Schnecktol och ph

#1 - 20 april 2006 10:15
Jag har fått problem med kanelbulle-snäckor i mitt ganska nystartade akvarium. Jag har bara växter i än så länge så jag tänkte att jag går och köper gift för att bli av med dom. Så jag köpte JBL Schnecktol.
Problemet är att nu såg jag att det inte får användas till vatten under ph 7. :confused:
Jag har svartvatten.. Ph ca 6.0.

Ska jag skopa i en massa bikarbonat för att höja ph?
Eller ska jag helt enkelt köpa ett annat preparat? I så fall vilket?
#2 - 20 april 2006 11:20
Jag höjde ph med bikarbonat när jag använde det första gången, har använt det utan bikarbonat också, och märkte ingen skillnad.

Kan tillägga att snäckorna snabbt var tillbaka efter saneringen...
#3 - 20 april 2006 12:18
[quote=Tant Nancy]Kan tillägga att snäckorna snabbt var tillbaka efter saneringen...[/quote]
Attan!
Dom kom inte in genom nya växter väl? Dom överlevde?
Jag köper nog något annat.
#4 - 20 april 2006 15:02
Har du provat med en bit kött i vattnet sedan du släckt, tänd efter en tim. och ta bort snäckorna.
Ett tips som finns här på Zoopet tror jag.
#5 - 20 april 2006 15:19
Jag har provat flera snäckmedel med samma dåliga effekt, tror att det är snäckäggen som överlever i alla fall... Kan också tillägga att jag aldrig använt snäckmedlel i fiskbefolkade kar, eftersom döda snäckor ofta förorsakar en nitritspik. Bäst är nog ändå att lära sig stå ut med några snäckor, eftersom de faktiskt är ganska naturliga... Blir det mängder av snäckor... ja, då övermatar man, så då är det läge att ändra firrarnas matvanor helt enkelt...
#6 - 20 april 2006 16:42
[QUOTE=Kramfors]Har du provat med en bit kött i vattnet sedan du släckt, tänd efter en tim. och ta bort snäckorna.
Ett tips som finns här på Zoopet tror jag.[/QUOTE]
PÅ Zoonen var det http://zoonen.com/artikel.asp?oid=32927
#7 - 20 april 2006 17:43
Jag har provat ett helt annat medel som fungerar hur bra som helstoch om man doserar rätt så dröjer det väldigt länge innan det dyker upp nya sniglar..
ock det är helt ok att dosera med fisk i skadar inte fisken alls.

Nitritspikar har jag inte upplevt efter att många sniglar dött och jag har haft MÅNGA sniglar kan jag lova på en och samma gång och kar.
#8 - 20 april 2006 21:06
[quote=peterhaack]Jag har provat ett helt annat medel som fungerar hur bra som helstoch om man doserar rätt så dröjer det väldigt länge innan det dyker upp nya sniglar..
ock det är helt ok att dosera med fisk i skadar inte fisken alls.

Nitritspikar har jag inte upplevt efter att många sniglar dött och jag har haft MÅNGA sniglar kan jag lova på en och samma gång och kar.[/quote]
Snälla, skulle du inte kunna tala om vad det medlet heter??

[quote=Tant Nancy]Bäst är nog ändå att lära sig stå ut med några snäckor, eftersom de faktiskt är ganska naturliga... Blir det mängder av snäckor... ja, då övermatar man, så då är det läge att ändra firrarnas matvanor helt enkelt...[/quote]
Dom käkar mina fina växter!! Det blir stora hål i mina annars så vackra svärdplantor. Och det beror på sniglarna, jag har själv sett dom äta.
Dessa sniglar är inte inbjudna till mitt akvarie.
Annars är jag djurvän.
Edit: Jag har ju inte matat alls eftersom det inte är några fiskar i. Så att dom sprids för att man matar förmycket gäller inte i mitt fall.
#9 - 23 april 2006 21:19
[COLOR=black][quote=Kramfors]Har du provat med en bit kött i vattnet sedan du släckt, tänd efter en tim. och ta bort snäckorna.[/quote][/COLOR]
[COLOR=black]I väntan på löning, då jag tänkte åka och köpa lite olika preparat, testade jag kött-tricket i mitt andra kar (med samma problem). [/COLOR]

[COLOR=black]Jag kan konstatera att kanelbulle-snäckorna verkar helt ointresserade av fläskkött. Jag sänkte ner en lagom bit småblodig fläskkotlett på ett litet fat som jag grävde ner lite under gruset och släckte. Efter en timma tittade jag försiktigt med ficklampa och såg inte en snäcka på den. Så jag lät den stå några timmar och kollade med jämna mellanrum men ingen snäcka. Och då är det kanske två snäckor per kvadratdecimeter på akvarieglaset. [/COLOR]
[COLOR=black]Jag ska testa nöt-kött snart, återkommer med resultat. [/COLOR]

[COLOR=black]Dessutom gjorde jag ändå en kur med bikarbonat och Schnecktol i det obebodda karet igår, och det ser ju bra ut nu i alla fall. Alla snäckor borta. Det står på förpackningen att man kanske måste behandla flera gånger så jag ska nog ge det en chans. [/COLOR]
#10 - 27 april 2006 14:14
Nu har jag även testat med nötkött. Med samma nedslående resultat. Kanelbulle-snäckan verkar inte intresserad av kött i allmänhet.

I det andra karet som jag förgiftade med Schnecktol har jag hittat en överlevande snäcka. Så jag ska köra en ny omgång gift ikväll. [V]

Annons