Se skillnad på härdat och vanligt glas.

#1 - 10 september 2006 10:10
Jag har en glasvägg i atriumgården som ska rivas, och där sitter rejäla glas i den.
Min fråga är om det går att se om det är härdat eller inte. Vill ju inte slå sönder för att kolla.
Tänkte att man kunde bygga något kul akvarie av det möjligtvis.
Någon som vet?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 september 2006 11:42
Man kan inte se skillnad på själva glaset. Härdat glas är dock i regel märkt i ena hörnet
#3 - 10 september 2006 14:51
Tyvärr sitter det ingen märkning.
Men det är väl inte vanligt att använda härdat på skjutdörrar??
Annars så märker jag det när jag ska skära till dom.
#4 - 10 september 2006 17:41
mät ut måtten .. antagligen får du en spillbit

testa o knacka ena hörnet eller borra i de ... spricker de totalt va de härdat :P

Kanske inte bäsa lösningen men ett sätt i alla fall
#5 - 10 september 2006 17:57
Tunna glas är inte härdade,men du sa rejäla glas dem som sitter i en skutdörr inomhus bruka vara tunna och inte härdade.Gör som jag få glas av grannen som sen visar sig att vara härdat dammsög upp det ur gräsmattan 1 kvadratmeter glas..mysigt
#6 - 10 september 2006 18:04
Tror att dom är 5 eller 6 mm tjocka.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 september 2006 18:27
stene skrev:
Tunna glas är inte härdade,men du sa rejäla glas dem som sitter i en skutdörr inomhus bruka vara tunna och inte härdade.

Nog finns det väl även tunt glas som är härdat. Jag har själv försökt skära 6mm härdat glas:( och jag har t.om. varit med om att en tallrik som jag åt på exploderade. Maten låg kvar framför mig men alla mikroskopiska glasbitar spreds ut över hela matbordet på släktträffen:mad:
Dricksglas kan ju också vara härdade och där är glaset tunt så det förslår.

Däremot har jag som sagt för mig att härdat glas måste vara märkt.
#8 - 11 september 2006 06:14
Enklaste sättet att se skillnad på härdat och vanligt glas kan man hämta från astronomivärlden där man använder det för att se om glas går att använda till att tillverka speglar. Man tar två polariserade glas (från solglasögon tex) håller dom framför varandra och tittar igenom dom på det tilltänkta akvarie glaset. När man vrider det polariserad glaset i förhållande till varandra ska ljuset tona fram jämt. Detta innebär att det inte finns spänningar i glaset som orsakas av härdning. Belysiningen ska såklart vara bakom glaset man undersöker.
/Peter
#9 - 11 september 2006 06:49
Enklaste sättet att se skillnad på härdat och vanligt glas kan man hämta från astronomivärlden där man använder det för att se om glas går att använda till att tillverka speglar. Man tar två polariserade glas (från solglasögon tex) håller dom framför varandra och tittar igenom dom på det tilltänkta akvarie glaset. När man vrider det polariserad glaset i förhållande till varandra ska ljuset tona fram jämt. Detta innebär att det inte finns spänningar i glaset som orsakas av härdning. Belysiningen ska såklart vara bakom glaset man undersöker.

/Peter

Hm, är det därför bilglas ser fläckigt ut när man har solglasögon på sig?
#10 - 11 september 2006 07:30
Jag var lite snabb i min beskrivning av hur man gick tilll väga. Det ska var enligt följande. Glaset man undersöker ska var mellan de polariserande skivorna. Håller man de polariseradee skivorna vinkelrätt mot varandra så ska inget ljus komma igenom om spänningar saknas, och när man vrider dom så att de plir parallela så ska mängden ljus som tränger igenom öka jämt över hela ytan.

Sen kan man ju så klart panga en lagom stor bit av rutan om man vill vara riktigt säker:)
#11 - 11 september 2006 07:39
heeke skrev:
Hm, är det därför bilglas ser fläckigt ut när man har solglasögon på sig?

Japp härdningen gör att glas blir fläckvis polariserat.
#12 - 11 september 2006 15:43
Gjorde en snabb koll med solglasögonen. Inga fläckar.
Får väl se när jag rivit väggen och plockat ut glasen.

KJELL: Måste varit en minst sagt skum situation när tallriken exploderar. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 september 2006 15:52
Tenkare skrev:
KJELL: Måste varit en minst sagt skum situation när tallriken exploderar. :)

Jepp och det "lustiga" var ju att inte en enda glasbit låg kvar framför mig utan spreds iväg - däremot låg som sagt all mat som låg på tallriken kvar framför mig
#14 - 11 september 2006 15:58
Jepp och det "lustiga" var ju att inte en enda glasbit låg kvar framför mig utan spreds iväg - däremot låg som sagt all mat som låg på tallriken kvar framför mig

Bara att fortsätta äta då.. ;)
#15 - 13 september 2006 15:29
har för mig att alla härdat glas liksom "slippdimmigt" i kanterna då dom härdas efter dom blivit tillskurna så får dom denna dimmiga kant istället för den vassa klara en valig glasskiva har.

Annons