Scalaryngel

#1 - 26 augusti 2007 11:48
Hejsan!!

Har nu fått en kull yngel av mina Gulhövdade MarmorScalar, är lika rädd var gång jag går ner i källaren att de ska vara uppätna. De simmar nu runt trots att föräldrarna försöker spotta tillbaka dem på en och samma plats. Har någon mat som jag löser upp i vatten och sprutar på dem, det är som mjöl innan det tillsätts i vatten. Hur ofta skall de matas?? Har gjort ytterst små vattenbyten då föräldrarna blir så stressade när ynglerna yr ikring.. Ska försiktigt försöka slamsuga botten i em...

Någon med tips om svenska sidor som beskriver sclarerna, yngelvård, tips och ideér..

Annie
#2 - 26 augusti 2007 12:26
Grattis till ynglena!!
Det finns säkert ett antal fler trådar du skulle kunna kolla i om du skulle vilja.
Lycka till;)
#3 - 26 augusti 2007 12:45
Jag har sökt överallt men det är inte mycket till info som går att få fram.. har dock funnit en del som jag ska använda mig av... Tänkte att det här på forumet kanske finns nån som framgångsrikt lyckats//Annie
#4 - 26 augusti 2007 13:21
Hej.
Vad jag vet så finns det en tråd från sådär juni/juli här i denna kategorin där trådskaparen framgångsrikt fick upp scalaryngel. Han la till & med ut flera filmsnuttar som var jättekul att se. Tyvärr så har jag glömt vad han kalla tråden men den går ju att söka på här i sökmotorn på yngelvård scalarer eller nåt åt det hållet.
Lycka till!

Mvh Eva

PS Jag kan ha fel nu men jag tror att en medlem vid namn MaxB kan ha värdefull info till digDS
#5 - 26 augusti 2007 17:08
Nix, det är Smokins tråd du menar.. och den är läst x flera men det är annan mer handfast info jag är ute efter.. Bifogar två bilder, tyvärr var jag inte lika duktig att fota alt inte lika bra kamera.. Ynglena är idag åtta dagar//Annie
Bilagor:
#6 - 26 augusti 2007 17:19
När jag hade scalare yngel matade jag dom bara med artemia 3 gånger dagligen och bytte vatten en gång per dag...Och drev på så vis upp 50 st yngel till ungdjur.

Lycka till..
#7 - 27 augusti 2007 11:57
Nu är de på dag 9 och alla verkar ha överlevt.. de stimmar uppe i vänstra delen av karet.. De får Milkovit basic 5-6 ggr/dag och jag slamsuger och fyller på vatten, det blir ca 30% vattenbyte än sålänge/dag.. Vad tror ni om detta?? När jag jag börja gå på Brinelifs Artemia ägg? Eller det kanske är bra att blanda dessa foder då Minalovit innehåller både vitaminer och mineraler... Är en låg salthalt bra att ha för scalaryngel?? de kanske precis som discusen behöver detta för att hålla hälsan??//Annie med 1000 frågor och funderingar..
#8 - 27 augusti 2007 18:53
Ingen som har några svar???
#9 - 27 augusti 2007 20:16
jag började efter ca 14 dagar mata mina med Bosmider, och senare Cyclops.
Men man får kolla vad dom får i sig för mina växte mycket snabbt. Nykläckt artemia anser jag vara det bästa...Man ska inte mata med äggen då dom är svårsmälta och kan orsaka förstoppning....ÄGGEN SKA KLÄCKAS!

Salt ser jag ingen anledning till att ha i, Jag skulle aldrig ha i salt hos mina yngel...

Kolla min zoon där finns bilder på mina yngel

Lycka till och fråga om du undrar nåt mer
#10 - 27 augusti 2007 21:20
Det är skalade artemia ägg Annie pratar om, åtminstone är jag väldigt säker på det. :D
#11 - 28 augusti 2007 07:32
Strixx har alldeles rätt, det är skalade Artemiaägg.. Men hittills så får de Minalovit och en gång/dag artemiaägg. Idag bytte jag vatten på vanligt sätt och det fungerade bra, föräldrarna blev inte tokiga heller//Annie
#12 - 28 augusti 2007 10:16
Protogen är mycket bra som första foder, jag upplever att den skalade artemian är lite för stor i början.
#13 - 28 augusti 2007 15:20
Ja, detta Minalovit är ju mkt mindre än de skalade artemiaäggen.. så det är basfodret till dem just nu. Dock läste jag på någons hemsida om scalarodling att detta "mjöl" kunde klibba ihop fenorna på dem så en blir ju lite orolig. Jag har pga detta bytt ca 1/5del vatten både i morse och just precis, och jag gör nog likadant ikväll.. Det är dock häftigt att det funkar så bra. //Annie
#14 - 28 augusti 2007 16:11
Jag fattar inte vad du tycker är för fel på cyclops???
Mina duscus yngel är TOKIGA i det, och nu tar dom oxhjärta...
Scalarerna som kommer att äta själva inom 1 dygn 1½ kanske, kommer att få cyclops till dom storknar.
#15 - 28 augusti 2007 18:19
Strixx, jag skall köpa det på torsdag... Han jag pratade med i affären trodde det var bättre med mindre mat först.. Hoppas att du åxå får en kull nu så vi har lite att jämnföra. Är dock avis på dina discusyngel//Annie
#16 - 29 augusti 2007 05:44
Bosmider är mindre än Cyclops så det är nåt du skulle kunna prova nu. Cyclops ska du börja med så snabbt dom får i sig det. Det är mycket bra mat!
#17 - 29 augusti 2007 17:09
Jag provade cyclops på mina scalare yngel när de verkligen simmade strax innan praktbotian hade fest... och jag såg att dom tog det.
Jag tror de hade simmat själva i knappt 10 timmar vid tillfället.
Discus ynglen är ju lite annorlunda, de äter ju först på deras föräldrar och när de var stora nog till att prova cyclops tog dom det utan att tveka.

