Scalarlek! Äntligen!

#1 - 29 september 2007 17:06
Hej.
Ville bara tala om att äntligen har det blivit ett par av de 5 ung scalarer jag skaffade i våras. Den största visade sig vara en hane och den minsta visade sig vara en hona. Och till min förvåning såg jag att det var rom på en jätte vallesneria igår kväll. Och de vaktar det med sån aggressivitet att det nästan är rent på fisk i ena halvan av karet. De 3 andra scalarerna hålls i ett stenhårt järngrepp av hanen. De kommer att flytta till ett annat kar i morgon.
Eftersom detta är första leken så förväntar jag mig inga yngel av detta.
Men det skall bli mycket spännande att se vad som händer de närmaste dagarna!

/Stefan
#2 - 29 september 2007 17:11
Grattis! Vad är det för scalarer/färgteckning?
#3 - 29 september 2007 18:11
Det är de vanliga grå svarta scalarerna.
Tror ni det behövs en nattlampa för att de skall få till det?

/Stefan
#4 - 29 september 2007 18:35
grattis till äggen...:D....alltid kul när en fisk leker:D..

lycka till:)
#5 - 29 september 2007 18:41
Ha nattlampa och flytta inte de andra.
#6 - 29 september 2007 18:58
Inte flytta de andra? Hmm, de är så kuvade nu så jag tycker så synd om dem.
Har en polare som är redo att ta över dem. Skall jag inte göra detta alltså?
Varför inte i så fall?
Hursomhelst så sköter de romvården med bravur. De står ofta o viftar över äggen. Och rensar gör de, såg 3 st mögliga ägg som i nästa minut var borta. Kul!

/Stefan
#7 - 29 september 2007 20:55
Det finns flera olika anledningar att de brukar äta upp rom eller yngel, jag kan ge dig några.

Scalarer är så degraderade att de inte vet vad de ska göra, eftersom de har odlats så länge i stora anläggningar där de hela tiden kläcker avkomman artificiellt.

PH är för högt, deras spermier simmar inte så bra i för hårt vatten och de kan se det långt innan oss att det inte kommer att bli ett lyckat resultat. I naturen där de inte har obegränsad tillgång till foder, så kan de inte låta en sådan källa till protein gå förlorad.

Ciklider som inte får motstånd kan ofta äta upp rommen. När mina scalarer leker så tar för det mesta lekparet 2/3 av akvariet i besittning, det är inga problem för det övriga att hålla si på den 1/3 som finns kvar om inte akvariet är för litet.

Det kan ta massor av lekar innan de får till det, och mitt förslag är att du inte frestas till artificiell kläckning om de misslyckas. De finns redan alldeles för många scalarer som inte kan ta hand om sin avkomma, så lycka till jag hoppas att du har turen på din sida.
#8 - 30 september 2007 11:16
Hej igen.
Det verkar som äggen kläcks redan! De liksom vibrerar och ramlar ner vilken skalarerna uppfattar direkt och är där och plockar upp romkornen i munnen och spottar tillbaka dem. De ser ut att ha det svettigt, men de sköter sig jättebra!

/Stefan
#9 - 30 september 2007 12:29
Kanon, det är precis så de ska göra... Mina slet så i några dagar men släck för allt i värden inte lampan nu utan låt dem ha lyset på ett tag...
#10 - 30 september 2007 13:40
Grattis! Vad roligt! Av mina skalarer har två bildat ett par, så förra veckan hade jag rom på pumpen men då jag har massor av andra fiskar så var rommen givetvis borta dagen efter. Kul ändå att se hur skalarerna arbetade med sin rom...
#11 - 30 september 2007 14:21
Arghhhhh

ajajaj, katastrof!! Skulle göra rent filtret, fluval3+, och bytte lite vatten försiktigt. Och sen startar inte filtret!! Katastrof!!!Sticker i väg till grannen som har ett fluval4+ liggande. Satte i mitt filter i det och startade med en jä...la fart i vattnet vilket gjorde att skalarerna fick kämpa som bara den för att rädda romkornen. Snabbt som sjutton satte jag det på det lägsta trycket och riktade strålen så långt ifrån dem som möjligt. Men grejen är den att bladen som de flesta romkornen ligger på är nu i 90 graders vinkel vilken de har problem att sätta romkornen på. Suck, vill inte rota för mycket med dem så jag låter det vara så. En liten del av bladet har böjt sig så där ligger några sprattlande larver också.
Fy vilken otur jag verkar ha......Men, Men, vi får se hur detta går.

