Scalaryngel Hurra!

#1 - 18 januari 2008 14:16
Så, då äntligen har mina scalarer fått yngel som klarat sig i 2 veckor!
Har ca 30 st som överlevt och börjat växa så det knakar. Roligt att se yngel som man inte sett förr!! De är ju jättekonstiga mot vanliga yngel:)
På en del är redan magpartiet bredare än huvudet. Så detta är så roligt att se på! Föräldrarna ser gärna att de håller sig till dem, men de små har börjat att gå på egna äventyr. De är överallt i akvariumet. Men när ljuset släcks samlas de i mellan föräldrarna. Häftigt att se detta alltså!

/Stefan
#2 - 18 januari 2008 14:25
Gratulerar till tillökningen! :)

Hur beter sig ditt skalarpar mot varandra? Mina har precis parat ut sig från stimmet och är nästna lika aggressiva mot varandra som mot de andra skalarerna (har bara skalarer i det karet än så länge) som kommer över revirgränsen. Hur lade dina skalerar rommen? På växtblad? Mina har lite tvekande börjat putsa på en svärdsplanta, så jag hoppas att de blir sams och kan försonas. :)

Har du några andra fiskar ihop med skalarerna också? Hur beter sig de mot ynglena i sådana fall?
Olorin
#3 - 18 januari 2008 14:27
Kul, hoppas få se det själv någon gång. Såg nyss att Zebraciklid lekt i en akvarieaffär i ett kar med ca 30 andra zebror. Snacka om fight och liv i luckan! Har du bara skalarer i det karet?
#4 - 18 januari 2008 14:38
Jag har bara scalarparet i karet. Detta eftersom mina erfarenheter av annat är inte bra. Paret är jätteduktiga på att skydda rom/yngel. Men det hjälper inte när det är dags att utfodra yngel. ALLA fiskar inklusive scalarer vill ha mat. Och då lämnas yngel för en kort sekund ensamma. Och det är det andra fiskar som snappar upp naturligtvis. Så för att få några yngel som överlever första veckan bestämde jag för att flytta ur alla andra fiskar till mitt son's kar.
Var iofs 3 svärdbärare, men allt blir mycket lugnare och säkrare med ensamma scalarer.
För övrigt så har de alltid lekt och lagt rom på jättevallisneria hos mig.
Hanen är arg på honan, jagar bort henne oftast. Även när hon börjar att lägga rom så är han avis mot henne. Men när rommen är på plats gör han sitt jobb.

/Stefan
#5 - 18 januari 2008 14:50
Grattis !!!!
#6 - 18 januari 2008 14:52
Grattis!! Det hade varit kul att se bilder på de ynglen. *hint, hint* ;)
#7 - 18 januari 2008 15:07
Mona skrev:
Grattis!! Det hade varit kul att se bilder på de ynglen. *hint, hint* ;)

Bilder kommer.....

/Stefan
#8 - 18 januari 2008 15:27
Grattis!;)
#9 - 21 januari 2008 17:54
Sådär, nu har jag tagit några kort. Är ingen proffsfotograf, men håll till godo.
Här kommer några små, http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=Ngrasm.jpg

Och deras supersnygga stolta pappa, http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=StoltPappa.jpg

Hoppas det går att se dem.

/Stefan
#10 - 21 januari 2008 18:04
Grattis! :)
Skulle också vilja ha Scalaryngel, men hur ser man skillnad på könen?
#11 - 21 januari 2008 19:10
En riktig läckerbit är han, pappan!
#12 - 21 januari 2008 19:10
alg_oa1 skrev:
Grattis! :)

Skulle också vilja ha Scalaryngel, men hur ser man skillnad på könen?

Scalarer är nästan helt omöjliga att se könen på förrän de lekt.
Jag skaffade 5 st små scalarer för att jag hade hört att det var det bästa alternativet för att ett par skall bildas. Och visst, ett par kom till efter ett halvår. De andra 3 gav jag bort till grannen och det dröjde inte länge förrän det blev ett par av dem också :). Så kvar blev en stackare som jag gav bort till en jobbarkompis.
Lycka till

/Stefan
#13 - 21 januari 2008 19:12
ize skrev:
En riktig läckerbit är han, pappan!

