Scalaryngel. När simmar dom?

#1 - 3 september 2004 16:28
Hej!
När blir scalarynglerna frisimmande? De la äggeni lördags och de kläcktes på måndag. Är det 7 dagar från lördag eller från måndag som räknas? Har nämnligen kläckt Artemia åt dem nu, men de hålelr väl sig ett par dagar ändå?

//Karin
#2 - 3 september 2004 21:41
Ingen som vet när man ska börja räkna??

iofs lär jag väl märka när de börjar simma...=)..söta är de iallafall

//Karin
#3 - 3 september 2004 22:10
Hej

Ca 5-7 dagar från och med kläckningen. Har du dem kvar med föräldrarna?

MVH Micke
#4 - 4 september 2004 00:58
Det där kan variera beroende på bl.a temp och föräldrarnas gener. Vid 26 grader brukar mina vara frisimm. efter 6 dygn från äggläggning.. Har även par där det kan dröja 8-9 dgr vid samma temp..
Tips: Börja mata när ynglena har samlat sig i grupper och inte när de simmar "okontrollerat".. De klarar sig flera timmar utan artemia i början.. Jag brukar börja 10-12 timmar efter frisimm, då de har grupperat sig..
#5 - 4 september 2004 01:01
Mitt tips gäller dock artificiell odling, alltså om du tar äggen från föräldrarna.. Har själv aldrig prövat naturmetoden på scalarer
#6 - 4 september 2004 05:11
personligen offrar jag gärna ett par kullar på att få dom att sköta om sina egna... (vilket mina nu gör effter ett par offrade kullar...)
dom leker ju stup i ett iaf. iaf. hos mig...
#7 - 4 september 2004 08:45
Hej

Ja, risken är att yngel som fötts upp artificiellt får svårare att lära sig sköta sina egna yngel.

MVH Micke
#8 - 4 september 2004 09:51
Mina är kvar hos föräldrarna och hittills har det gått över förväntan, tror inte dom har ätit upp en enda.
Idag är det exakt en vecka sedan de la äggen. Och temperaturen är på ca 28-29 grader.

Undrar över en sak till. Har kläckt lite Artemia nu i en flaska med luftpump i. Måste ju kläcka fler sen när jag börjar mata dem. Men jag har bara en luftpump och en slang. Kan jag lämna flaskan med redan kläckta Artemia utan luftpump? Och använda pumpen till de som ska kläckas? Jag kan ju inte vänta tills de som är kläckta nu är slut, för då får inte ynglen nån mat på 24 timmar.

//Karin
#9 - 4 september 2004 13:33
Nej du kan inte lämna flaskan utan syretillförsel, då dör de direkt.. Skaffa dubbel utrustning eller gör som jag.. Efter 18-20 timmar går det "skörda ur kulturen" för att sedan efter ca 10 min. starta den igen. På så vis kan du mata flera gånger om dagen med samma kultur.. Säkrast är dock att ha flera kulturer igång , då det inte är ovanligt att man misslyckas med någon kultur..
#10 - 4 september 2004 15:32
Hur menar du skörda ur? Kan du förklara lite bättre så vore det bra...=)

Kan iallafall inte skaffa fler slangar och syresten innan måndag...=(

//Karin
#11 - 4 september 2004 16:02
äh, npnsens, mina odlingar av artemia har jag helt utan lufttillförsel, går alldeles utmärkt..
#12 - 4 september 2004 17:00
Du kan odla artemia i en 2-liters glassburk eller annat kärl. Du behöver inte luftpump, om du inte skall odla stora mängder åt gången.

Täck halva kärlet med ett lock och metallfolie. Metallfolien skall böjas ned så att den går ned mellan den tänkta vattenytan och bottnen, dvs under vattenytan. Sedan fyller du saltvattnet i bunken. Sedan lägger du en knivsudd artemiarom i den mörka delen, under locket (inget ljus in där). När de sedan kläcks, så lockar du de frisimmande artemian under avskärminingen till den öppna ytan, in mot ett hörn, med hjälp av ett ljus (exempelvis ficklampa). Där suger du upp dem med en medicinspruta som du kan köpa i apoteket. Om du lätt vill kunna spruta ut dem nära ynglen, så sätt en slang på sprutan innan du suger upp artemian. Då är det bara att föra ned slangen till ynglen och spruta ut artemian i närheten.
Starta en sådan odling så ofta som du behöver mata. Dvs minst en per dag. Du märker själv hur mycket du behöver.
#13 - 4 september 2004 18:06
okej tack för tipsen.
Ser nu att några yngel har börjat simma, föräldrarna är där och sätter tillbak med på bladet hela tiden...jättesöta!!

Ska starta en sån där burk du pratar om...=)

Hur många yngel tror ni överlever? Har kanske 20 st ny..

//Karin
#14 - 4 september 2004 20:46
Kom på att jag har en gammal sjukhusspruta som ajg kan använda att suga upp artemia med. Men då kommer det ju saltvatten i karet. Gör det ingenting?
Sen är det massa okläckta ägg i flaskan också som riskerar att följa med ner i karet, gör det nått?

Sen är ju karet på 152L. Hur 17 ska jag få ynglen att äta artemian? Den sprids ju så fort.

Inte lätt när det är första gången...=)

//Karin
#15 - 4 september 2004 22:45
Det är viktigt att inte få med okläckta ägg och skal till ynglen. Om du slår av syrestenen en stund, så flyter allt det dära upp... och artemian blir kvar på botten... för ner en syreslang ända ner till botten på flaskan och ha andra änden av slangen i en glasburk som står lägre än flaskan... sug igång och låt artemian rinna över med hävertmetoden...
Det går köpa små delare till syreslangarna, så att man kan köra luft till två flaskor samtidigt... Jag gjorde så, ända tills jag insåg att man kan kläcka artemia utan "bubbel"... jag "ärvde" en vanlig artemiakläckare, och den har ju inget sånt... fungerar utmärkt ändå....
#16 - 4 september 2004 23:03
Flyter okläckta ägg också upp till ytan??

Saltvattnet gör alltså ingenting?

//Karin
#17 - 5 september 2004 14:50
Det är ju jättesvårt att inte få med sig några okläckta ägg! De flyter ju inte upp. *suck*

Dessutom får ju inte ynglena äta, har iallafall inte sett dem göra det. De blir hela tiden tillbakaburna till bladet...

Tänk om dom dör...

//Karin

Annons