Schysst belysning till hörnkar

#1 - 25 februari 2018 08:58
Behöver tips!! Har precis startat upp detta karet och har lagt några gamla lysrörsarmaturer till andra kar över tills jag hittar ngt annat.
Det är ett hörnkar så jag vet inte vad jag ska ha för belysning riktigt. En stor i mitten eller en längre fram och en kortare bak?
Vill nog ha en jag kan fästa i taket/snedtaket ovanför.
Det är ett lowtech men tänkte köra med bra belysning ändå.
Tips?
Behöver inte vara just en akvarielampa utan har ni andra förslag så kläm fram dem.
#2 - 25 februari 2018 16:48
Jag hade tills nyligen ett specialbyggt hörnakvarium från LLI, ovanpå detta hade jag en hemmagjord lyseörsramp med sammanlagt 9 x 18 watts lysrör. Dessa hade också Juwels redlektorer.
Genom åren gjordes denna ramp om några gånger. I den sista versionen hade jag nio lysrörsarmaturer skyddsklass IP44 åtta av dessa satt i solfjäderform den nionde längst fram parallellt med frontrutan. Dessa lysrörsarmaturer var avsedda för våtrum. De var tillverkade av någon stabil plast och då okänsliga för rost.

Jag har hävdat många gånger här att man skall ha en belysning som så mycket som möjligt överenstämmer med spektra och färgtemeperatur med ljuset från vår närmaste stjärna, Solen. Ja så likt det ljuset som möjligt som faller i våra fiskar och växters hemtrakter, mitt på dagen.

Inom GAF hade vi under lång tid exprimenterat med olika belysningar och olika lysrör. Detta var långt innan lysdiodsbelysningarna kom.
Vi kom fram till att två lysrör var väldigt bra. Båda dessa användes inom den gradiska industrin liksom inom textilindustrin, när man vill jämföra olika färgprov inomhus. Detta var Philps TLD 84 och Osram Lumnilux DL.
Idag kan du få fram uppgifter angående spektra och färgtemp. på internet, det är lättare att finna belysning som är så naturlig som möjligt. Juwel har ju en hel del olika lysrör som de marknadsför till både fiskar och växter, men jag har inte detaljstuderat dessa något nämnvärt.

Sedan kan ju fiskarna få litet tråkiga, men naturliga, färger i dessa lysrör...

Så du behöver ingen speciell akvarielampa, men något typ av armatur som är ordetligt fuktskyddad. Du kanske inte heller skall ha täckglas? Det hade inte jag.
Och om du installerar flera amaturer kan det vara bra att kunna tända/släcka dem i grupper, jag hade mina kopplade tre och tre, till var sin timer som var ställd med några minuters skillnad.

Någon här säger säkert att jag hade onödigt mycket ljus över det akvariet (350 liter och 60 cm högt) men det växte väldigt bra i det akvariet.

Nu har jag ett Trigon 350 med några duttiga lysdioder i belysningen, ångrar nästan att jag valde LED istället för lysrör, men blev rätt glad när senaste elräkningen kom....
#3 - 25 februari 2018 17:22
Akvastabil lumax tycker är det bra tryck i så dem kan du kolla in...
Finns täckglas eller stag så kan du lägga den där, man kan också köpa lite trälist och lägga på karet som led-rampen kan ligga på.
#4 - 25 februari 2018 18:31
Tack för info! Ska kolla runt lite på ”vanliga” belysningar. Skulle nog vilja ha spotlights eller några slags armaturer att fästa på väggen. Hittade några floodlights på jula men kunde inte hitta färgspektra på dem.

Ska kolla på lumax ramper också.

Jag har Micmol new Aqua air på mitt andra kar och ÄLSKAR den vilket växterna också verkar göra. Dock tänkte jag försöka komma undan billigare på detta karet... men får se.

Har ni fler tips om ”annan” belysning än just akvariebelysnong så hojta gärna till!
#5 - 25 februari 2018 19:49
I en version av mitt gamla akvarium hade jag spottar inbyggda med 10 watts halogenlampor för att lätta upp i akvariets hörnen, trots att detta var inbyggnads spotlights för badrum så tålde de inte fukten. Men gjorde nytta så länge de funkade. Byttes sedan ut mot LED-spotlights, men dessa var på den tiden för svaga. Idag finns det bättre.
Däremot hade jag så, som idag, LED-strippar som ger "månskensbelysning" tänds när huvudljuset slocknar. Just nu har jag blåa sådana.

Men du kan ju i princip ha vilka spotlights som helst om de sitter ovanför akvariet, och då som upplättningsljus, de ger någ inte så mycket till växterna, men läddar då utt skuggor etc.
#6 - 25 februari 2018 20:02
[QUOTE=Björn J.;n2380933] de ger någ inte så mycket till växterna, men läddar då utt skuggor etc.[/QUOTE] Oh det som är det snyggaste som kan uppstå i ett akvarium, när man belyser hårt rakt ner och det skapar skuggeffkter, det ger ju en sån jädra 3-D effekt! [:-15]

#7 - 1 mars 2018 09:27
[QUOTE=åheim;n2380935] Oh det som är det snyggaste som kan uppstå i ett akvarium, när man belyser hårt rakt ner och det skapar skuggeffkter, det ger ju en sån jädra 3-D effekt! [:-15]

[/QUOTE]

Ja så kan det ju vara, beror ju på hur man riktar ljuset, allt efter smak, tycke och behov.

Aqua Pro... kollade länken, ser ju himla trevlig ut, dock inte priset, nästan tre tusen kronor...
Det fanns en tid då akvariehobbyn (sötvattensakvarismen alltså) var relativt billig, den tiden tycks vara förbi.
#8 - 1 mars 2018 19:54
Belysningen är en 250w metallhalogen med 2x24w T5

" target="_blank">
#9 - 2 mars 2018 21:32
Wow!!! Jäklar vilket läckert ljus!! Måste kolla upp! Tack!

Annons