Schego luftpump

#1 - 11 oktober 2007 09:49
Hej!

Jag skulle vilja veta vart man får tag i Schegos luftpumpar?
Vill helst köpa över disk, ej nätet.

(Bor i Eskilstuna området).

Tack på förhand.
#2 - 11 oktober 2007 10:41
Lite nyfiken på vad du ska med en luftpump till och framför allt varför just en Schegos? :)
#3 - 11 oktober 2007 10:53
Dom låter bara lite.
#4 - 11 oktober 2007 14:45
Akvarielagret i bromma, jag har ett gäng och de är toppen.
#5 - 12 oktober 2007 08:50
Skiren skrev:
Lite nyfiken på vad du ska med en luftpump till och framför allt varför just en Schegos? :)

I och med att jag tänkte ha utblåset från ytterfiltret gå längs med botten på akvariet så får jag minimalt med rörelse på ytan.Poängen är att allt skit ska gå in i inloppsröret.Tänkte kompensera denna minimala ytrörelsen med en luftpump.Att det lutar åt en Schego är att jag har hört mycket gott om dom.
Går tyst och är starka.

Rsoderberg:Tack för svaret.Det blir ett besök snarast i Bromma.
#6 - 12 oktober 2007 09:05
Rekommenderar annars Rena. Tystaste luftpumpar jag testat.
Mina två Rena 100 är betydligt tystare än min Schego Prima.
#7 - 12 oktober 2007 10:10
Azur skrev:
Rekommenderar annars Rena. Tystaste luftpumpar jag testat.

Mina två Rena 100 är betydligt tystare än min Schego Prima.

Intressant info.Var inne lite grann på RENA först men blev övertalad om Schego.Tidigare erfarenhet så lät min Rena pump en hel del men nu snackar vi 80-tal.Har säkert hänt en hel del med utvecklingen på sistone.
#8 - 12 oktober 2007 10:38
Är det inte bättre att suga upp skiten från botten med slamsug?
Man vill ju inte ha in skiten i filtret där den stör bakteriernas nedbrytningsarbete.

Bättre att köpa ett litet pumphuvud i stället för luftpump.
#9 - 12 oktober 2007 11:04
Skiren skrev:
Är det inte bättre att suga upp skiten från botten med slamsug?

Man vill ju inte ha in skiten i filtret där den stör bakteriernas nedbrytningsarbete.

Bättre att köpa ett litet pumphuvud i stället för luftpump.

Problemet är att jag har Rådasand(finaste) som lätt slinker med i sughäverten.Tidigare erfarenhet säger mig att man ska låta bli att gröta för mycket i sanden.Med tanke på volymen på min burk(500L)så sköter det sig nästan självt.Grötar man för mycket kan man ju förstöra bakterifloran.
#10 - 12 oktober 2007 12:25
Schego ideal är tystlåten iaf
#11 - 12 oktober 2007 12:38
jag hade blästersand förut och upplevde inga större problem, om det slank med lite sand gick den alltid att hälla tillbaka. vet ju inte riktigt om man kan kalla slamsugning för att gröta "i" botten.

Jag rekommenderar i vilket fall att du använder ett pumphuvud istf. luftpump. Blir ju mycket tystare så.
#12 - 12 oktober 2007 18:56
sen vill ja bara förtydliga missuppfattningen att det rör om botten bättre om man har utblåset utefter botten, den bästa bottencirkulationen får man om man sätter utblåset strax under ytan! samlas massa smuts så har man för svag cirkulation och/eller dålig biologisk balans i förhållande till matning!
#13 - 13 oktober 2007 20:37
Utblåset från filtret på botten missade jag. Sätta utblåset vid ytan lite uppåt så blir bra ytrörelse så slipper man luftpumpen och blir tystare och billigare

Annons