Scalarhona plötsligt jagar hane?

#1 - 19 augusti 2011 18:54
Jag har haft mina scalarer i flera år, ett par som frekvent har lagt ägg överallt i akvariet. Har lyckats få yngel också. Men plötsligt har honan börjat jaga hanen och har nu lyckats äta upp nästan hela hans stjärtfena, så i brist på råd så fick jag separera dem, han är en mycket vacker stor hane, möjligen vildfångad pga färg och storlek, och jag vill ju inte att han dör.
Varför vill hon plötsligt ha ihjäl honom efter flera år tillsammans? Är det någon annan som vart med om liknande?
#2 - 19 augusti 2011 19:12
Har de alltid hållit sams innan, eller har de haft ett "stormigt" förhållande? För ett antal år se´n hade jag ett par som kom överens bra, och vaktade sina yngel. När honan dog köpte jag en ny, och de visade inget större intresse för varandra på ett tag, och när de väl lekte, så gav sig honan på hanen när ynglen nästan var frisimmande, hanen blev rejält ärrad, och ynglen försvann.

Det har väl helt enkelt blivit nå´n skism i förhållandet så att säga, men har de varit helt sams tidigare så verkar det ju lite konstigt, men tyvärr är nog yrket scalarepsykolog ganska ovanligt :p
#3 - 19 augusti 2011 19:26
Haha ja, de har varken ägg eller yngel nu, och så värst osams har de inte varit tidigare heller, men jag har t.o.m sett dem låsa fast i varandra så där som rivaliserande hanar kan göra de senaste dagarna. Hanen är dessutom en hel del större än honan, så varför hon plötsligt ger sig på honom är ett mysterium. Jag hoppas bara att det lugnar ner sig, att han får läka och jag kan släppa tillbaks henne till honom utan att det här fortsätter, och de kan leva som par igen. Annars kanske jag får köpa två scalarer till, en ny partner till dem båda alltså. Jag känner mig lite skeptisk till att fiskar egentligen kan ha en fnurra på tråden så att säga... Men f-n vet. :)
#4 - 19 augusti 2011 22:02
Tja, det brukar rekommenderas att man skaffar minst 6 stycken, och låter dem välja partner själva, annars kan det lätt bli bråk och/eller misslyckade lekar, så nog verkar det som de har olika personligheter, och alla kommer inte överens. Även andra beteenden bland ciklider, som aggressivitet, och så verkar variera från individ till individ inom samma art.
#5 - 19 augusti 2011 22:07
Ja men det kan jag tänka mig, jag hade flera tidigare, men eftersom fiskarna har hängt med några år så har de fallit bort med tiden och dessa två blev till sist kvar, men det har ju funkat fram till nu. Jag har avstått från att skaffa fler för att har man fler än ett par i ett 180-liters så blir det lite bråkigt så jag trodde det skulle funka bra med bara ett par.
#6 - 20 augusti 2011 20:11
Ja, det räcker nog med bara ett par. Om du hade fler tidigare så bör de ju ha haft lite möjlighet att välja partner själva. Att de rök ihop kan ju ha att göra med att den ena ville leka men inte den andra, och då blev det tjafs. Du kan ju ha dem särade ett tag, och försöka sätta ihop dem igen när du har matat upp dem lite.

Annons