/Stefan
#12 - 30 september 2007 18:52
Det kanske inte är så lyckat att hålla på med städning just under den tiden, men ta det lungt - det brukar bara ta 1 till 2 veckor så är dom igång igen :)
#13 - 30 september 2007 19:07
Grattis till yngelna ;) Ser fram emot bilder :D
#14 - 30 september 2007 20:39
Puooh, riktigt spännande!
Hoppas att allt går vägen!
#15 - 1 oktober 2007 05:42
I morse blev jag lite skakis måste jag säga.....Romen var borta!
Men tänkte jag, scalarerna jagar ju bort andra fiskar!Hmm, och visst såg jag rom på en annan stjälk. De hade flyttat hela lasset!! Nu ligger det 10 talet larver o sprattlar på den stjälken.:) Det hela ser mycket säkrare ut nu i alla fall. Hoppas inte den "nya" pumpen ställer till det nu!

/Stefan
#16 - 1 oktober 2007 11:25
Åhh, vad härligt att det iaf blir några stycken kvar.. Det är bara låta dem fortsätta att träna//Annie
#17 - 1 oktober 2007 17:39
Så, fick igång min gamla fluval 3 med lite rengöring runt "propellern".
Satte in den igen och genast så lugnade det ner sig.
För övrigt så kan jag räkna till 13 larver som ligger o sprattlar. Svansarna ser man tydligt som darrar. Ser ut som de skall ut o simma vilken dag som helst.
Hoppas det går väl.

/Stefan
#18 - 2 oktober 2007 12:46
Bilder! :)

Hej.
Har lekt fotograf idag. Laddade upp 3 bilder på photobucket.
Någorlunda blev de, dock så är jag ingen fotograf. Har lånat en Canon EOS 300D för detta. Nån som vet hur man lämpligen skall ställa in den för att ta kort på akvarium och fiskar?
Håll till godo.

Mitt scalarpar.
http://i219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/008.jpg

Scalarparets bäbisar.
http://i219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/011.jpg

Status idag, 071002
http://i219.photobucket.com/albums/cc87/powersteffo/009.jpg

/Stefan
#19 - 2 oktober 2007 13:27
Roligt med bilder!
#20 - 4 oktober 2007 07:29
Hej Igen.
11 st yngel ligger på stjälken och sprattlar. Närsomhelst ser det ut som de skall ut o simma. Min fråga är, när försvinner gulesäcken? När skall man börja mata de små liven?

Måste ändå säga att jag verkar ha lika stor tur som smokin med sina scalarer.
Mitt scalarpar har kommit av 5 st ungscalarer som jag köpte i våras. Troligtvis asien producerade. Men de verkar ha yngelvården kvar. Dessutom så är detta första gången de lägger rom, så jag har ju liksom inte trott att det skulle gå så här långt. Man ställer sig frågan då, varför har det gått så bra hitills?
Är det så att det är en myt att scalarer har tappat sin yngel vård? Att det bara handlar om vatten kvalitet?
Min lokala fisk handlare säger att en kille som bor där jag bor har odlat scalarer i 20 år. Spelade ingen roll vad det var för sort, yngelvård fick han till på alla scalar par som bildades. Så han menar att det är en myt att scalarer har tappat sin yngel vård.
Jag har dessutom pratat med reningsverken på vår ort. De har erkänt bra vatten tydligen. Inga tillsatster som klor o dylikt. Tyckte mig minnas att deras vatten hade blivit tredje bästa i sverige i nån tävling. Kan ha fel.
Men, det tyder ju på att vattenkvaliteten är god på vår ort. Kan det helt enkelt vara så att det är skillnaden på yngelvård eller inte?

Nu vet jag ju inte vad som händer med mina scalarer när ynglen börjar simma. Men som det ser ut idag så ser allt ut som det skall. De är mycket noga med att passa dem.