Japp, tycker han blir kanonfin när han färgar ut.
Lägg märke till den halva svarta randen i mitten. På andra sidan är den hel.
Liten festlig sak med honom:)

/Stefan
#14 - 21 januari 2008 19:18
Riktigt fin scalare du har! Och underbart skoj att se att du fått yngel :)
#15 - 21 januari 2008 20:01
Japp, tycker han blir kanonfin när han färgar ut.

Lägg märke till den halva svarta randen i mitten. På andra sidan är den hel.

Liten festlig sak med honom:)

/Stefan

:D Kanske inte helt "korrekt" om man skulle ta honom till en utställning men vad gör det? Personligheten förstärks (eller är det bara som man tycker?) med en och annan defekt ;). Han är urläcker nonetheless!

Jag har en (av fem) siamesisk algätare som sannolikt saknar en välfungerande simblåsa och är kroknäst. Inte artkorrekt direkt men desto intressantare till sin personlighet (och sötare) än de 3 "perfekta". Den 5:e är också en smula defekt med en bruten rand och är mycket mindre ;). Sålänge mina "imperfektingar" mår fint och kan konkurrera om maten så får de gå kvar.
#16 - 21 januari 2008 20:13
grattis.
Av mina verkar det bara vara 2 som har överlevt. Men dom är dödssöta, tog ett gäng bilder innan idag. Ska bara lägga över dom. Hanen och honan verkar komma bättre överrens så det kan nog bli kull 2 snart.
#17 - 28 januari 2008 08:38
Hej igen!
En liten uppdatering. Ynglen växer så det knakar. Nästan alla har börjat ta scalarform. Helfestligt att se!:)
Och dessutom så är det lek på gång igen:)
Undrar hur det kommer att gå med rommen då?
Tror första kullen är för små för att äta upp rommen?
Hur kul vore det inte med 2 kullar simmande samtidigt!?:p

/Stefan
#18 - 28 januari 2008 08:47
Vad kul att du fortfarande uppdaterar! :) Läste bla denna tråden när mina skalarer lekte för ett par dagar sedan.
Spännande att se hur det går med två kullar samtidigt!
#19 - 28 januari 2008 08:58
Jag har den erfarenheten att föräldrarna inte accepterar den första kullen när de ska leka igen. Jag tycker du ska flytta dina babyscalarer om du vill ha dem kvar.
#20 - 28 januari 2008 09:04
suzanne.h skrev:
Jag har den erfarenheten att föräldrarna inte accepterar den första kullen när de ska leka igen. Jag tycker du ska flytta dina babyscalarer om du vill ha dem kvar.

Ajaj, inte bra alltså!:(
Jag hörde med min granne som är en gammal scalarodlare, och han påstod att det inte skall vara några problem. Han hade den erfarenheten i alla fall.
Men han sade också att föräldrarna inte rör sin avkomma alls. De får kalasa på rommen om de kan äta den. Eller äta mindre yngel eller så.
Huu, vad skall jag göra? Har inget akvarium redo att slänga över 25+ scalarbebisar...:(

/Stefan
#21 - 28 januari 2008 18:32
Hurra!
Scalarbebisarna får vara i fred! I alla fall än så länge.
Föräldrarna lekte tidigare idag och massor med rom ligger på en stjälk.
De sköter vården fint och bryr sig inte om ynglen alls.
Hoppas det går lugnt till nu....

/Stefan
#22 - 30 januari 2008 07:03
Äsch, såg i morse att hälften av rommen var vita.
Skulle inte tro att det blir något av den kullen.
Men det spelar mindre roll eftersom jag jag ser mina yngel växa så det knakar.:)

/Stefan
#23 - 30 januari 2008 07:26
Äsch då..
Beror vita korn enbart på att de inte befruktats, eller kan andra saker väga in?

