Scalarer som "biter" på varandra!

#1 - 23 februari 2010 11:44
Hej!

Har haft mina scalarer i närmare en månad snart. Har redan räknat ut att det måste vara en hane och en hona. Problemet med dom nu är att hanen ibland "attackerar" honan genom att nafsa eller bita på henne, är detta normalt eller är det så att det kan vara två hannar som slåss?

Tack på förhand!
#2 - 23 februari 2010 11:49
Det kan vara vilket som, är det lite storlek på dem nu så kan det vara rangordningen mellan två hanar men det kan likaväl vara "kärleksgnabb" trots att jag mer tror på det första förslaget.
Hur höga är de?
#3 - 23 februari 2010 12:06
de är mellan 8-10 cm, köpte dom när dom var 6 cm höga. Men hur ser man garanterat att det är en hona eller hane då? Har ju ett 312 liters akvarium jag ska hämta på torsdag och tanken är att flytta in dom där, men om det är två hanar som gnabbas kanske man ska köpa nya och försöka få honor så att de inte bryr sig om varandra, eller tänker jag fel? ;)
#4 - 23 februari 2010 13:32
Jo, jag tror nog att du tänker fel;).
Köp istället en grupp som får växa upp tillsammans och från den gruppen kommer de att para ut sig, och i det karet kan du sedan behålla ett till två par.
Det är svårt och närmast omöjligt att se könsskillnaden på skalarer som inte leker eller har uppnåt bra storlek, men i ditt fall tror jag att de tär två hanar som gnabbar.
#5 - 23 februari 2010 15:45
scalare honorna har en inbuktning i pannan medans hanarna har en slät panna.
#6 - 23 februari 2010 15:56
osse skrev:
scalare honorna har en inbuktning i pannan medans hanarna har en slät panna.

Vore det så enkelt hade det varit toppen, men så enkelt är det inte tyvärr.
Däremot kan man se på äldre par att hannarna är lite grövre i kroppen och har tjockare panna, men även detta är varierande på olika fiskar och sorter, och inget som man med 100% kan fastställa könet på...
#7 - 23 februari 2010 17:54
Både hanar och honor kan slåss med varandra, så det kan lika gärna vara två honor som två hanar. Dessutom så händer det att hanar och honor slåss med varandra också, om de inte drar helt jämnt, mitt par blir ibland osams efter leken, men ynglen brukar bli frisimmande ändå. För ett antal år se´n hade jag ett par som funkade jättebra ihop och vaktade sina yngel bra, men när honan dog köpte jag en ny, och de struntade i varandra den första tiden om jag minns rätt. De lekte till slut, men när ynglen nästan var frisimmande så gav sig honan på hanen och gav honom en del stryk. Så att köpa ett gäng ökar schansen att få ett par som funkar ihop.

Apropå könsskillnader så ser man rätt lätt på ett etablerat par vem som är vem, hanarna är större (förutsatt att de är lika gamla och har vuxit bra), har längre fenor, och kraftigare panna/huvud. Men har man inte två att jämföra med kan det vara svårare.
#8 - 23 februari 2010 18:28
okej, för köpte dom i samma storlek, men det konstiga är att de ibland bråkar och ibland så följer dom efter varandra var än den andre simmar...svårt att skilja på dom mer än att den ena har en buckla i framhuvudet...[:o]
#9 - 23 februari 2010 19:08
tordh skrev:
okej, för köpte dom i samma storlek, men det konstiga är att de ibland bråkar och ibland så följer dom efter varandra var än den andre simmar...svårt att skilja på dom mer än att den ena har en buckla i framhuvudet...[:o]

Tror att detta är ett normal för ungfiskar där de jagar och bråkar med varandra lite då och då, sedan som det har sagts innan i tråden så ska du inte räkna med att det är en hane och en hon och en annan sak som har nämnts är att yngel och ungfiskar lever i stim och sedan vid könsmogen ålder parar de ut sig så det kan va så enkelt att de har tröttnat på varandra, hade jag varit du hade jag köpt 3 - 4st till i ungefär samma storlek för deras bästa.