/Stefan

/Stefan
#21 - 5 oktober 2007 16:10
Arghhhhh

Ajaja, nu är de frisimmande och vad händer då?? Jo, de andra fiskarna platy mm tar dem! Kaos när jag droppade i flytande föda till de små liven.
Alla fiskar skulle ju dit!!
Nu är det bara 3 stackars yngel som simmar runt mamma o pappa.....
Flyttade över 5 st platy till ett annat kar. Så lite lugnare är det.
Funderar på om jag skall rädda dessa 3 små liven genom att sätta dem i ett yngelkar? Eller skulle föräldrarna få spelet om de ser sina barn men inte kan nå dem? Föräldrarna är ju ändå yngelvårdande, så mer träning på dessa 3 små liven kanske inte behövs. De leker antagligen snart igen....
Eller skall jag bara låta det vara och vänta på att de leker igen?

/Stefan
#22 - 5 oktober 2007 16:31
Jag skulle låta dem träna när de har varit så duktiga, det är inte vanligt att de lyckas den första gången.
#23 - 5 oktober 2007 18:33
Här är tråden jag hänvisade till i PM:et.. tyvärr inte så många svar.. men min metod har funkat hittills...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107594

Lycka till//Annie
#24 - 5 oktober 2007 18:44
Och så var det bara 1 kvar......vad jag kan se i alla fall.
Låter det vara så här så får vi se när de kommer igång igen.

/Stefan
#25 - 5 oktober 2007 20:00
Tja det tar väl en till två veckor.
#26 - 12 oktober 2007 09:28
Så, då verkar det som mitt scalarpar är redo att leka igen.
På honan kan man se äggläggarröret tydligt. Och hanen verkar vilja jaga alla fiskar som är. Det verkar dock inte som de bestämt var de skall lägga romen än. Jag återkommer med info.

/Stefan
#27 - 12 oktober 2007 19:05
Annie72 skrev:
Här är tråden jag hänvisade till i PM:et.. tyvärr inte så många svar.. men min metod har funkat hittills...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107594

Lycka till//Annie

Hur gick det till slut? Läste hela din tråd och blev nyfiken. Jag har själv ett par som lagt ägg regelbundet i 10 månader men bara fått ha dem kvar (övriga invånare i karet :rolleyes:) till frisimmande 2-3 ggr... [:o]
#28 - 12 oktober 2007 19:18
Jadu, jag har väl ett trettiotal kvar.. tyvärr hade jag för bråttom att slänga över dem i ett större kar med discus i som går på tillväxt.. de har nämligen kalas på scalarer nattetid då de går ner på botten för att sova... men det misstaget ska jag inte göra om fler gånger.. de är väl nu ca 2cm//Annie
#29 - 12 oktober 2007 19:44
Ajaja, nu är de frisimmande och vad händer då?? Jo, de andra fiskarna platy mm tar dem! Kaos när jag droppade i flytande föda till de små liven.

Alla fiskar skulle ju dit!!

Nu är det bara 3 stackars yngel som simmar runt mamma o pappa.....

Flyttade över 5 st platy till ett annat kar. Så lite lugnare är det.

Funderar på om jag skall rädda dessa 3 små liven genom att sätta dem i ett yngelkar? Eller skulle föräldrarna få spelet om de ser sina barn men inte kan nå dem? Föräldrarna är ju ändå yngelvårdande, så mer träning på dessa 3 små liven kanske inte behövs. De leker antagligen snart igen....

Eller skall jag bara låta det vara och vänta på att de leker igen?

/Stefan

ja du har gjort rätt att flytta platy till ett annat akvarium..de är överallt och ingenstans..jag har lek igen på mina skalarer och det är väldigt lugnt där i nu..jag har bara de två skalarerna två ancistrus där hanen ligger på yngel nu:).7 st glödbandstetror och en kampfisk med två honor..o en siamesisk algätare..siamesen har jag märkt mer än gärna tar ett o annat yngel..men lugnet är nog bara till fördel i skalar leken..jag har massor av larver på bladet och de sköter sig exemplariskt:)
#30 - 13 oktober 2007 09:28
Hurra!

Nu så, nu har de lagt säkert 200 romkorn på en jättevallisneria igen:)
Denna gången skall jag se till att de klarar sig bättre.

