lite döda/förkrympta.

Har även lite prickalger men de tycker jag nästan är snygga så dom irriterar mig inte.

Återkommer med mer rapporter framöver.
#22 - 13 april 2005 10:15
Jag är lite sugen på en rapport nu när det gått en tid!

Kanske någon annan som också testat?
#23 - 20 april 2005 10:11
Jag har kört i snart två månader, gjort slut på första flaskan och köpt två nya. Det förefaller som att i mitt kar (105 l, 2*18W och rätt mycket snabbväxande) så förslår inte de rekommenderade 2 ml /100 l och dag, utan snarare det dubbla behövs för att man ska se effekt. (Tillverkaren skriver också att man kan behöva öka dosen efterhand i akvarier med mycket växter). Men nog tycker jag att växterna se gröna och friska ut...
#24 - 21 april 2005 06:13
Lite mer om dosering...på flaskan står att man inte ska överdosera, så jag ställde frågan till Seachem om vilka doser man vågade sig på och fick följande svar:

"The suggested dose of Flourish Excel can always be altered to suit
your needs. For example, I personally found that dosing in excess of
5x the suggested dose gave great results with no harm to my fish in
one of my planted aquariums. I do not recommend using this elevated
dose unless you have slowly worked your way up to it......possibly by
increasing the recommended dose by 10% - 20% every few weeks and
experiencing the given results.

Best Regards,
Seachem Technical Support,rb~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Seachem Laboratories, Inc."

Bara att testa upp till 10 ml/100 l och dag alltså.
#25 - 26 april 2005 13:54
Och var kan man köpa detta undermedel om man nu inte är i närheten av Akvarielagret?
#26 - 26 april 2005 14:00
aquaristic.net

Nästan halva priset mot akvarielagret, fast dyr frakt...
#27 - 26 april 2005 14:02
Exakt, är det verkligen bara Akvarielagret som inte är decennier efter i utvecklingen och som har Seachemprodukter?

- Arken Zoo har iofs järngödning även om dom inte vet vad Tropica Mastergrow är *sarkasm*
#28 - 26 april 2005 16:11
Ja, inte är det billigt att få det skickat från Akvarielagret heller. De skickar mot Postens portotabell, så två 250ml kostar ca 280:- allt som allt.
Motsvarande på Aquaristic blir 16€ för flaskorna och 19€ i frakt, dvs ca 322 SEK.
Men köper man större mängder blir det ju billigare...
Tittar man på Seachem's hemsida så är det bara Akvarielagret som är angivna som återförsäljare i Svedala.
Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...
#29 - 26 april 2005 16:17
[QUOTE=Segelflyg är också kul]
Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...[/QUOTE]

Behövs inte...
#30 - 26 april 2005 16:20
[QUOTE=oveb][QUOTE=Segelflyg är också kul]
Tror jag ska tipsa Patrik på PWSS...[/QUOTE]

Behövs inte...[/QUOTE]

Aj då - redan gjort. Men det skadar ju inte att flera stöter på...
#31 - 26 april 2005 16:27
[QUOTE=Segelflyg är också kul]Ja, inte är det billigt att få det skickat från Akvarielagret heller. De skickar mot Postens portotabell, så två 250ml kostar ca 280:- allt som allt.
Motsvarande på Aquaristic blir 16€ för flaskorna och 19€ i frakt, dvs ca 322 SEK.
Men köper man större mängder blir det ju billigare...[/QUOTE]
Minimiorderbelopp 19€ till och med...
Nån som fattat skillnaden på artikel 132 och 133? Dom heter samma men kostar väldigt olika?

Seachem Flourish Excel 500 ml Item number: 321.132 12.98 €
Seachem Flourish Excel 500 ml Item number: 321.133 44.98 €

OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet :))
#32 - 26 april 2005 16:55
Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng !
#33 - 26 april 2005 18:11
[QUOTE=kentk]Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng ![/QUOTE]
Jo, det är ju rätt sjukt att det ska vara sådan priskillnad så att det kan löna sig att själv plocka några enstaka, ynka flaskor ända från Tyskland...
#34 - 26 april 2005 18:17
[QUOTE=Segelflyg är också kul][QUOTE=kentk]Segelflyg, notera att hos akvarielageret är det 250ml flaskor.