Vill inte låta gnällig eller nåt men man måste läsa på om fisken innan man införskaffar den, vill du ha en fisk i akvariet eller fisk som trivs i ditt akvarium
#10 - 23 februari 2010 19:14
tordh skrev:

Buckla?
Bilar kan få bucklor i plåten, skalarer får inte bucklor...
#11 - 23 februari 2010 19:34
Har man bara hanar eller bara honor så blir det nog lugnare, eftersom rivaliteten om partners blir obefintlig. Honor kan i och för sig "leka" tillsammans även om det såklart inte blir nå´t av det. Men ett kar med bara hanar (hur kul nu det blir) blir nog lugnare. Men sätt i en hona (eller en hane i ett kar med honor) så blir det liv i luckan.
Scslar
Banned
#12 - 30 december 2010 17:38
Scalarer

Scalarer slåss väldigt ofta..hanar som honor..har haft Scalarer i evighet och har man bara honor så kan du räkna med att de kommer att slåss minst Varje dag..samma sak med bara hanar.
Scalarer ger sig också på mindre fiskar och angriper oftast i skydd av mörker,typ när du släcker ner för natten. De äter sällan andra fiskar men dödar och lemlästar ofta. Olika arter av Scalarer slåss väldigt mycket tills döden är ett faktum. Att se skillnad på hane och hona är mycket svårt, köp ett par och hoppas på tur...
Ett 110 liters akvarium är inte alls för litet för Scalarer,de anpassar sig direkt och växer helt naturligt till stora scalarer på typ ca 20 cm. Inga problem alls.
Skillnad mellan hona och hane kan man ibland se på deras befruktningsdel,dvs att hanen har lite mer som *putar ut * där nere.
Men som sagt,väldigt svårt att se skillnad.
Bilagor:
#13 - 30 december 2010 17:47
Scslar skrev:
Scalarer slåss väldigt ofta..hanar som honor..har haft Scalarer i evighet och har man bara honor så kan du räkna med att de kommer att slåss minst Varje dag..samma sak med bara hanar.

Scalarer ger sig också på mindre fiskar och angriper oftast i skydd av mörker,typ när du släcker ner för natten. De äter sällan andra fiskar men dödar och lemlästar ofta. Olika arter av Scalarer slåss väldigt mycket tills döden är ett faktum. Att se skillnad på hane och hona är mycket svårt, köp ett par och hoppas på tur...

Ett 110 liters akvarium är inte alls för litet för Scalarer,de anpassar sig direkt och växer helt naturligt till stora scalarer på typ ca 20 cm. Inga problem alls.

Skillnad mellan hona och hane kan man ibland se på deras befruktningsdel,dvs att hanen har lite mer som *putar ut * där nere.

Men som sagt,väldigt svårt att se skillnad.

Ett vanligt 110 liters kar är för litet för skalarer, förstår inte riktigt hur du kan tycka det är ok?
Sedan är de heller inga mördarmaskiner, om de nu inte är i ett 110 liters;).
Hur menar du att de anpassar sig?
Scslar
Banned
#14 - 2 januari 2011 19:34
De anpassar sig på den lilla yta de har i ett litet akvarium...mina scalarer i mitt 720l akvarium har aldrig blivet större än de i 110l akvariet. Slagsmål mellan scalarer, iallafall i mina ( i både de stora och små akvarium ) har alltid skett. Så gott som dagligen. De dödar även andra små fiskar när de * känner * för det.
Låter som en besserwisser/skrytare nu kanske men jag har haft scalarer i över 25 år. Nog vet jag hur de funkar alltid. Små akvarium är inte lika med små fisk heller...fisk i små akvarium växer exakt lika mycket som om de funnits i havet.
Ett annan anpassningssvar är att de oftast väljer att hålla till vid pumparna eller längs kortsidorna. Så jag fattar inte alls dig ANSJO att 110l e för litet när de oftast är på en begränsad plats.
#15 - 2 januari 2011 20:01
Scslar skrev:
De anpassar sig på den lilla yta de har i ett litet akvarium...mina scalarer i mitt 720l akvarium har aldrig blivet större än de i 110l akvariet. Slagsmål mellan scalarer, iallafall i mina ( i både de stora och små akvarium ) har alltid skett. Så gott som dagligen. De dödar även andra små fiskar när de * känner * för det.

