Scalareyngel, vattenbyte?

#1 - 15 december 2009 14:55
Hellu,
Igår blev mina scalareyngel frisimmande. Jag har dem i mitt sällskapsakvarium tillsammans med mamma & pappascalar.

Det jag funderar på är om jag kan byta vatten eller om ynglen påverkas negativ av det? Matar med artemia och jag tycker att vattnet börjar se sunkigt ut så det skulle nog behövas ett vattenbyte.

Vad säger ni?
#2 - 15 december 2009 15:03
I scalareodlingar byter man ca 50% av vattnet varje dag och matar med artemia mellan 3-6 ggr /dag.
#3 - 15 december 2009 15:38
Tackar för svaret!!
Då får jag väl försöka hinna det då..är ju ingen odling jag planerat direkt men när de nu varit så duktiga att få ynglen frisimmande så får jag ju göra lite jag med :-)
#4 - 15 december 2009 20:49
Byt du vatten, men går skalarerna med annan fisk ska du nog inte hoppas på allt för mycket. Risken med vattenbyte med annan fisk i karet är att det blir oroligt i vattnet och då brukar tetrorna m.fl. vara duktiga på att äta så mycket de kan.
Det du isf kan göra är att byta vatten utan att röra för mycket i karet, och ha en slang ut och en slang in på vattenflödet vid bytet.
#5 - 16 december 2009 12:42
Jag har inga förhoppningar alls egentligen... går det så går det... om inte ja då är det skitsamma... :-) Som sagt jag har inte planerat några yngel. Då scalarerna är så duktiga som de faktiskt är så får jag ju försöka hjälpa till lite iaf.

De går i ett 250 liters akvarium som de delar med 3 svärdbärare + x antal svärdbäraryngel, 10 kardinaltetror och 3 vuxna ancitrusar + x antal ancistrusyngel... Har rena rama babyboomen i akvariumet just nu..

Än så länge verkar det vara samma antal yngel kvar som det varit sedan början...

Annons