Kul att höra att dina andra yngel växer! :) Hur många är de ungefär?
#24 - 30 januari 2008 09:21
Vet ej om det bara är obefruktade ägg som möglar. Sorry.
Men mina yngel är mellan 25 - 30 st. Svårt att räkna dem:)

/Stefan
#25 - 30 januari 2008 09:31
Låter härligt!! :D Du får räkna och markera med nagellack.. ;)
#26 - 31 januari 2008 18:26
Hej.
Lite uppdatering med bilder kommer här.
De växer så det knakar, nästan alla har numer börjat visa skalarform:)
I morse kunde jag räkna dem till 22 - 25 st, så jag tror några har stupat senaste veckan. Hoppas resten klarar sig nu...
Nåväl, nedan kommer lite bilder på dem.

http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=yngel1.jpg
http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=yngel2.jpg

Och sen, måste bara visa pappan från andra sidan:)
http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=Scalarpappa.jpg

/Stefan
#27 - 31 januari 2008 18:35
Den snygga sidan av pappan... :D Han är jättefin!!
Kul att få se så tydliga bilder på dina yngel! De ser onekligen lustiga ut, skalaryngel.. :)
#28 - 4 februari 2008 19:25
Arghhh, jag trodde att scalarpappan fått fenröta! Har trott att det var därför mitt scalarpar vart så bleka o rädda! Men vad ser jag när jag tittar idag!!??
Jo vissa yngel ger sig på pappan! Arghh, har läst nånstans om att man inte skall ha yngel i hop med föräldrarna för länge för de kan råka illa ut. Och det ser så ut nu. Livrädda och rör inte ynglena alls! Så de pickar på dem....Redan...
Arghhh igen! Nu måste de flytta. En granne kommer ner i morgon och tittar om han kan ta över ett gäng. Sen min arbetskollega har beställt 5 st.
Då återstår ett helt gäng som måste placeras om.. Hjälp.
Skall se om inte ytterligare 5 åker i min sons akvarium....Där kan de dock inte vara så länge..

Inser att jag skulle ha ett till akvarium....Men det är inte aktuellt på ett tag..

/Stefan
#29 - 4 februari 2008 19:37
Åh... :( Jag har läst det men aldrig hört någon som råkat ut för det..

"När ynglen är 5-6 veckor gamla kommer du att kunna se dem äta från skinnet och fenorna på sina föräldrar. Det här beteendet kan göra föräldrarna väldigt svaga och kan även få dem att dö, men är helt naturligt."

Saxat från http://www.akvariefisk.com/odla/scalare.php

Så himla tråkigt!!!
#30 - 4 februari 2008 19:38
Kul!

Hej!

Var bor du? för jag har länge varit på jakt efter yngelvårdande scalarer och om det finns några kvar har jag plats i ett av mina akvarium.
#31 - 4 februari 2008 19:47
jagsjalv skrev:
Hej!

Var bor du? för jag har länge varit på jakt efter yngelvårdande scalarer och om det finns några kvar har jag plats i ett av mina akvarium.

Du har ett privat mess.

/Stefan
#32 - 4 februari 2008 19:50
lili76 skrev:
Åh... :( Jag har läst det men aldrig hört någon som råkat ut för det..

"När ynglen är 5-6 veckor gamla kommer du att kunna se dem äta från skinnet och fenorna på sina föräldrar. Det här beteendet kan göra föräldrarna väldigt svaga och kan även få dem att dö, men är helt naturligt."

Saxat från http://www.akvariefisk.com/odla/scalare.php

Så himla tråkigt!!!

Just där var det jag läste det också....Så kan det gå. Jag tänkte göra mig av med alla i det karet nu så de får lite lugn och ro. Sen tror jag de är leksugna igen. För mer yngel kommer garanterat:)

/Stefan
Bilagor:
#33 - 9 februari 2008 19:00
Kan jag flytta ynglen?

Hej igen.
En liten uppdatering så här. 17 st är kvar och växer så det knakar.
Gav bort 5 st förra veckan till en kollega, men det skulle jag inte gjort.:(
De försvann efter en dag, puts väck enligt henne. Och då var de ändå ensamma i karet.
Nu ser jag att scalarparet skall till att leka igen:)
Och då skulle jag vilja flytta yngeln till ett 90 liters kar som jag skall få låna.
Hur skall jag bära mig åt för att få dem att överleva?
Tänkte skicka över 45 liter från det karet de går nu. Resten med rent vatten. Krama över lite filtergoja över det nya filtret. Det borde väl göra susen?
Kommer de att klara en flytt då?

Tacksam för svar!

/Stefan
#34 - 9 februari 2008 20:07
jag brukar göra så här.

Hej igen.

En liten uppdatering så här. 17 st är kvar och växer så det knakar.

Gav bort 5 st förra veckan till en kollega, men det skulle jag inte gjort.:(

De försvann efter en dag, puts väck enligt henne. Och då var de ändå ensamma i karet.

