Schysst reaktor ! Nådde 120ppm CO2 på 3 timmar :)

#1 - 29 september 2004 20:11

Provkörde just min nya Aqua-medic reaktor, lyckades nå ner till Ph 6,0 på bara 3 timmar :)

Detta i ett 300 liters kar och jag startade på 8,3.

Den är ful som stryk men hejochhå vad den fungerar.

Svårt att uppskatta antal bubblor/sekund när det bubblar så mycket men en grov gissning är nog att det var ca 10 !

Kul va !
#2 - 29 september 2004 20:29
Grattis Oveb. Inga fiskar i som dog av PH chocken? Vad får vi se i detta kar?
#3 - 29 september 2004 20:33

Jag har inga fiskar ännu :)

Leker bara med den nya hårdvaran !

Det blir något sydamerikanskt, får se ! Tänkte låta min fjärilsciklider flytta tillbaka först och främst. Om några veckor så tänkte jag handla ett stim Corys.

När jag fått råd med en Ph-controller så blir det lite större firrar åxå...
#4 - 29 september 2004 20:38
Ser verkligen fram emot resultatet!
#5 - 29 september 2004 20:42
Vad har du för grus i ditt kar Oveb ?

#6 - 29 september 2004 20:48

Engelsk sjösten 2-3mm. Har haft större engelsk sjösten och rådasand 0,8-1,2 tidigare och gillade ingendera.

Ville prova nått nytt, hade helst haft brun rund sten 1-2 millimeter men hittade ingen :(

#7 - 29 september 2004 20:51
Ok,jag har själv i mitt 100 liters kar engelsk sjösten nu,men börjar bli lite less det :o) Har funderat på sand....men ja vet int'.

#8 - 29 september 2004 21:36

Det jag inte gillade med sanden var att det var strömmar och firrar som bestämde var den skulle ligga :(

#9 - 29 september 2004 21:48
löser du upp ca 10 bubblor/s i den där reaktorn? Rätt bra flås, både bubbeltakt och upplösning. Den ser förtroendegivande ut, ska följa det med intresse då jag oxå behöver en ny reaktor snart.
#10 - 29 september 2004 21:58

10 bubblor är en grov uppskattning dock, toksvårt att räkna så fort :)

Ska labba lite till i morgon... återkommer
#11 - 30 september 2004 06:58
Bilder på karet med vatten i ? :-)
#12 - 30 september 2004 07:13
Inte illa att få ner pH till 6.0 så snabbt! Fortsätt i den takten och du kan börja tillverka saltsyra.. =)

#13 - 30 september 2004 07:38
Ursprungligen skickat av Robot

Inte illa att få ner pH till 6.0 så snabbt! Fortsätt i den takten och du kan börja tillverka saltsyra.. =)

Saltsyra framställs med hjälp av klorgas och vatten. Inte f-n skall man trycka i klorgas i reaktorn, då har man fått fel för sig[;)]. Syran du som ger ph fall vid co2 tillsats heter kolsyra och är mycket snällare.

Vad använder du för pump för att driva denna reaktor? Jag fick aldrig bra resultat i mitt kar. Använder du den invändigt eller utvändigt?
MVH
Magnus
#14 - 30 september 2004 07:54
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Vad använder du för pump för att driva denna reaktor? Jag fick aldrig bra resultat i mitt kar. Använder du den invändigt eller utvändigt?

MVH

Magnus

Jag använder ett EHEIM 2028, 1050 l/h har jag för mig. Kör den på fullt. Smart förresten att man ser utloppsröret i botten på den, då behövs ju ingen bubbelräknare.

Jag insåg inatt när jag satt och lekte med den att du har fullständigt rätt. Det kommer antagligen att bli totalt omöjligt att hålla någonlunda vettiga ph-värden med den så jag la en order på en Aqua-medic controller.

Vad svag man är för pryttlar direkt efter man gjort sina betalningar:)

Jag tillhör den fega typen och har monterat den i baljan. Tror och hoppas att jag kan dölja den ganska bra ändå ! Ser det för taskigt ut så kanske jag silikonar fast ändrören och sätter den i skåpet ändå, får se.

Ursprungligen skickat av jorgen41

Bilder på karet med vatten i ? :-)

Det blir nog roligare med en bildserie när det växt till sig lite :-) Jag kör nog text i bloggen tills dess...
#15 - 30 september 2004 09:02
Ursprungligen skickat av oveb

Den är ful som stryk men hejochhå vad den fungerar.

Det är för att du har den i akvariet som den är ful... utanför akvariet är den super-cool! ;-)

Peter
#16 - 30 september 2004 10:02
oveb:
Jag tänkte att det skulle vara intressant att se uppstart ifrån början till slut. Och ditt projekt verkar ju vara perfekt för detta eftersom du tar det så lugnt och metodiskt.
#17 - 30 september 2004 12:24

jorgen41:

Det kommer, kameran är med även om jag inte publicerar just nu :)

Fast metodiskt vet jag inte om det är, just nu känns det mest som laborerande !

Kul är det iallafall, synd att man måste jobba på dagarna/kvällarna.

Projektet hade gått fortare om man haft normal arbetsbelastning :(
#18 - 30 september 2004 13:46
Kul att du börjar få fart på grejerna.

Jag insåg inatt när jag satt och lekte med den att du har fullständigt rätt. Det kommer antagligen att bli totalt omöjligt att hålla någonlunda vettiga ph-värden med den så jag la en order på en Aqua-medic controller.
Varför skulle det vara omöjligt menar du? Det går väl att hyggligt parera med rätt förspänning m.h.a. en timer ( & bubbeltakt) så du kan parera växternas upptag? Ja, inte exakt förstås, men mer möjligt än omöjligt :)

Jag följer ditt bygge med vakande öga. Funderar just nu att beställa samma ljuskälla som du har *velig*.

Annons