Ska försöka göra en ny tråd om detta då. Hoppas att jag gör det rätt nu och att det hamnar rätt. =)
Hur och vad vill ni se i en djuraffär/fiskaffär? Vad skulle ni kanske tex kunna åka flera mil för?
Parakiss skrev:Ska försöka göra en ny tråd om detta då. Hoppas att jag gör det rätt nu och att det hamnar rätt. =)
Hur och vad vill ni se i en djuraffär/fiskaffär? Vad skulle ni kanske tex kunna åka flera mil för?
Kjell Fohrman skrev:När jag hade akvarieaffär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) så åkte jag ner till Tyskland och Holland och köpte vildfångad fisk (främst malawi och tangnayika) och då kunde det stå 200 människor i kö utanför affären på morgonen dagen efter för att vara först att se på nyheterna och av dessa 200 hade de flesta kört långt (halva natten) för att var först. Något sådant skulle aldrig funka idag.
olof b skrev:Affären ligger ganska avsides (med mina mått mätt) med ganska lite folk boendes inom "flera mil". Om jag startade en butik i Malmö skulle jag innom 5 mils radie ha halva Själland och Skåne som marknad. Det är över 2 miljoner människor. Förutsättningarna är annorlunda där ni bor.
Wilhelm skrev::p Du har väl tagit ett foto med din instamatik när det står 200 personer i kö för att komma in i affären?
fredde85 skrev:och bara satsa på akvarie, inga jävla hamsterfoder eller fågel burar
fisheye skrev:Hej,
Bor själv i Stockholm så resa flera mil är det sällan fråga om för min del. Men givet det utbud som finns i Stockholm så skulle jag gärna ge några tips:
1) Tillmötesgående personal - personal som tar sig tid och visar intresse för mig (mitt intresse, kunskap, ideer etc.). Det finns exempel på del alldeles för snobbiga och fisförnäma i butikerna. Gäller knappast alla men jag blir inte långvarig i de butikerna. Att man tydligt riktar sig till barnen (om sådana är med och är en del av kunden) för att de ska förstå - inte talar för barnsligt eller antar att de inte förstår eller vill/kan. Det mest irriterande jag vet är när personalen har blicken mot mig när det är min son som ställt frågan. Jag förstår, liksom nästan alla vuxna, att det är jag som är ytterst ansvarig för barnets inköp av fisk.
2) Kunnig personal - givetvis ska de kunna sin sak. Att kunna innebär att man vet var man kan hitta svar på de man inte kan direkt. Jag skulle säga att punkt 1 & 2 ofta går hand i hand. Personalen ska ha fokus på att göra rätt från början inte sälja billigt och ha en kund som får problem.
3) Hellre friska och bra fiskar/räkor/etc än billiga - och en bra policy om något går snett.
4) informationsblad eller andra resurser för de djur man säljer. Gärna ett brett och bra bokutbud (kanske med seconhand exemplar/ eller läsexemplar). En läsplats vore toppen för ofta kanske man behöver ta sig en funderare eller ett samtal med andra akvarister och resonera innan man köper.
6) utställningsakvarier som ger inspiration och som man kan ha som exempel då man diskuterar med kunden
7) Fräscha tillbehör - gärna sådant som är utplockat för att det är bra grejjer än ett stort utbud.
8) levande foder
9) Brett utbud av växter som är fräscha
10) god kontakt med de akvarieföreningar/terrarieföreningar som finns inom staden
Det är åtminstone min spontana 10-topplista inte nödvändigtvis rangordnad.
Fisheye
fredde85 skrev:jag har förstått att sådant drar in minst lika mycket pengar, visst har man fina visningsakvarium så kanske man kan locka en och annan hamsterägare till ett avkarium. jag är väldigt intresserad av att bygga egna akvarium och möbler, jag tror det hade kunnat dra in stora pengar om man haft rätt pris, som i tyskland verkar det som ett nytt 720 lites kostar runt 2500kr, jag är intresserad av att ha sådana priser billiga filter osv osv
men jag är inte intresserad av hamsterfoder :)
ABSOLUT-71 skrev:Jag har besökt dom flesta akvariebutikerna i Norr och Västerbotten.
Och man märker en stor skillnad på dom nu, jämfört med för 20år sedan.
För 20år sedan så hade dom flesta butikerna många akvarier i alla de storlekar, med stora och ovanliga fiskar.
Dom sålde även lite reptiler och katt och hundmat.
fredde85 skrev:Varför tar du inte dig hit kjell så öppnar vi en gigantisk butik
ABSOLUT-71 skrev:Jag var faktiskt på Djurmagazinet i Boden igår och köpte en mal L114 (Demini Leopard Kaktus Pleco)
En riktigt fin en som jag tyckte skulle passa bättre i Piteå med mina andra L114.
Och när jag kom dit så var vissa akvarier helt vita så jag frågade två pensionerer vad dom pysslade med.
Då berättade dom att vi total rengör akvarierna en gång per år.
Men i morgon så är det klart vatten.
Och jag bara tänkte Oh my God. så otroligt dåligt för fiskarna och vilken chock.
Jag var så nära att säga nå men jag struntade i det.
Lilla Damen skrev:Okey... vad vill jag se i djuraffären / akvarieaffären?
Jag vill se annan än ungfödare, neontetror och guldfisk i akvariumen... helt klart!
Vad köper jag i djuraffären / akvarieaffären?
Jag handlar för cirka 1000 kronor i månaden... av dessa slantar går kanske 50 kronor till akvariumen (en växt, kanske), resterande 950 kronor går till kattsand + foder.
Parakiss skrev:Du skulle ha sagt till dom lite mera.
Kjell Fohrman skrev:Det gjorde jag säkert och andra fotade säkert också - men inte sparade man fotona. Det var ju före såväl digitalkameror, mobiler och internet var uppfunna