Låter som en besserwisser/skrytare nu kanske men jag har haft scalarer i över 25 år. Nog vet jag hur de funkar alltid. Små akvarium är inte lika med små fisk heller...fisk i små akvarium växer exakt lika mycket som om de funnits i havet.

Ett annan anpassningssvar är att de oftast väljer att hålla till vid pumparna eller längs kortsidorna. Så jag fattar inte alls dig ANSJO att 110l e för litet när de oftast är på en begränsad plats.

Skojar du eller? Om du nu haft skalarer i över 25 år borde du veta bättre...
Att dina skalarer dödar andra småfiskar kanske beror på att du håller dem i ett alldeles för litet kar?
#16 - 2 januari 2011 20:12
jag har då stora vildfångade skalarer med hett temperament, jag har dom tillsammans med små mesiga tetror och inte en enda tetra har råkat ut för nån freddy kreuger-skalare
Scslar
Banned
#17 - 3 januari 2011 21:23
karrokaja skrev:
jag har då stora vildfångade skalarer med hett temperament, jag har dom tillsammans med små mesiga tetror och inte en enda tetra har råkat ut för nån freddy kreuger-skalare

Eh..hett temparement? Hur visas detta då? Genom att de skriver *bad words* i algerna på dina rutor?
Scalarer dödar Tetror efter hand de kommer för nära...gissar på att dina Tetror håller sig så långt bort som möjligt från dina * Scalarer med hett temperament *. Troll.
#18 - 3 januari 2011 21:34
Scalarer är individer, och det finns säkert riktigt sura typer, men de flesta funkar utmärkt i sällskapskar. Det par jag har nu, som har yngel i en kub, gick utmärkt tillsammans med bl.a tetror, nyckelhålsciklider, och en del annat i ett 240-literskar. Vid ett tillfälle hade jag ett en ganska liten scalare, förmodligen nå´n Peruvariant, och den var ett specialfall, jagade runt ett dubbelt så stort scalarepar (men lät de andra fiskarna vara). Men rent allmänt, de scalarer jag har haft har inte slaktat några andra fiskar, däremot bråkar de ju en del inbördes om man har flera par tillsammans. Se´n har de scalarer jag har haft använt sig av hela utrymmet i karen.
#19 - 3 januari 2011 21:40
Scslar skrev:
Eh..hett temparement? Hur visas detta då? Genom att de skriver *bad words* i algerna på dina rutor?

Scalarer dödar Tetror efter hand de kommer för nära...gissar på att dina Tetror håller sig så långt bort som möjligt från dina * Scalarer med hett temperament *. Troll.

Här är dom nya i karet...

Här har dom bott en vecka i karet...typ

Allstå skalarerna och tetrorna hånglar ju inte med varandra...
Men dom bor i samma akvarium, äter samma mat och inte en enda tetra har försvunnit pga skalarerna.

Ja.. ett troll! visst ser jag ut som ett troll:) (sådär rufsig i håret) hur kunde du gissa det?
Scslar
Banned
#20 - 3 januari 2011 22:15
karrokaja skrev:
Här är dom nya i karet...

Här har dom bott en vecka i karet...typ

Allstå skalarerna och tetrorna hånglar ju inte med varandra...

Men dom bor i samma akvarium, äter samma mat och inte en enda tetra har försvunnit pga skalarerna.

Ja.. ett troll! visst ser jag ut som ett troll:) (sådär rufsig i håret) hur kunde du gissa det?

