Scalarerna har lekt! Vad gör jag nu?

#1 - 30 mars 2004 16:33
Nu har äntligen mina svarta scalarer lekt. Jag tänker låta äggen vara kvar så att de lär sig att sköta det själv. Jag tänkte att jag ska försöka få tag på ett litet billigt akvarium som jag kan samla alla yngel i efter kläckningen.

1. Ska jag hälla i något medel?

2. Hur lång tid tar det innan de kläcks?

3. Hur stort behöver yngelkaret vara?

4. Hur lång tid innan jag vågar fixa till i akvariet? Växterna flyter och det ser för jäkligt ut just nu.

Visserligen så är det första gången de leker men det kan vara bra att vara lite förberedd även om jag tvivlar på att det lyckas på första försöket.
#2 - 30 mars 2004 16:51
1. Nej
2. 3 dagar
3. låt förällrarna ta hand om dom, uppdragningskaret måste va stort om dom ska växa rätt sen
4. så fort äggen är uppätna.
#3 - 30 mars 2004 16:54
Ursprungligen skickat av gosatta

1. Nej

2. 3 dagar

3. låt förällrarna ta hand om dom, uppdragningskaret måste va stort om dom ska växa rätt sen

4. så fort äggen är uppätna.

Seriöst Gosatta.. Borde det inte funka att ha ett annat mindre kar som yngeln kan gå i tills de är för stora att äta? Det går väl ganska fort? Sen tillbaka till det stora igen.
Låt säga att äggen inte blir uppätna. När kan jag fixa akvariet då?
#4 - 30 mars 2004 17:33
Hej.
Det är som gosatta skriver.Det andra akvarit skall vara STORT STORT STORT och bra höjd på,annars äter dom på varandras fenor.
MVH Mats
#5 - 30 mars 2004 17:34
Hoppas att dina skalarer klarar barnpassningen bättre än mina. De har lagt rom ca var 20 dag i snitt (ja, jag har räknat på det) och de har aldrig lyckats en enda gång. DE som vet lite mer än mig hävdar att skalarer ofta inte får chansen att lära sig att ta hand om äggen själva och att de helt enkelt har glömt hur man gör när man passar sina ägg, men som sagt, hoppas att dina klarar det bättre än mina.
#6 - 30 mars 2004 18:17
Ursprungligen skickat av mats m

Hej.

Det är som gosatta skriver.Det andra akvarit skall vara STORT STORT STORT och bra höjd på,annars äter dom på varandras fenor.

MVH Mats

Behövs det även om det bara handlar en kort period? Hur fort växer scalareyngel? Så fort de är för stora att käkas så ska de tillbaka igen tänkte jag.
#7 - 30 mars 2004 20:55
Jag pratade med min svärfar ikväll och jag ska få låna ett 250 liters kar av honom med måtten 100x50x50 som han har byggt själv när han odlade scalarer. Det går att dela av det så att man kan sortera storlekar efterhand också.
Nu är bara frågan om hur fort scalaryngel växer. Det karet är tydligen ganska fult så jag vill inte ha det uppställt längre än nödvändigt.
#8 - 30 mars 2004 21:16
Det var någon tråd för ett tag sedan som handlade om små akvarier till scalaryngel. De blev inte lika vackert utvecklade om de hade små akvarier som yngel... om jag minns rätt.
#9 - 30 mars 2004 21:27
Ursprungligen skickat av Neptun

Det var någon tråd för ett tag sedan som handlade om små akvarier till scalaryngel. De blev inte lika vackert utvecklade om de hade små akvarier som yngel... om jag minns rätt.

Jag vet det. Det har med höjden att göra. Det måste vara 40-50 cm högt och det är svärfars kar. Frågan är hur länge de behöver vara i det karet och hur fort de växer.
#10 - 31 mars 2004 07:14
Själv skulle jag låta föräldrarna ta hand om sina yngel, går det itne skulle jag låta dom försöka igen och igen och igen och igen.

Storleken på karet är så otroligt mycket viktigare en vad folk kan tro när det gäller scalarer och det finns ju en anledning till varför de mesta hemoldade scalarerna ser ut som simmande freaks!

Hur fort dom växer det beror helt på värme, vattenkvalite och foder!
#11 - 31 mars 2004 07:56
Ursprungligen skickat av gosatta

Själv skulle jag låta föräldrarna ta hand om sina yngel, går det itne skulle jag låta dom försöka igen och igen och igen och igen.