Men nu ska du ju ge dom cyclops i morgon, jag är övertygad om att det blir hur bra som helst.
Personligen tror jag att cyclops är väldigt nära lika bra som nykläckt artemia, bara bra mycket bekvämare!! :D
#18 - 29 augusti 2007 19:51
Jag har nu provat både Bosmider och Cyklops.. och de verkar ta både och.. det kanske är bra att varva så de får det omväxlande.. Vet just inte näringsmässigt och tillväxtmässigt vad som är bäst.. De flesta växer men jag ser hur några få släpar efter i storlek..//Annie
#19 - 2 september 2007 12:29
Jaha, då har de nu varit frisimmande i en dryg vecka.. vissa har nog dukat under men det är en hel del kvar som växer så det knakar.. Nu börjar det ist bli svårt att slamsuga för de är så utspridda i karet.. och på botten ligger det ju lite rester som de bökar runt i.. Föräldrarna ser nu inte lika stressade ut och det känns skönt. Synd bara att jag börjar på ett nytt jobb imorgon så då kan jag inte sticka förbi hem och mata på dem titt och tätt, än är de ju för små för att kunna ställa dem på foderautomat.. men det får bli desto tätare när en är hemma
#20 - 5 september 2007 20:25
Jaha, då kommer jag åter med lite frågor, hoppas ingen upplever detta som en monolog...

Ynglena har på lördag varit frisimmande i två veckor.. Jag upplever att de är väldigt bukstinna(läs baktunga). Är detta som det ska??? Börjar nu kunna skönja fenutväxt både uppe och nere på dem..

Dessutom börjar hanen åter putsa på röret där de lagt rommen sista två gångerna, är det lekdax redan trots att de går med yngel?? Är inte det tidigt? Kommer de isf äta up de yngel de har??

Hoppas nån är vänlig och tar sig an mina frågor..//Annie
#21 - 5 september 2007 20:34
Annie72 skrev:
Jaha, då kommer jag åter med lite frågor, hoppas ingen upplever detta som en monolog...

Ynglena har på lördag varit frisimmande i två veckor.. Jag upplever att de är väldigt bukstinna(läs baktunga). Är detta som det ska??? Börjar nu kunna skönja fenutväxt både uppe och nere på dem..

Dessutom börjar hanen åter putsa på röret där de lagt rommen sista två gångerna, är det lekdax redan trots att de går med yngel?? Är inte det tidigt? Kommer de isf äta up de yngel de har??

Hoppas nån är vänlig och tar sig an mina frågor..//Annie

det kan vara lekdax igen :D....det låter som det iaf...vad jag har märkt så har alltid skalarer putsat den platsen där de ska lägga sina ägg.....min började putsa på min pump igår, började misstänka om att de skulle lägga ägg...och till min glada förvåning så såg jag nu ikväll att de hade lagt en stor kaka rom:D:D.....så jäkla kul :p...men jag vill gärna fråga dig en sak?...hade du en nattlampa åt deina skalarer då under den tiden föräldrarna vaktade ynglen och till de var självsimmande??....grattis till dina yngelvaktande föräldrar föresten:D...
#22 - 5 september 2007 20:37
Tack Marcus..

Ja jag lät faktisk belysningen vara tänd dygnet runt den första tiden.. nu har jag en annan lampa tänd en bit ifrån akvariet.. Den har jag hittills inte vågat släcka.. Förra gången innan de fick yngel nu så åt de upp dem precis vid frisimmande då någon hade släckt lampan.. Vet dock inte om det var orsaken men nu chansar jag inte//Annie
#23 - 5 september 2007 20:42
Annie72 skrev:
Tack Marcus..