Hos Aquaristic får du 500ml för ca 120 kr, dvs dubbelt upp för ungefär samma peng ![/QUOTE]
Jo, det är ju rätt sjukt att det ska vara sådan priskillnad så att det kan löna sig att själv plocka några enstaka, ynka flaskor ända från Tyskland...[/QUOTE]

Egentligen borde man ordna massiva samköp eftersom priset för frakten är detsamma ända upp till 30kg !
#35 - 26 april 2005 19:36
OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet )

Det spelar ingen roll vart i Sverige du bor. Posten har samma taxor i vilket fall. När du betalar fraktkostnaden för paket till Sverige hos aquaristic så betalar du också posten för leverans på valfri destination i hela Sverige. Inga extra avgifter tillkommer för folk som bor långt norrut.
MVH
Magnus
#36 - 26 april 2005 19:58
[QUOTE=Tropfrog]
OK själva produkten är billigare där man kan ju slå sig ihop. Man tycks ju kunna köpa hur mycket som helst till samma fraktbelopp. Billigast blir det om man är geografiskt nära annars tillkommer ju posten i alla fall... Just jag bor i Lund (Skåne för den som inte vet )

Det spelar ingen roll vart i Sverige du bor. Posten har samma taxor i vilket fall. När du betalar fraktkostnaden för paket till Sverige hos aquaristic så betalar du också posten för leverans på valfri destination i hela Sverige. Inga extra avgifter tillkommer för folk som bor långt norrut.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Menade inte så. Om man gör ett massköp tillsammans med andra så måste det ju distribueras vidare från den som tar emot det. Då blir det post om man inte bor runt hörnet. Men jag ser att jag uttryckt mig slarvigt :)
#37 - 27 april 2005 08:31
Från Flourish Excel™ Support: http://www.seachem.com/support/FAQs/FlourishExcel_faq.html
"Q...When I first dosed my tank with all the Flourish products I was experienceing quite a bit of hair alage. (125gal plants/fish) Within three days the hair alage had turned a reddish orange and about four days after that it had completely disappeared.
A The experience you had was due to using the Flourish Excel. We found that to be an added perk of the product. We do not recommend to overdose the product but you can adjust the amount dosed and frequency of dosing based on your personal results.
Q Q: Is Flourish Excel a replacement for CO2 in a planted aquarium?
A: Yes and no. It provides the same benefit as CO2, i.e. it provides the plants with a source of carbon for growth just as CO2 provides them with carbon. However CO2 by itself will give you quantitatively more growth than Excel by itself, although Excel does provide a substantial amount in comparison. If CO2 is a 10, Excel is a 6-7. Using both together provides additional benefit. One of the advantages of the Excel is no up front equipment costs and complexity of valves, hoses and regulators, etc."
<<<(^:>*
#38 - 27 april 2005 09:31
oveb kan du inte skriva ytterliggare några rader om dina erfarenheter av excel nu när det gått några veckor till.
Är själv totalt rädd för att hälla i några medel i mitt diskuskar utan att ha lyssnat på halva befolkningen först.
Hur mår dina diskusar nu?
Hur mycket doserar du nu?
Har du hittat nått negativt?
Alltså om excel är lika positivt som det låter i denna tråd då är det ett måste även hos mig :D
#39 - 27 april 2005 14:50
[QUOTE=Larry Nilsson]oveb kan du inte skriva ytterliggare några rader om dina erfarenheter av excel nu när det gått några veckor till.
Är själv totalt rädd för att hälla i några medel i mitt diskuskar utan att ha lyssnat på halva befolkningen först.
Hur mår dina diskusar nu?
Hur mycket doserar du nu?
Har du hittat nått negativt?
Alltså om excel är lika positivt som det låter i denna tråd då är det ett måste även hos mig :D[/QUOTE]

Firrarna mår som förut tror jag, inte bättre eller sämre. Jag har inte provat att stoppa in någon bra bubblare ännu så något facit har jag väl egentligen inte.

Jag doserar dubbel rekommenderad dos.

En "nackdel" skulle kunna vara att precis som i co2-baljor så syns bristerna tidigare. Har fått en del prickalger pga fosfatbrist men det ser jag nog mest som ett hälsotecken.

Om man förväntar sig att det skall vara någon "algdödare" så kommer man nog att bli besviken ! Jag kan återkomma i tåten när jag planterat någon lite besvärligare växt. Har lite E.Stellata som jag tänkt utsätta för lite Excel...
#40 - 27 april 2005 15:15
Ok
#41 - 11 oktober 2006 09:30
Lite spännande nyheter om Seachem Excel:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=247
#42 - 11 oktober 2006 09:35
verkar nästan farligt att använda det där ^^

Annons