Storleken på karet är så otroligt mycket viktigare en vad folk kan tro när det gäller scalarer och det finns ju en anledning till varför de mesta hemoldade scalarerna ser ut som simmande freaks!

Hur fort dom växer det beror helt på värme, vattenkvalite och foder!

Anledningen till att jag vill flytta ynglen är för att jag är ganska säker på att de andra firrarna kommer att käka upp alla annars.

Jag vet om det där med storleken på karet. Det är därför som jag skulle ha det specialbygget som jag skrev om innan. Det är samma mått som mitt vanliga kar fast kortare. Det är höjden som är det viktiga så att fenorna utvecklas ordentligt.

Jag hittade en hel del information om ynglens tillväxt på scalarefarmen.
#12 - 31 mars 2004 15:09
Tänkte bara lämna en lägesrapport. =)

En del av äggen har blivit vita nu. Det är bara ca 15-20 st. De har börjat plocka bort dessa så allt funkar som det ska. Tycker att det är riktigt kul att de har klarat av att försvara äggen i över 1 dygn nu. Hoppas att det inte blir mögel nu bara.
#13 - 2 april 2004 09:23
Senaste nytt om mina scalarer som lekte är att de käkade upp allt igår. Varför de gjorde det vet jag inte. Kan det vara så att äggen började kläckas så det var därför och de inte riktigt fattade vad som hände?
#14 - 2 april 2004 09:25
nää de e helt normalt, speciellt bland scalarer men många andra ciklider också. Dom kan träna, nått kan gått fel, eller så är dom bara som många andra scalarer, usla på det där med att leka =)

men dom lär leka igen och igen och igen, håll koll på dom, dom brukar komma liite längre varje gång.
#15 - 2 april 2004 09:27
Ja, jag tror också de kommer att leka igen. =)
Jag blev bara så förvånad att de inte käkade upp allt tidigare eftersom det var första leken.
#16 - 2 april 2004 09:40
Blev mäkta glad då mitt största scalare-par lekte senast ( över en vecka sen nu ) och de har lekt och lagt rom ett x-antal gånger innan utan att det har blivit något, dels på grund av att de andra fiskarna ätit opp rommen, de har själva deltagit i frossandet.[:-128][:-128]
Nu så klarade de av att skydda rommen från alla de andra, samt att då rommen kläcktes så flyttade de ynglena till ett annat blad i tätare buskage för att skydda dem, men sen så kom de andra fiskarna och ynglenas saga var ett minne blött....*suckar*...men men.
Glad vart jag för att jag nu vet att de klarar av det hela.
Tjohoooo....snart så ska de få ett eget lekkar de där två...min stora helsvarta hane och den randiga slöjhonan.[:-160]
#17 - 2 april 2004 09:43
Jag får gratulera dig i efterskott då! Kul att höra när leken lyckas. Mina firrar fick lite dessert igår kväll. De som var aggressivast var de svarta scalarerna. Det var en Black Molly som fick yngel. Det brukar pigga upp rejält då i karet. Lite grymt kanske det låter för vissa men det är naturens gång. Det är lite mer näring också än mygglarverna.
#18 - 2 april 2004 10:08
Vet att det kan låta grymt för vissa att man har det så, men jag har likadant. En grupp om 4 molly-honor och en hane som producerar en hel del.
Ancitrusarna växer så att det knakar, då de mumsar på guldbarbs-rom i gruset då även den gruppen leker titt som tätt.[:-127][:-127][:-127]
Förhoppningsvis så ligger nu min största ancistrus-hane på en rom-klump och ruvar. Men han ligger på bak-undersidan av en stor träd-rot så det går inte att se om det ens finns nån rom-klump alls. Vi får la se om han ligger kvar eller är ute och rör på sig....

Mitt andra scalare-lekpar har dille på att lägga sin rom på toppen av doppvärmaren !!! De har aldrig lyckats att försvara den i mer än några timmar, så de kommer jag att avvakta med att flytta, men vem vet. Om jag flyttar dem till ett eget lek-kar ( som jag inte ens har än och han sambon skriker så konstigt bara om jag ens börjar att tala om ytterligare akvarie....[:-160], jag har ju bara 3 st hittintills ju !! ) så kanske de lyckas helt ????
Har fått i skallen också att eventuellt försöka att införskaffa ett sånt där raster-kar till barberna att leka i...jag har alri haft barb-yngel tidigare ju....
Så ska jag skaffa ny kraftigare pump till det lilla karet för [:-127][:-127] lilla paret att få leka i, så att det blir bättre cirkulation i det. Det är det paret som lekte hej oförhappandes i höstas. Nu ska de få chansen igen...i eget kar.