Ja jag lät faktisk belysningen vara tänd dygnet runt den första tiden.. nu har jag en annan lampa tänd en bit ifrån akvariet.. Den har jag hittills inte vågat släcka.. Förra gången innan de fick yngel nu så åt de upp dem precis vid frisimmande då någon hade släckt lampan.. Vet dock inte om det var orsaken men nu chansar jag inte//Annie

ok....då vet jag det, tack!....då måste jag snabbt skaffa en liten lampa:p...har släckt ner det nu...men jag hoppas att rommen är kvar i morron!....det är faktiskt inte ofta jag har hört talas om yngelvårdande föräldrar...för de brukar annars alltid äta upp ynglen/äggen vilket är synd:(...men köpte du dina skalarer i en vanlig affär??
#24 - 5 september 2007 20:47
Ja, jag köpte dem på AkvarieInteriör på Skoghall. De var små när jag köpte dem och köpte bara två.. Var på gång att få lämna in dem då de bara slogs och jag var övertygad om att det var två av samma kön.. Döm om min förvåning när de några dagar senare lägger rom och vaktar så det stänker om det.. På fjärde försöket fick de till de yngel jag har idag//Annie
#25 - 5 september 2007 20:56
vilken tur att du fick ett par då!!!!.....det kallar jag verkligen tur:)......och f*n va kul osså att de bara la rom efter några dagar!!!....jag kommer ihåg för ett par år sedan så hade jag ett par skalarer (guld varianten) och de la ägg 2 ggr i veckan varje vecka i 2 3 veckor xD...men jag fick aldrig några yngel:(
#26 - 9 september 2007 17:38
Nu börjar man kunna se att det skall bli scalarer av dem... eller iaf så börjar nu fenorna att växa mer och mer.. Det är några som inte växer riktigt som de andra så där får en väl sålla när de blivit lite större.. Än så länge kan de ju gå i kuben med föräldrarna men sedan måste jag på något sätt tömma 240l på discus för att kunna ha dem där.. De allra minsta discusarna kan kanske få gå kvar.. Det är ju säkert en månad kvar innan jag måste flytta dem.. ev att föräldrarna får flyttas tidigare//Annie
#27 - 12 september 2007 13:30
Hanen i paret börjar nu se väldigt sliten ut runt munnen.. den är stor och vidöppen hela tiden. Hanen och honan slåss ganska intensivt(så ynglena far).. Funderar på att flytta honom till 240liters karet.. där får han gå med discus på tillväxt....
Hur skulle ni göra.. separera paret eller låta dem gå tillsammans fast med discus för att se om de lugnar ner sig???
#28 - 12 september 2007 20:27
Haha, är jag på något sätt svartlistad på detta forum.. vilken svarstorka på mina frågor.. HAr jag gjort nåt fel?!?:confused:[|)][:-118]//Mvh Annie
#29 - 13 september 2007 04:30
Hur gick det med scalare yngel? Vår scalare har lagt rom för några dagar sedan men föräldrar åt upp äggen i sista minuten innan de kläcks :( Det var första försök och hoppas att det blir bättre nästa gång! Du har verkligen tur med din scalare du fick bra par och duktig vårdande också.

Jag är inte expert när det gäller diskus och scalare så jag kan inte svara på din frågor. Men jag tror det beror på om de är alledes för aggressiv så kan du flytta de annars går det bra tillsammans med diskus så kanske lugnar de sig till slut.
#30 - 15 september 2007 07:08
Annie72 skrev:
Hanen i paret börjar nu se väldigt sliten ut runt munnen.. den är stor och vidöppen hela tiden. Hanen och honan slåss ganska intensivt(så ynglena far).. Funderar på att flytta honom till 240liters karet.. där får han gå med discus på tillväxt....

Hur skulle ni göra.. separera paret eller låta dem gå tillsammans fast med discus för att se om de lugnar ner sig???

Jag hade låtit båda gå kvar!
Mina har sett in i h-e sletna ut av striderna men det läker ut snabbt, en gång var jag övertygad om att den ena av dom skulle få bestående men runt munnen.
Men det läkte ut fint, bara det att nästa lek lät vänta på sig lite längre.
Det där med lampa tänd har jag exprimenterat med ett par gånger nu, vad jag kommit fram till är följande fullständigt amatörmässiga tankegångar.
Så länge som ynglen "hänger" har jag en liten 25W lampa lysande, men så fort ynglen blir frisimmande har mina ätit upp ynglen i stort sett direkt lampan slocknat.
Sist satt jag och kollade precis innan lysröret slocknade och paret hade fullt upp med ynglen, när sen lysröret slocknade var det precis som de fick ett nervöst sammanbrott.
På något vis var det precis som om det fattade att de inte skulle kunna göra ett bra jobb i den svaga belysningen.
Nu har mitt par återigen "hängare" och denna gång kommer jag att låta lysrören vara igång hela tiden vid frisimmandet, så får vi se hur det går.
#31 - 15 september 2007 07:21
Precis så Strixx resonerade jag åxå... för att de skulle slippa panik över yngel som är överallt fick de ha belysningen tänd dygnet runt i ca 14 dagar.. Det låter ju som djurplågeri å ena sidan men gick vägen för dem med ynglena.. Nu är det allt små trekanter nere i karet.. urhäftigt. Jag matar nu ed cyklops, smulade flingor och mikrogranulat..//Annie
#32 - 15 september 2007 07:26
Och jag är på gång IGEN!!!
Hoppas det funkar för mig denna gången då...
#33 - 15 september 2007 08:05
Jag håller tummarna stenhårt. Lovar!!!! Nu ska jag ner och mata mina små...

Annons