Scalarer rom

#1 - 26 oktober 2003 15:24
hejsan!
I fredags så la min guld scalar rom på ett blad. Då var rommen nästan genomskinlig. Igår så började några bli vita och idag är nästan alla kritvita. Är det bra eller dåligt?

En annan fråga... Jag har bara en guld scalar, de andra två är marmor. Kan rommen vara obefruktad? det är bara honan som passar rommen hela tiden.

Tack på förhand.
#2 - 26 oktober 2003 15:38
Blir de vita så är de tyvärr inte befruktade eller så är de mögliga.
#3 - 26 oktober 2003 15:48
Kan det bero på att honan är guld medans de andra två är marmor?
Hon fortsätter att vakta dem utan att äta något själv...
#4 - 26 oktober 2003 16:32
Hej

Nej, alla färgvarianterna är samma art, och kan få ungar tillsammans. Både guld och marmor är odlingsvarianter på den vanliga gråscalaren. Det är inte alltid paren kommer överens, då kan det bli så att bara den ena vaktar, eller att de börjar slåss. Därför är det bäst att låta flera ungdjur välja partner själva. Se´n händer det att två honor leker, eller en ensam, för att göra sig av med rommen. Jag hade fyra guldscalarer för längese´n, där en hona la rom, men det var en extra hane som la sig i, så det blev aldrig nå´t.

MVH Micke
#5 - 26 oktober 2003 20:31
När kommer hon inse att det inte blir några yngel? Kommer hon vakta länge även om det är förgäves?
#6 - 27 oktober 2003 13:07
Hej

Hon vaktar dem nog tills de egentligen skulle kläckas, ca tre dagar. Men hon kan inse det rätt snabbt också, eftersom det normala är att de plockar bort mögliga romkorn så de inte ska smitta de friska. Så hon borde ju plocka bort alla i ditt fall. Men när alla ser ut så, så kanske hon har svårt att se att de är mögliga, eller nå´t.

MVH Micke
#7 - 27 oktober 2003 17:12
Tack för alla snabba svar!
Nu är rommen borta... Hon åt väl upp den till slut.
Och hon fick i sig lite mat nu när jag matade dem.
Bättre lycka nästa gång...

Annons