Jag hade tills nyligen ett specialbyggt hörnakvarium från LLI, ovanpå detta hade jag en hemmagjord lyseörsramp med sammanlagt 9 x 18 watts lysrör. Dessa hade också Juwels redlektorer.
Genom åren gjordes denna ramp om några gånger. I den sista versionen hade jag nio lysrörsarmaturer skyddsklass IP44 åtta av dessa satt i solfjäderform den nionde längst fram parallellt med frontrutan. Dessa lysrörsarmaturer var avsedda för våtrum. De var tillverkade av någon stabil plast och då okänsliga för rost.
Jag har hävdat många gånger här att man skall ha en belysning som så mycket som möjligt överenstämmer med spektra och färgtemeperatur med ljuset från vår närmaste stjärna, Solen. Ja så likt det ljuset som möjligt som faller i våra fiskar och växters hemtrakter, mitt på dagen.
Inom GAF hade vi under lång tid exprimenterat med olika belysningar och olika lysrör. Detta var långt innan lysdiodsbelysningarna kom.
Vi kom fram till att två lysrör var väldigt bra. Båda dessa användes inom den gradiska industrin liksom inom textilindustrin, när man vill jämföra olika färgprov inomhus. Detta var Philps TLD 84 och Osram Lumnilux DL.
Idag kan du få fram uppgifter angående spektra och färgtemp. på internet, det är lättare att finna belysning som är så naturlig som möjligt. Juwel har ju en hel del olika lysrör som de marknadsför till både fiskar och växter, men jag har inte detaljstuderat dessa något nämnvärt.
Sedan kan ju fiskarna få litet tråkiga, men naturliga, färger i dessa lysrör...
Så du behöver ingen speciell akvarielampa, men något typ av armatur som är ordetligt fuktskyddad. Du kanske inte heller skall ha täckglas? Det hade inte jag.
Och om du installerar flera amaturer kan det vara bra att kunna tända/släcka dem i grupper, jag hade mina kopplade tre och tre, till var sin timer som var ställd med några minuters skillnad.
Någon här säger säkert att jag hade onödigt mycket ljus över det akvariet (350 liter och 60 cm högt) men det växte väldigt bra i det akvariet.
Nu har jag ett Trigon 350 med några duttiga lysdioder i belysningen, ångrar nästan att jag valde LED istället för lysrör, men blev rätt glad när senaste elräkningen kom....