/Stefan
#31 - 13 oktober 2007 10:20
Vad roligt! Jag tänker följa händelseutvecklingen här nu framöver. Dels för att detta verkar jättekul och för det andra så blir jag nu också sugen på att köpa två - tre nya scalarer till mitt 54 liters kar. Är det bra att göra det, när jag redan har en stor vanlig grå scalar som är 2 år gammal?
#32 - 13 oktober 2007 13:08
Hej.
Ledsen att säga det, men 54 liter är alldeles för litet för scalarer.
Du bör ha minst 150 Liter,kanske ännu mer, för flera scalarer. Dessutom bör det vara minst 40 cm högt, gärna högre.
Eller kolla denna artbeskrivning, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

/Stefan
#33 - 13 oktober 2007 13:19
Grattis Steffo, så himla kul att det blev så lyckat med dina "vanliga" scalarer. Håller tummarna att du får några kvar till större storlek denna gång. Var snabb med håven när det kommer yngeltjuvar ;-) Är det bäst att ta bort ev. hot mot ynglen eller behöver föräldrarna något att vakta mot?
#34 - 13 oktober 2007 23:28
Aja fan oxå... men det e lugnt, för min scalar stortrivs, längden anpassas ju till akvariets höjd, han har i princip slutat växa... tror jag... men okej jag får tänka på det i framtiden. =)

Lycka till med dina, jag fortsätter att bevaka! :D
#35 - 15 oktober 2007 07:49
Hej igen.
Skumt, i går kväll var det säkert flera hundra korn på stjälken. Men i morse var de borta! Men kanske 10 - 20 st sitter på en annan stjälk och vaktas av föräldrarna. Döm av min förvåning då äggen redan verkar kläckas. Alltså innan 2 dygn. Vad kan ha hänt med de övriga äggen? Har de börjat kläckas så de inte hunnit med allt?
Bråk med malar kanske? Skulle inte tro att andra fiskar kommer åt dessa romkorn när scalarerna passar de så intensivt. 3 Svärdbärare och 2 platy är numer i karet med dessa lekande scalarer. Men de är intryckta på en sida, så de visar sig inte mycket. Kort sagt, scalarerna har tagit kommando över hela karet.

/Stefan
#36 - 15 oktober 2007 07:59
Dankell skrev:
Aja fan oxå... men det e lugnt, för min scalar stortrivs, längden anpassas ju till akvariets höjd, han har i princip slutat växa... tror jag... men okej jag får tänka på det i framtiden. =)

Lycka till med dina, jag fortsätter att bevaka! :D

tja, som med de flesta djur...slutar växa när platsen tar slut.
Men den trivs inte, dels är det för lite plats, dels så saknar den kompisar.
#37 - 17 oktober 2007 08:20
Snart frisimmande.....

Så, då var det alldeles strax för 14 yngel att ta sina första simtag :)
Vilken dag som helst bär det iväg. Och denna gången har jag sett till att de är ensamma i karet. Jo, 2 malar går fortfarande kvar, men övrig fisk åkte in i sonens kar. Anledningen är att jag insett att de behöver lugn och ro för att föda upp dessa yngel. Skalar föräldrarna gör ju sitt yttersta för att vårda dem så jag vill gärna se hur det går. Kan fortfarande inte riktigt förstå att jag fått ett par som är yngelvårdande.
En lite rolig sak jag upptäckt i hop med matning är att skalarerna mumsar i sig allt jag ger, och ibland kommer det mat nära larverna vilket har gjort att förrut kunde svärdbärarna komma farligt nära. Då jagar de helt sonika bort de fiskar som fanns runt där. Men i bataljen så kunde det hända att några larver tappade fästet på stjälken och ramlade ner. Detta ser skalarerna direkt och plockar upp dem direkt. Med annan mat i munnen! Jösses, hur skall detta gå....Men de åkte o spottade tillbaka larverna på stjälken när alla fiskar vara bortjagade. Och en massa torrfoder kom med ut. Tänk att de ändå känner att de har plockat upp yngel i hop med mat?? Och att de spottar ut allt sen? Otroligt!