En annan * rolig * sak e ju faktiskt att dina scalarer gör exakt som jag sa tidigare..håller sig vid kortsidorna =)
Men in med mer *bevis* alltid najs att titta på =) Sätt upp mörkerkamera och säg senare när de är vuxna ärligt, hur många är döda i ditt akvarium ? ;)
#21 - 3 januari 2011 23:01
Scslar skrev:
ett tips, läs wikipedia om Skalarer...

Och om du läser ett antal artbeskrivningar om scalarer, så ser du att de flesta rekommenderar att man håller scalarer i kar som är minst 50 cm höga, för att deras fenor ska utvecklas ordentligt. Och det var du som inte tålde att andra sa sig ha andra erfarenheter än du. Flera andra har sagt att deras scalarer inte har varit några slaktarfiskar som du vill ha dem till, och då idiotförklarade du dem.
#22 - 3 januari 2011 23:08
ok men då är du bättre än mej fiskhållning...

Har haft skalarerna i ett par månader, men dom är ca 1,5 år gamla.
Matar dom med räkmix. men dom kanske kan växa mer? har du nåt bra tips då?
#23 - 3 januari 2011 23:21
Och jag får inga tips på hur mina skalarer ska växa och må bättre:(
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 4 januari 2011 10:07
Jag har deletat ett antal inlägg i denna tråd.

Håll er till ämnet i fortsättningen och sluta vara oförskämda mot varandra. Alla inlägg som inte strikt håller sig till ämnet kommer att deletas
#25 - 4 januari 2011 15:41
karrokaja skrev:
ok men då är du bättre än mej fiskhållning...

Har haft skalarerna i ett par månader, men dom är ca 1,5 år gamla.

Matar dom med räkmix. men dom kanske kan växa mer? har du nåt bra tips då?

Jag har efter en period med afrikanska ciklider och några akvarielösa år efter en flytt återupptagit hobbyn med att sedan ett och ett halvt år starat ett 375-liters med sydamerikanska fiskar. Har haft Scalarer av och till sedan 70-talet och känner inte igen att de skulle vara speciellt glupska och äta småtetror däremot tar de gärna fiskyngel. När jag startade nuvarande kar köpte jag fyra Scalarer och efter ett tag ville ett barnbarn flytta en Scalare till mitt akvarium då den vuxit ur hennes så nu har jag fem stycken. Det visade sig att det är tre hannar och två honor. De har bildat två par och en hanne är ensam. De har delat upp akvariet i tre delar där de två paren samt den ensamme försvarar sin del. De bryr sig inte så mycket om övriga innevånare förutom då de har lagt rom för då blir även de kraftfullt avvisade. Scalarerna är uppskattningsvis 2½ år gamla och jag tycker de har vuxit bra på flingfoder och räkmix. Vad gäller könsskillnader så är det numera stor skillnad i storlek mellan könen.

Att åldras är obligatoriskt men att mogna är frivilligt.
Scslar
Banned
#26 - 7 januari 2011 22:32
Asså älskar att era Scalarer gör helt emot vad jag sagt tidigare..så väldans kul att se att era Scalarer trivs o pussas o njuter av varandras närvaro. Så typiskt att jag som haft Scalarer i sekel mer än er vet inget för att när ett Proffs talar så får man en varning istället =) Lycka till med era Scalarer,ska själv bara sitta och läsa hur fint era fiskar trivs ihop..Grattis alla Scalarer-vetare! Hoppas att era scalarer växer mer än mina 20 centimetare, men ups..klart era gör. Ju mer man vet,ju mindre vet man tydligen.
#27 - 8 januari 2011 00:04
Jodå, de trivs jättebra:)!
#28 - 8 januari 2011 06:33
Antar att dina 20 cm´s monster är lika stora som 20 cm är på en tummstock oxå lr ?

