Scalarerom

#1 - 3 januari 2005 20:50
Jag har två stycken marmorscalare. Vet ej könen på dom, men i alla fall den ena är en hona eftersom hon har lagt rom (om det nu är så det heter).
Hur vet jag om romen är befruktade? Det har nu gått två dygn sen romen lades och jag kan inte se nån skillnad på dom. Kanske har dom ändrats lite i färgen.
#2 - 3 januari 2005 21:27
Obefruktad rom brukar mögla efter ett par dagar och de kornen blir då oftast vita. Befruktad rom är halvgenomskinlig.
#3 - 3 januari 2005 21:29
det tar ca 3-4 dagar för rommen att kläckas... och då kan föräldrarna få för sig att antingen äta upp larverna eller att flytta dem... flyttar de dem så tar det ytterligare ett par dagar (vet ej exakt hur länge) innan de blir frisimmande...
#4 - 4 januari 2005 09:13
Jodå det blev yngel av dom. Jag har flyttat över ynglen till ett litet kar och ser nu att det är svansar på ett 20-tal av dom hittills. Sammalagt så är det nog runt 100 rom. Några av dom är vita så dom ska jag plocka bort.
När ska man börja mata dom? Och med vad? Kan man ta vanliga flingor och smula sönder dom till mindre bitar?
#5 - 4 januari 2005 10:06
hmmm du tar bort ynglen från föräldrarna??? du kanske bör låta några vara kvar.....
Pga att uppfödare och andra plockar bort rom och yngel från föräldrarna som det är så få scalarer idag som fattar hur yngelvården ska gå till.... dina har lyckats fram tills nu men har de fått lov att göra hela yngelvården helt klar???
#6 - 4 januari 2005 10:19
Jag tog bort ungefär hälften. Dom som jag lät kvar är idag uppätna allihopa. När jag upptäckte rommen så hade jag ingen aning om hur man skulle göra. Så jag tog hälften. Det är dom som lever idag. Nästa gång så ska jag låta alla vara kvar eftersom jag nu har läst att det är så man ska göra.

Annons