/Stefan
#38 - 24 oktober 2007 07:11
Jaha, då tror jag allt var över för denna gången:(
Eftersom jag inte lyckats kläcka artemia och väntar på en kläckare som jag beställt så har de små liven dukat under en efter en.....
Såg ett stackars yngel som irrade ihop med mamma o pappa i morse.
Har försökt att ge dem flytande föda och även äggula som jag såg att man kunde använda. Men troligtvis så klarar sig nog inte denna lilla ensamma stackare dagen.

Men, Honan ser lekvillig ut igen. Så det är nog bara att börja om.:)

/Stefan
#39 - 24 oktober 2007 16:13
Sedär, nu har de lagt rom igen. Nytt rekord i antal också...:)
Skall bli intressant att se om det blir några mer denna gången.
Ett yngel är kvar sen förra kullen. Föräldrarna vill gärna att han/hon håller sig vid samma stjälk som rommen sitter på.

/Stefan
#40 - 24 oktober 2007 17:44
awww va kul att de redan är leksugna igen och lagt rom till och med!...är avundsjuk på dig :p....vill osså har små bebisar av skalarer:)...följer tråden som en igel!
#41 - 24 oktober 2007 20:19
Ja, jag är mycket nöjd med mina skalarer.
Men, jag tycker hanen verkar ha lite tråkigt. Inget att jaga bort liksom.
Behöver han stimuleras? Och i så fall, vad kan jag stoppa ner ihop med ilskna skalarer? Har ju haft platy och fjärilsciklid och svärdbärare som fått på nosen av dessa skalarer. Och i mitt tycke verkade det som de var så jagade att de inte vågade röra sig. Och kanske dör på det viset.
Finns det någon fisk som inte är rädd och tål hårda tag? Som man kan sätta in några stycken i så fall? Helst skall de inte vara sugna på skalaryngel.
Guppy kanske? Tetror?

/Stefan
#42 - 24 oktober 2007 20:24
det hade nog kunnat vara bra om du hade satt in någon liten fisk som kan stryk...hanen behöver lite stimulans så att han blir lite bättre på att skydda sina yngel...vilken fisk som du kan sätta in vågar jag inte säga...alla fiskar är ju i stort sett sugna på lite yngel :p...men testa sätta i någon guppy eller kanske någon tetra som du sa innan.
#43 - 26 oktober 2007 05:59
NEJ! Vet inte vad som hänt men allt är borta. Det lilla ynglet också. I alla fall kan jag inte se något.
Men om jag vågar mig på en gissning så var nog leken misslyckad. Såg jättemånga mögelkorn som de rensade. Och så i morse var det inga kvar.

Jaha, så var det roliga slut för tillfället:(

Nu skall jag göra en ordentlig rengöring av karet och vänta på nästa lek, som med alla säkerhet kommer inom 1 vecka eller 2.

/Stefan
#44 - 26 oktober 2007 08:40
NEJ! Vet inte vad som hänt men allt är borta. Det lilla ynglet också. I alla fall kan jag inte se något.

Men om jag vågar mig på en gissning så var nog leken misslyckad. Såg jättemånga mögelkorn som de rensade. Och så i morse var det inga kvar.

Nu skall jag göra en ordentlig rengöring av karet och vänta på nästa lek, som med alla säkerhet kommer inom 1 vecka eller 2.

/Stefan

najjjj!...synd att alllt gick förlorat:(....men du får säga till nästa gång när de ynglar av sig:)
#45 - 26 oktober 2007 20:14

/Stefan

Mitt största tips när de står med rom är att ha lyset tänt... om någt ufo i min familj släcker lampam så försvinner rommen men när lampan är tänd så vakar de över den.. Sambon är lagom lycklig över strömkostnaden men det är inte så mycket att bry sig i...//Annie
#46 - 27 oktober 2007 11:33
Hej.
Jag har alltid en nattlampa på när jag upptäcker att de har lagt rom. Även när de har frisimmande yngel. Så det är nog inte därför ynglena gått bort.

/Stefan
#47 - 28 oktober 2007 05:16
OK, vad bra då är det iaf inte det som det beror på.. Jag fick min andra kull frisimmande igår men denna kull är ytterst liten trots att romkakan var stor.. Gissar på max 10st.. Men lägger de romen på ett sunkigt rör som det var alger på så är det ju inte konstigt heller..//Annie

Annons