Va..jag...yngel-freak ?? Vad i hela friden får er att tro det ???
[:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34]
#19 - 2 april 2004 10:51
Det är kul med yngel men ibland kan det bli lite för mycket också. Jag hade ett Juwel 110 innan. I det karet hade jag till att börja med 2 Balck Molly honor och 1 hane tillsammans med några andra fiskar. Det slutade med att jag hade fisksoppa så jag köpte ett 375 liters då. För att begränsa det lite så skaffade jag mina scalarer. Nu har jag inga yngelproblem längre och fiskarna får näringsrikt levande foder om än i små doser i form av yngel. Jag sålde 20 st fullvuxna Black Mollys som hade kommit av mina 3 som jag hade från början. Dessutom so lämnade jag med ca 20 när jag sålde mina 3 akvarium som jag inte ville ha längre. Nu ångrar jag att jag inte sparade ett eftersom jag skulle vilja odla scalarer.
#20 - 2 april 2004 11:58
Vill ni se bilder på hur det ska se ut så kolla på de här filmerna.
http://www.animationaudio.l.se/scalare/

Scalarer kan vara enormt produktiva, till slut fick jag sälja alla 3 lekparen. Hann inte med att avyttra alla fiskar. Se till att mata yngel med levande artemia. Det är det enda som får dem att växa ordentligt. Täta vattenbyten krävs också.

Hlsn Tommy
#21 - 2 april 2004 12:10
Tack för den länken! Ska kolla den sen men först så ska jag fiska.... Den andra av de 2 senaste scalarerna jag köpte är också död nu. Båda köptes för 1 månad sedan för 100:- st och nu är båda döda inom loppet av en vecka. Affären bryr sig inte trots att jag ringde och klagade på skicket redan när jag kom hem och fick se hur risiga de var. Ingen annanfisk är sjuk. Jag tror att de dog av ålderdom helt enkelt. =(
#22 - 2 april 2004 12:53
Ursäkta en blivande scalare-yngel-novis men....vars får man tag på levande artemia ?? I Zoo-affären eller ???
Klarar ynglena kraftig cirkulation i karet eller ska man dra ner på det ??
Kan man köpa fryst artemia och mata med ??? Om man solklart löser opp den frysta klumpen i vatten först.....
Hur länge är föräldrarna yngel-vårdande ?? Alltså...hur stora brukar ynglena vara innan föräldrarna slutar att vakta dem ??

Inge kul Nicke-Lilltroll då nya fiskar dör för en, speciellt inte om sändningen inte var bra från början. Tur då i alla fall att inga andra fiskar verkar ha blivit smittade för dig.
#23 - 2 april 2004 12:58
Sök på artemia i forumet så ska du se att du hittar en massa om hur du odlar själv. Du kan kolla denna länken också. Det står en hel del om odling av scalarer där.

http://www.geocities.com/scalare_farmen/index.htm
#24 - 2 april 2004 13:00
Hej Mogwai.
1. Levande artemia kan du inte köpa, men däremot ägg som du kläcker själv i saltvatten.
2. Kraftig cirkulation till scalareyngel är förödande. De simmar ihjäl sig.
3. Fryst artemia är för vuxna fiskar.
4. Mina scalareföräldrar slutade aldrig att vårda. Till slut blev jag tvungen att plocka bort dem då ynglen höll på att äta upp både fenor och sidor på dem. Ungefär som diskusyngel beter sig. Men i och för sig var mina par extremt säkra på yngelvård. Det finns nog inget standardsvar, men 3 veckor borde de klara i alla fall.
#25 - 2 april 2004 13:17
Då lär la han sambon gå i taket fullkomligt [:-27][:-27][:-27]om jag satte igång med en sån där artemia-odling hemma också !!
Han muttrar ju redan om lilla 45 liters som står i hallen.
Så känslig så....*ler tappert*
Vänta bara tills jag kommer hem med ett sånt där lekraster för barberna också.......[:-2][:-2][:-2]
#26 - 2 april 2004 13:42
Äsch Mogwai. Det får han väl stå ut med. Det är bara under någon vecka som scalarynglen måste ha Artemia. Högst 2 veckor sedan kan du mata med annat. De växer inte lika fort, men vem har bråttom...

Annons