Nu ser jag att scalarparet skall till att leka igen:)

Och då skulle jag vilja flytta yngeln till ett 90 liters kar som jag skall få låna.

Hur skall jag bära mig åt för att få dem att överleva?

Tänkte skicka över 45 liter från det karet de går nu. Resten med rent vatten. Krama över lite filtergoja över det nya filtret. Det borde väl göra susen?

Kommer de att klara en flytt då?

Tacksam för svar!

/Stefan

Rätt att ta 45l vatten från det kar de kommer från...försök att flytta lite rötter, en hel del sand...
I sanden så finns det förbaskat mycket bra bakterier.
Tillsätt tetra vital och aquatan i det nya vattnet.
Eventuellt så kan du köra med nitrivec och ammovec...dessa preparat kompletterar varandra bra.
Sen så skulle jag nog paralell köra det filter du ska ha till ynglena några dagar i deras gamla kar...så det hinner sätta sig en del bakterier.

Kanske verkar petig men skalaryngel är ju inte så ofta man får se....
och framför allt lyckas dra upp.
#35 - 9 februari 2008 21:03
Kul att se småscalarer :) Jag har själv ett antal scalarer, (två par är i lektagen), som jag hoppas ska vara yngelvårdande.
#36 - 10 februari 2008 10:58
:d

Micke_A skrev:
Kul att se småscalarer :) Jag har själv ett antal scalarer, (två par är i lektagen), som jag hoppas ska vara yngelvårdande.

Hoppas jag också...för min skull som hoppas kunna få köpa:D
#37 - 10 februari 2008 11:30
firefox75 skrev:
Hoppas jag också...för min skull som hoppas kunna få köpa:D

Hehe, tja, i det akvariet de går i nu finns inget hopp om överlevande yngel, får sätta ett par i ett eget akvarium i så fall.
#38 - 10 februari 2008 11:38
Är det så illa:D

Micke_A skrev:
Hehe, tja, i det akvariet de går i nu finns inget hopp om överlevande yngel, får sätta ett par i ett eget akvarium i så fall.

Jaja...har du mycket fisk i det akvariet eller?
#39 - 10 februari 2008 11:54
Tja, ett antal scalarer, nyckelhål, discus, malar, och så :)
#40 - 12 februari 2008 15:54
Har flyttat på alla scalarer utom två par, och just nu leker det ena paret på ett anubiasblad :) Såg att även discusarna är på gång, i andra änden av akvariet.

En bild på scalareparet med sina nylagda ägg:
#41 - 13 februari 2008 08:57
Micke_A skrev:
Har flyttat på alla scalarer utom två par, och just nu leker det ena paret på ett anubiasblad :) Såg att även discusarna är på gång, i andra änden av akvariet.

En bild på scalareparet med sina nylagda ägg:

Grattis! Återstår att se hur de klarar detta.
Om vi går tillbaka till mitt scalarpar så lekte de häromdagen igen.
Denna gången är ynglen såpass stora så de försökte äta rommen. Men hela kunde de inte ta dem. Däremot så pickade de på dem så de antagligen sprack? För vissa yngel blev så smällfeta att jag tror att några dog?? Har ju hört att just scalarer kan äta ihjäl sig. Men vart tar de vägen? Har aldrig sett till nån död liggande? Nu kan jag räkna dem till 11 st. Hoppas inga mer stryker med....

/Stefan
#42 - 27 februari 2008 20:42
Hej.
Tänkte bara uppdatera lite. 6 Yngel är kvar och ser ut att frodas.
Den största är ungefär som en 50-öring nu.
Tänkte visa en bild, http://s219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/?action=view&current=3man.jpg

Ser fin ut va?

/Stefan
#43 - 28 februari 2008 08:49
Hej.

& grattis! Jättefint yngel.
Mina leker & lägger rom & får ha dom en stund men sen kommer praktbotierna på kalas *ggrrr* Men dom ska snart få flytta till ett annat kar så får vi hoppas att dom klarar allt sen :-)

Mvh Eva
#44 - 1 mars 2008 12:03
Suck, och så var de bara 5 kvar. Varför är det alltid den minsta som försvinner? Spårlöst borta..:(
Nu är snart 98 liters karet klart för att de 5 skall flytta dit. Håller tummarna för att de klarar den flytten.

/Stefan

Annons