För Er experter på skalarer så finns här ett sjysst ställe att söka information om dom oxå och i forumet även se andras jävligt fina skalarer, rätt många har altum och frågar om dom i sina trådar ;)

I mina ögon dom vackraste skalarerna.

http://www.finarama.com/home.htm
#29 - 8 januari 2011 06:57
Ouscazz skrev:
Buckla?

Bilar kan få bucklor i plåten, skalarer får inte bucklor...

HMMM du förstår ju budskapet eller hur? Det pedagogiska greppet är att man själv använder rätt uttryck utan att påpeka att den andra använder fel för alla har vi varit nybörjare eller ?????
#30 - 8 januari 2011 12:48
Scslar skrev:
Asså älskar att era Scalarer gör helt emot vad jag sagt tidigare..så väldans kul att se att era Scalarer trivs o pussas o njuter av varandras närvaro. Så typiskt att jag som haft Scalarer i sekel mer än er vet inget för att när ett Proffs talar så får man en varning istället =) Lycka till med era Scalarer,ska själv bara sitta och läsa hur fint era fiskar trivs ihop..Grattis alla Scalarer-vetare! Hoppas att era scalarer växer mer än mina 20 centimetare, men ups..klart era gör. Ju mer man vet,ju mindre vet man tydligen.

Att jag köpte min första Scalare i slutet av sextiotalet innebär inte per automatik att jag är expert på arten. Den dag jag anser att jag kan allt inom akvaristik och att ingen kan tillföra något som gör att jag utvecklas slutar jag direkt. Nu tror jag inte att detta inträffar och kan därför med tillförsikt ägna mig åt hobbyn den tid jag har kvar. Att ta del av andras erfarenheter som i detta forum är för mig stor del i att bli allt bättre akvarist.

Att åldras är obligatoriskt, att mogna är frivilligt.
#31 - 8 januari 2011 15:07
Scsalar är bannad från forumet så han kan inte försvara sig längre.
#32 - 8 januari 2011 15:11
Ok. Tack för upplysningen.
#33 - 18 augusti 2011 21:06
karrokaja skrev:

Visst är det rödmuns tetror som du har? Mina scalarer tittar inte ens på mina rödmunnar. Dock så gick neonterorna ett grym öde, eller dom som jag inte kunde rädda. Under en natt så hade 3 av 8 bara förvunnit, och då var det tre scalarer i karet. Sedan så har jag väl delad uppfattning om storleken på karet, för visst är det bättre för dem om dom får ha ett 700 liters akvarium, men tror inte att dom dör i ett 110. Har själv ett 160 nu. Rödmunstetrorna verkar det som om inte scalarerna är intresserade av. vidare till till "problemet" i forumet. Har fått samma problem, dcok så tror jag att ena scalaren är på smällen, funderar på att sära dem men jag vet inte. Vet inte vem som är pappan än.
#34 - 11 mars 2013 18:41
Lånar denna tråden och frågar :

Vad ska jag göra ?? ! :O

Jag har haft en svart scalare i ca 4 år i samma akvarie som det är i nu . Men idag köpte jag en ny scalare som är " lite större " än vad den svarta jag haft där jätte länge .

Men min svarta scalare biter på den nya , tränger in den vid pumpen . Precis som den " skyddar sitt revir " , dessutom är den aggressiv mot alla andra fiskar som närmar sig dom . Vad ska jag göra ? man ser hur den har bitit på den nya Scalarens fenor och nu är jag desvärre mycket orolig för den nya fisken . ..

Ska jag låta dom " slåss " eller vad tycker ni ? ..
#35 - 11 mars 2013 19:21
Troligtvis har du fått tag i en av samma kön som den du hade, och den ses då som en rival. Det bästa, om man redan har en, är att köpa en liten grupp, snarare än bara en. Dels fördelas aggressiviteten på fler individer, och chansen att få båda könen är större. Håll koll på dem, kanske lugnar ner sig när den gamla har fått den nya att veta sin plats i rangordningen. Köp gärna 3-4 till, så du kan få ett par.

Hur stort är karet?

Annons