SCWD WAVE MAKER

#1 - 31 december 2004 17:48
Någon som vet "nån" som saluför den här, eller "likvärdig" i sverige?

http://www.aquaristic.net/AQ08c45ee1b711b3e0a97587c2579e7829/app/article.php?shop=1,900,101,0,250010,,0,&oc=

(http://www.aquaristic.net)

B!
#2 - 31 december 2004 21:57
Nej, men jag köpte en av en stockholmare som importerat dom själv från staterna. Han har slut på dom nu. Dock hade det varit billigare att köpa från aquaristic.net, trots frakten.

Apparaten har gått i mitt kar i snart ett år, felfritt. Helt sanslöst bra och enkel makapär, bara lite svår att placera i eller vid karet, snygg är den ju inte.

Aquaristic är en mycket bra affär med god service, beställ du en därifrån.
MVH
Magnus
#3 - 31 december 2004 22:08
Vad ska man ha en sonn till?
#4 - 31 december 2004 23:26
Tropfrog, hur stor är den, och hur mycket vatten pumpar du genom den, till vilka växlingstider (ungefär).
Jag sitter ju med 2x1200L /h, i en 375 balja, o funderar på nånting annorlunda.. bara inte kommit på vad...
Om jag förstått det rätt så bör den vara vattenkraftsdriven, med andra ord, vattnet som pumpas genom den är vad som driver växladet med, för den nått oväsen? går den o dela för rengöring ?

Tror inte jag har fler korkade frågor just nu, men det kommer nog...
B!
#5 - 1 januari 2005 10:24
Tropfrog, hur stor är den, och hur mycket vatten pumpar du genom den, till vilka växlingstider (ungefär).

Den är väl drygt 10 cm bred över utloppen, men sen behöver den ju lite plats till böjar om man inte vill vecka slangen. Tjockleken är väl gissningsvis 8-10 cm. Tror nog att all information finns på tillverkarens hemsida. Jag trycker i vatten från en 802a, tror det är 1500 liter/h, då svänger den ganska så lagom ofta, typ var 10e sekund.

Om jag förstått det rätt så bör den vara vattenkraftsdriven, med andra ord, vattnet som pumpas genom den är vad som driver växladet med

Stämmer bra det.

för den nått oväsen?

Min är knäpptyst

går den o dela för rengöring ?

Nej, den är helgöten.

Tror inte jag har fler korkade frågor just nu, men det kommer nog...

Bara kom, även korkade frågor vill ha svar [;)]

MVH
Magnus
#6 - 1 januari 2005 14:58
Har sett denna på AkvarieSystem's hemsida...
#7 - 2 januari 2005 00:56
Tropfrog, slangfästenas storlek ? Gissar på / hoppas på standard, men riktigt vad det är, vete hundan, kränger just nu rätt mycket slang över 18mm VP rör...

Centurion, kanon, tack för tipset, hittade äntligen en info site om den, som inte var på tyska, och hade infon jag var sugen på...

Nu ska man bara lära sig räkna, gph, Gallon per hour.. Right?,
1 gallon = 4.5L
1200L/h = 266 gph?
2 fluval 403'or, 530 Gph,
ungefär... växlings intervall på ca 6 sekunder, och ett bortfall på ca 10%
480gph tebax till tanken...
*räknar på fingrarna*
2160 liter i timmen, det e i alla fall 5.75 gånger karets volym i timmen, det borde funka...
( http://www.3iqventures.com/literature.html )

Nån som vill protestera mot matten? vågar inte svära på att det blev rätt.

Vidare i texten, ska nog suga lite på det här, det ser jäkligt lockande ut... Men då måste jag planera om mitt bakgrunds bygge.. attans.. tja, det ger mig nått o göra i ett par dagar.
B!
#8 - 2 januari 2005 09:19
Okey nu kommer den dumma frågan då...

Jag såg en sådan där igår på aquaristic när jag skulle beställa lite grejor och funderade på vad den var bra för.
Sprider den vattenutstömningen åt två håll eller vad är den bra till.
#9 - 2 januari 2005 12:12
Den skapar omväxlande vattenflöden, strömmar eller vågrörelser, om du så vill kalla det.

B!
#10 - 2 januari 2005 12:14
tack mr b!

och ursäkta för att jag snodde din fråga.
#11 - 2 januari 2005 12:49
Innan jag instalerade min så samlades det skit på ett specifikt ställe i karet. Numera är det helt rent överallt i karet.

Slanganslutningen är något större än den tjocka fluvalslangen. Men det är inga problem att trycka dit den med värme, sen sitter det som berget.

Min eminenta enhetskalkylator ger att en amerikansk gallon är 3,7854 liter och att en Engelsk gallon är 4,5461, men efterssom swcd är tillverkad i US så gissar jag att du bör räkna med amerikanska gallons, dvs 3,7854 liter.
MVH
Magnus
#12 - 2 januari 2005 14:46
Tackar Tropfrog, och med korigerad matte skulle i såfall pumpens växlingstid sjunka till 4-5 sekunder, jäkla hattande fram o tebax...

Tjocka fluvalslangen *ger sig iväg o letar* jag kör på nån grön historia, som fungerat utmärkt än så länge. Passar som gjuten på fluvalpumpen, men om det e fluvals egen tror jag e tveksamt.

Efter att ha snurrat runt lite, det ser ut som om fluvals "grova" e ett standard mått, 16/22, inner/ytter. Då kör vi på samma mått, Tja... jag tror snart jag har slut på dumma frågor, o får ta o handla lite i stället.

Visst ja, under växlingsperioden, är det en "omedelbar" växling, antar jag, inte helt säker på att jag vill ha en slang med 2000+l/h till o lyckas pressa loss sig själv, o leka fontän.

Peppito, lungt, gott nytt år på dig.
B!
#13 - 2 januari 2005 16:38
Övergången från ena sidan till den andra är mycket lugn, det liksaom vandrar över. Båda sidorna blåser ut hela tiden, det är bara olika mycket.
MVH
Magnus
#14 - 2 januari 2005 16:41
Tja, om ingen har nått annat att säga, ser det ut sm om jag i morgon bitti, beställer ett styck vattenleksak, för ca 700 spänn, fraktat och klart.

Massor av tacksamhet går ut till alla deltagare i tråden, så kom igen nu, släng in en replik du med, så får du oxå lite tacksamhet...
B!
#15 - 5 januari 2005 00:07
pga problemmed min email, har jag inte haft någon möjlighet att logga in här, och måste än så länge tyvärr informera om vissa svårigheter i att kontakta gubbarna på akvariesystem's sida.. deras info@ email, studsar "finns" inte hävdar email servern... Jag ska försöka ett par möjligheter till, men får jag inte tag i dem, angående ett par frågor, kommer jag att försöka lägga en order i alla fall, dock enbart på SCWD'en

Om nån har information om en email som skulle gå att nå dem på, skulle det motagas tacksamt.
B!
#16 - 6 januari 2005 22:46
Man kunde fuska till sig en email, jag fick svar på mina frågor, o det slutade i alla fall med "ändast" en scwd... den borde vara här på måndag. Jag tackar o bockar för all info / support...
B!

Annons