scalarerna har lagt rom, nästa steg?

#1 - 26 januari 2004 16:33
Hur ska jag göra nu, jag har en nattlampa som jag kan installera, eller ska jag sätta över äggen i ett eget akvarium med allt vad det innebär( bubbelblås mm) Är det inte bättre att de själva får lära sig ta hand om sin rom? Om de kläcks hur ska jag sköta ynglen, hur ska jag mata dem om de är kvar i det stora akvariet? Hur stor procent brukar överleva i sällskapsakvarium / yngelakvarium. I sällskapsakvariet finns ett scalarpar till, 4 siameser, 4 otocinclus och ett par ancistrusar, är det någon av dessa som är olämliga?
Rekommenderar ni att mata med annat än levande artemia, t ex upplöst kokt ägggula, frystorkad artemia eller "yngelpulver"

stolt scalaräggsmamma...
#2 - 26 januari 2004 17:31
Grattis! tyvärr måste jag väl säga att chansen att det blir något av dom är ganska liten men ge inte upppför det (jag kan ju ha fel)

Scalarer är (speciellt dom odlade) dåliga föräldrar och kan behöva ett antal försök på sig innan dom klarar det men jag tycker endå du ska låta dom ha kvar äggen efter som övning ger färdighet. Sedan så för man ju bara vidare den "dåliga vanan" att inte ta hand om sin avkomma om man fortsätter att kläcka dom själv så hoppa över det.

Återkom gärna om dom lyckas ha kvar dom men om inte låt dom få fortsätta att försöka!
#3 - 26 januari 2004 18:08
Grattis, men förbered dig på besvikelse. Mina skalarer har lagt rom två gånger. Första gången blev de uppätna redam första natten. Jag trodde det var föräldrarparet själva, men här på zoopet trodde några att det var mina "sugmalar".

Andra gången satte jag dit en dämpad nattbelysning. De 400 romkornen blev så småningom ca 50 små vibrerande larver. De fick för sig att de skulle flytta larverna till pumpen, vilket inte alls gick: 20 blev kvar. Precis när gulesäcken försvunnit och de skulle börja simma fritt var det 10 stycken. Sedan var de 0 :-(

Jag hade inte artemia färdig så kanske var det lika bra det. Idag har jag sett att honan är rund om magen igen och hannen är skitsur mot de andra fiskarna, ett tydligt täcken att en ny lek är på gång. Den här gången har jag förberett för att kunna avdela 275 liters akvariet så skalarerna ska få lugn och ro. För visst är det mycket roligare om de får växa upp med sina föräldrar. Min hanne har starka föräldrarinstinkter, honan är sämre, men märks att hon förbättrat sig redan efter andra gången.

#4 - 27 januari 2004 13:35
jag satte på en nattlampa åt dem och imorse var alla ägg kvar! Funderar på om jag ska sätta över ungarna i ett eget akvarium när de (om de blir nåt) vill ha en massa mat. Under natten har hanen inte brytt sig så mycket, men honan har varit där hela tiden.
#5 - 30 januari 2004 09:52
äggen har kläckts! Honan har vaktat jättefint! Nu när de kläckts är hanen med också. De håller på och plockar så väldans med ynglen, de flyttar dem hela tiden. Från början var alla kläckta ägg kvar men nu är många borttapppade. Så jag har tagit två mindre klumpar som jag ska föda upp själv, paret har många fler att ta hand om än vad jag har så de får öva. Men hur ska jag mata de som bor hos föräldrarna och om hur många dagar?

Annons